Medieborgaren Olof Petersson
Ord & Bild, 1, 1999, s. 69-74.
Om demokrati betyder folkstyrelse säger det sig självt
att folket på något sätt måste vara med och styra sitt samhälle. Medborgarens
deltagande ligger därmed inbyggd i själva definitionen av demokratin. Ändå har det
funnits vitt skilda tolkningar om hur den enskilde individen bör vara aktiv i de
politiska beslutsprocesserna.
Under större delen av efterkrigstiden stod två demokrati-tolkningar
mot varandra. Den ena, den deltagardemokratiska, har gjort anspråk på att vara den
klassiska, medan den andra, den konkurrensdemokratiska, uppfattades som revisionistisk.(1)
Den deltagardemokratiska skolan betonar betydelsen av individens egna
aktiviteter. Det viktigaste med demokratin är här att alla medborgare själva tar del i
de politiska besluten. Folkets makt ligger i medbestämmanderätt och möjligheterna till
eget deltagande. Deltagardemokraterna brukar också ha en vidsträckt definition av
politik; kravet på delaktighet gäller samhällslivets alla områden. Demokratin bör
företrädesvis vara direkt, exempelvis genom folkomröstningar. Genom att själva delta
fostras människor till politisk medvetenhet.
Den konkurrensdemokratiska skolan anser däremot att det viktigaste med
demokratin är att flera eliter eller partier konkurrerar i fria val. Folkets makt ligger
i möjligheten att byta regering. Ofta underförstås en snäv definition av politik;
tonvikten läggs på de representativa organens verksamhet. Därmed följer en negativ syn
på folkomröstningar och en betoning på möjligheterna att utkräva ansvar av de
förtroendevalda. Väljarna anses ofta sakna de kunskaper som krävs för att besluta i
viktiga politiska frågor.
Som alternativ till dessa båda tankeskolor har under de senaste
årtiondena ett tredje synsätt gjort sig gällande. Den ges omväxlande benämningarna
samtals-, diskurs- eller diskussions-demokrati; i engelskspråkig efterföljd förekommer
också termen deliberativ demokrati. Den centrala tanken är att demokratisk legitimitet
härrör ur det politiska samtalet. Endast de beslut som tillkommer efter att alternativen
konfronterats i en fri och öppen dialog bör accepteras som demokratiskt fullvärdiga.
Alla tre tankeriktningarna kan kritiseras. Deltagardemokraterna
underskattar behovet av politiskt ledarskap och institutionaliserade former för
ansvarsutkrävande. Konkurrensdemokraterna beaktar inte tillräckligt folkstyrelsens krav
på engagerade och ansvarstagande medborgare. Diskussionsdemokratin riskerar att försumma
demokratins krav på handlingskraft och effektiva metoder för att fatta och genomföra
politiska beslut.
Den inbördes polemiken mellan de tre demokratiskolorna har visat att
alla tre är förknippade med brister. Varje tankeriktning lyfter fram ett visst element i
det demokratiska styrelsesättet, men tenderar att försumma andra inslag som också är
betydelsefulla. Ingen av de tre skolorna utgör därför ensam något fullgott alternativ.
Även om det råder ett nära samband mellan deltagande och demokrati
kan deltagande inte betraktas som det avgörande kriteriet på demokratins
förverkligande.(2) Den goda demokratin skulle i så fall kräva ett maximalt
deltagande, ett folk i ständigt sammanträde. Det har en gång påpekats att det
avgörande argumentet mot socialismen är att den skulle ta för många kvällar. Det för
demokratin särskiljande kravet bör i stället formuleras i termer av rättigheter.
Demokratin förverkligas i den mån som har medborgarna har reella möjligheter att
påverka de beslut som berör dem, välja sina representanter, bilda opinion och
sammansluta sig i fria organisationer.
Tillspetsat skulle man därför kunna säga att demokratin inte
nödvändigtvis kräver lika makt, men däremot lika rättigheter.(3) Rättigheter innebär här garanterade möjligheter att utöva ett minimum
av makt (rösträtt) och att utöva ett större mått av makt (yttrandefrihet,
församlingsfrihet, rätten att framställa krav). Det är inte legitimt för vinnaren,
för majoriteten, att använda sin ojämlika makt för att frånta förloraren,
minoriteten, dess fri- och rättigheter. I kraft av majoritetsprincipen kan majoriteten
visserligen styra över minoriteten, men det vore tyranni att därav dra slutsatsen att
den har rätt att härska för evigt. Demokrati bygger inte endast på majoritetsstyrelse
utan även på tolerans. Politiska rättigheter är permanenta garantier. De utgör basen
för en process utan slut, ett meningsutbyte som aldrig fullbordas. I demokratin är varje
situation temporär. Ingen medborgare kan göra gällande att ha övertygat sina fränder
en gång för alla. Nya medborgare tillkommer, varje medborgare har rätt att uppta
samtalet på nytt. Det är därför oegentligt att karaktärisera demokratins idealmodell
som att den politiska makten vid ett givet tillfälle är jämnt fördelad. Kravet på
lika fördelning gäller däremot möjligheterna att nå politisk makt. Varje medborgare
är en potentiell deltagare, en potentiell politiker.
En studie av hur demokratin praktiskt fungerar kräver att
uppmärksamheten riktas mot tre olika aspekter: vad medborgarna får, vad de kan och vad
de faktiskt gör. Vad medborgarna får är uttryck för de formella demokratiska
rättigheterna. Dessa är ett nödvändigt, men inte tillräckligt, kriterium för att man
skall kunna tala om en faktiskt fungerande demokrati. De formella rättigheterna måste
också förenas med resurser och kunskaper, med en förmåga att utnyttja dessa
rättigheter. En fungerande demokrati kräver emellertid också någonting mer än
allmänna kunskaper, nämligen aktiv handling.
Förhållandet mellan deltagande och demokrati är på sitt sätt
paradoxalt. Å ena sidan behöver inte alla deltaga, men å andra sidan måste några
deltaga. Politik kan aldrig reduceras till automatiskt gående apparat (även om många
utopier haft den förhoppningen), utan är människors skapande handlingar. Den politiska
människan, homo politicus, är ett ofrånkomligt inslag i varje samhälle. Politisk
aktivitet är inte en nödvändig förutsättning för varje enskild individ, men
samtidigt en nödvändig förutsättning för samhället som helhet.
Även om deltagandets omfattning inte bör ses som det utslagsgivande
kriteriet på demokrati är uppgifter om vilka som deltar ändå av stort intresse om man
vill bedöma hur den demokratiska processen fungerar. Hur skiljer sig den politiska
människan från andra medborgare?
Politiskt deltagande är heller inte något en gång för alla givet.
Deltagandet kan skifta starkt över tid, både för samhället som helhet och för
enskilda individer. I lugna tider kan politiken vara en angelägenhet för färre
personer, i tider av kris kan en större del av medborgarna dras in i politisk handling.
För en enskild person kan tider av hett engagemang varvas med perioder av
tillbakadragande från de allmänna angelägenheterna. Det finns hela teorier om sådana
cykliska svängningar mellan det offentliga och det privata.(4)
Även om ingen demokratidoktrin kan ålägga människor att vara
förpliktade att ständigt och jämt vara politiskt aktiva, kan man med fog göra
gällande att medborgaren i en demokrati skall besitta en viss handlingsberedskap för att
ingripa i politiken. Demokratin förutsätter att medborgaren potentiellt är i stånd att
vid behov aktivt företräda sina egna intressen och att i alla fall en minoritet också
är beredd att ta på sig ett mer varaktigt och intensivt politiskt engagemang.(5) En undersökning av det politiska deltagandet vid en given tidpunkt blir
därmed en studie av vilka medborgare som vid just detta tillfälle funnit anledning att
omsätta sin handlingsberedskap i aktiv handling.
Det faktiskt observerade deltagandet kan lätt tolkas fel, både i
riktning mot underskattning och mot överskattning. En koncentration till de aktiva
medborgarna förbiser de medborgare som besitter handlingsberedskap, men som av något
skäl inte funnit anledning att engagera sig. Detta faktum utgör en del av problemet att
tolka tystnad. Passivitet och tystnad kan vara ett uttryck för tillfredsställelse och
självförtroende likaväl som för vanmakt och frustration. Ett mått på antalet aktiva
kan därför underskatta medborgarnas latenta politiska förmåga.
Omvänt kan det observerade deltagandet leda till en överskattning.
Aktivitet behöver inte innebära inflytande. Försök att påverka kan misslyckas. Ett
högt deltagande kan vara uttryck för ett folks desperata handlingar för att hävda sina
intressen. Tolkningen av den politiska aktivitetens innebörd blir därmed avhängig av
medborgarnas egna bedömningar, deras känsla av att kunna påverka, deras syn på det
politiska systemets legitimitet.
Frågan är då om det politiska deltagandet i Sverige skall beskrivas
som högt eller lågt. Svaret blir beroende på jämförelsepunkten. En första möjlighet
är att jämföra verkligheten med någon norm. Demokratins teori lämnar inget entydigt
svar. Oavsett vilken ståndpunkt man intar i denna debatt kan man konstatera att de
politiska institutionerna och (som en konsekvens därav?) det medborgerliga
deltagandemönstret ligger närmast den konkurrensdemokratiska modellen. Den ideala
deltagardemokratin kräver betydligt mer aktiva medborgare än dagens svenskar.
En andra jämförelsemöjlighet är att relatera Sverige till andra
demokratiska stater. Valdeltagandestatistiken visar att vi ligger i nivå med det i dag
normala för stater med proportionella val. Andra indikatorer är svårare att jämföra,
men särskilt när det gäller organisationsmedlemskap ligger Sverige relativt högt. Det
är svårt att hitta deltagandeformer som ligger på en lägre nivå än annorstädes. Den
slutsatsen måste dras, att det politiska deltagandet i Sverige ligger väl på samma
nivå som i andra länder.
Det tredje svaret på frågan om det politiska deltagandets omfattning
är att göra en jämförelse över tid: har aktiviteten ökat eller minskat? Svaret på
denna fråga är inte konstant utan har också den varierat över tid. För något
årtionde sedan var slutsatsen tämligen entydig. (6) Visserligen
stagnerade partimedlemskap och politiskt deltagande i den representativa demokratins
institutioner, men i övrigt var det fråga om en ökande tendens. Allt fler svenskar hade
kommit att engagera sig i olika former av individuell opinionsbildning, kontakter och
politiska manifestationer. Den andel som avgivit någon form av skriftlig opinionsyttring
i medierna hade fördubblats under den gångna tjugoårsperioden. Även andelen personer
som någon gång talat inför ett möte hade i det närmaste blivit dubbelt så stor.
Samma tendens kunde noteras för kollektiva opinionsyttringar i form av offentliga
demonstrationer.
Dessa observationer hade stor betydelse för maktutredningens allmänna
slutsatser. Det var fråga om en mycket påtaglig ökning av medborgarnas
samhällsengagemang. Hypotesen om det politiska deltagandets konjunkturberoende fick inget
stöd. Det politiska klimatet var i själva verket väsentligt hetare under det
"stillsamma" åttiotalet än under det "stormiga" sextiotalet. De
tendenser som faktiskt kunde observeras var uttryck för en långsiktig
förändringsprocess snarare än kortsiktiga modevågor.(7)
Utbildningsnivån steg, kvinnorna blev mer självständiga och tillgången till
samhällsinformation blev allt bättre. Samhällsutvecklingen måste från
demokratisynpunkt bedömas som positiv.
Det var därför med viss spänning man avvaktade resultaten från
motsvarande undersökning som genomfördes hösten 1997. Hade de långsiktiga,
demografiska krafterna fortsatt att lyfta svenskarnas politiska deltagande? Med tanke på
att utbildningsnivån fortsatt att stiga, att allt fler kvinnor nått beslutspositioner
och att medielandskapet blivit allt frodigare vore den givna hypotesen att deltagandet
ökat ytterligare. Men verkligheten hade i själva verket gått en annan väg.(8)
Intervjuundersökningar har genom åren ställt frågor som mäter i
vilken utsträckning som medborgaren kan överklaga och därmed ge uttryck för sina
klagomål. Frågan gäller om man själv skulle kunna åta sig att författa en skrivelse
och överklaga ett beslut av en myn-dighet. Två tredjedelar svarade jakande 1997, medan
en tredjedel av befolkningen inte anser sig ha förmåga att författa en formell
skrivelse. Denna grupp kallades i slutet av sextiotalet av låginkomstutredningen för
"politiskt fattiga". Dessa människor är emellertid inte helt hjälplösa. Det
visar sig nämligen att större delen av gruppen känner någon person som man vet att man
skulle kunna få hjälp av i ett sådant fall. De som anser sig helt utanförstående, som
varken själva har förmågan eller känner någon som kan hjälpa dem, utgör en tiondel
av befolkningen. Undersökningarna visar att förmågan att överklaga ökade
kontinuerligt från slutet av sextiotalet för att nå en topp vid nittiotalets början.
Mätningen 1997 är uppseendeväckande i så måtto att andelen inte längre ökar.
Eftersom tidigare analyser visar att förmågan att överklaga har ett starkt samband med
utbildningens längd vore en rimlig hypotes att andelen skulle fortsätta att öka i takt
med den allmänt stigande utbildnings-nivån. Så är emellertid inte fallet. Stagnationen
i medborgarnas förmåga att överklaga är därför desto mer anmärkningsvärd.
Några andra intervjufrågor ger en bild av medborgaren som
opinionsbildare. Det gäller här om man talat inför ett möte i en förening eller
organisation och om man någon gång skrivit en insändare eller artikel till någon
tidning eller tidskrift. Mätningarna av den individuella opinionsbildningen visade på en
tämligen entydig och stark ökning mellan 1968 och 1987. Därefter planade kurvan
emellertid ut. Det är visserligen inte fråga om någon minskning, men den positiva
trenden som inregistrerades ännu i slutet av 1980-talet har nu brutits.
Mönstret när det gäller deltagande i offentliga demonstrationer har
i allt väsentligt samma utseende. Efter den första mät-ningen i slutet av 1960-talet
följde en tjugoårsperiod av kontinuerligt stigande deltagande. Efter toppnoteringen 1987
bröts trenden. Under 1990-talet har det varit fråga om minskning och stagnation.
Frågan om man någon gång tagit kontakt med någon person i ansvarig
ställning för att påverka ett beslut i en samhällsfråga ingick visserligen inte i
undersökningen 1987, men mönstret för övriga mätpunkter stämmer väl överens med
det som tidigare noterats. Ökningen fram till början av 1990-talet har nu bytts i en
svag nedgång.
För partiaktiviteter har förändringarna följt en något annan bana.
Frågorna gäller här deltagande i politiskt möte eller sammankomst, medlemskap i
politiskt parti och uppdrag i politiskt parti. Maximum noterades redan för flera
årtionden sedan. I slutet av 1980-talet stod det klart att partiaktiviteterna stagnerat,
men någon tydlig nedgång kunde ännu inte noteras. Kontrasten var ändå stor mot
övriga deltagan-deformer, som då alla visade stigande tendenser. Nu registreras
emellertid en tydlig minskning. Mätningens sammanfattande index visar att
partiaktiviteten har halverats under de senaste femton åren.
Deltagandet i riksdagsvalen låg länge på en internatio-nellt sett
relativt hög nivå. Det är emellertid inte längre fråga om någon mobilisering av
väljarkåren. Rekord-noteringen på nära 92 procent nåddes redan 1976. Vid valet 1988
sjönk valdeltagandet med flera procentenheter och valdeltagandet på 81,4 vid 1998 års
val innebär att vi nu är tillbaka på femtiotalets nivå.
Bilden av svenskarnas politiska deltagande måste nu revideras.
Maktutredningens analys, som i allt väsentligt grundades på 1987 års
medborgarundersökning, innebar att invånarna hade blivit alltmer aktiva, även om
engagemanget huvudsakligen tog sig andra vägar än via de traditionella partierna.
Utvecklingen under den senaste tioårsperioden har varit en helt annan. Inte inom något
av de här undersökta områdena noteras någon ökning. Medborgarnas politiska engagemang
stagnerar eller minskar. Deltagandet i de politiska partiernas verksamhet har nått en så
låg nivå att den snarast måste betecknas som alarmerande.
Vidgar man perspektivet till att även innefatta deltagande i
föreningslivet blir bilden inte mycket ljusare. Förändringarna i föreningsmedlemskap
mellan 1987 och 1997 innebär att den andel som helt står utanför föreningslivet
förblivit i stort sett oförändrad. Däremot minskar den grupp som är medlemmar i
många föreningar. Även i detta avseende blir entusiasterna allt färre.
Förändringarna mellan de två undersökningstillfällena är ännu mer markanta för
aktivitet och uppdrag än när det gäller medlemskap. Aktivitetsnivån har gått ner på
ett närmast skrämmande enhetligt sätt tvärs över olika organisationstyper. Ser man
enbart till det formella medlemskapet så har minskningen i föreningslivets folkliga bas
varit relativt måttlig. Bakom ytan har det emellertid ägt rum en betydligt mer dramatisk
förändring. Jämfört med situationen för tio år sedan är det i dag klart färre
svenskar som har föreningsuppdrag och andelen aktiva i föreningslivet har också minskat
kraftigt.
Nedgången när det gäller föreningsengagemang överensstämmer med
stagnationen och nedgången i politiskt deltagande, särskilt aktiviteter inom de
politiska partierna. Den lilla grupp som bär upp organisationslivet har blivit ännu
mindre. Nedgången aktualiserar frågan var den nedre gränsen går för det
folkrörelseideal som bygger på att många medborgare frivilligt engagerar sig i
organiserad samverkan. Föreningssverige börjar knaka i fogarna. Många undersökningar
har visat att det civila samhällets vitalitet har stor betydelse för såväl demokratins
arbetssätt som för samhällsutvecklingen i stort.(9) Därför öppnas nu
ett dystert framtidsperspektiv. Erosionen av det sociala kapitalet kan leda till negativa
konsekvenser för hela samhället.
I förlängningen skymtar en oroande utveckling. Om partierna förlorar
ytterligare i inre vitalitet nedsätts deras förmåga att formulera engagerande
alternativ. Valen riskerar därmed att uppfattas som allt mindre intressanta. Följden kan
bli minskat valdeltagande. Partiernas stagnation kan bli en självförstärkande, negativ
spiral. Svårigheterna ökar att rekrytera nya personer till de politiska
förtroendeuppdragen. Isolerade partiledningar blir alltmer beroende av medier och
opinionsmätningar. Problemen för föreningslivet och de politiska partierna riskerar att
bli en kris för hela den representativa demokratin.(10)
Den representativa demokratin kan ses som ett kommunikationssystem.
Medborgare och förtroendevalda förbinds genom ett utbyte av meddelanden och signaler.
Sättet att kommunicera i samhället varierar emellertid starkt över tid, inte minst till
följd av tekniska förändringar. I historiskt perspektiv framstår medierna som den
numera viktigaste institutionen för masskommunikation. Men medierna speglar inte endast
samhällsutvecklingen, utan de medverkar också till att direkt och indirekt förändra
samhället.
Den moderna journalismens medielogik leder till att enskilda frågor
ges större uppmärksamhet än sammanhängande ideologier. Idén att ett politiskt parti
skall stå för en övergripande samhällssyn är svårare att förverkliga i en
konsumtionsdemokrati. Politiken blir ett snabbköp snarare än ett forum för
övertygelser och gemensamma projekt. Tidsperspektivet förkortas, takten i den politiska
processen drivs upp. Medier blir viktigare än organisation. Partiledningen kan nå ut
direkt till väljarna utan att gå via den tröga partiapparaten. Det offentliga
partistödet gör medlemmar obehövliga. De lokala partiorganisationerna får allt större
rekryteringsproblem. Publicitetshänsyn och mediekonsulter blir allt viktigare.(11)
Frågan är vad som händer medborgaren förvandlas till medieborgare.
Demokratin är en samhällsform som bygger på samarbete och ömsesidigt förtroende.
Intervjuundersökningar tyder på att det finns starkt stöd för medborgarideal såsom
kritisk rationalism, laglydighet, solidaritet och delaktighet. Även om det flesta själva
anser sig uppfylla idealen finns det en utbredd uppfattning att andra människor är
osolidariska och exempelvis försöker smita från skatten och fuska med bidrag.(12) Uppenbarligen finns det en skevhet i dagens opinionsbildning. Allmänheten
underskattar allmänhetens samarbetsvilja. Risken är att en sådan missbedömning leder
till en förändring av det egna beteendet. Eftersom många tror att andra sviker sina
plikter minskar den egna benägenheten att vara en dygdig medborgare.
1. Se Olof Petersson, Jörgen
Hermansson, Michele Micheletti, Jan Teorell och Anders Westholm, Demokrati och
medborgarskap. Demokratirådets rapport 1998. SNS Förlag, Stockholm 1998.
Demokratirådets hemsida: www.sns.se/dr
2. Olof Petersson, Anders Westholm och Göran Blomberg, Medborgarnas
makt. Carlssons, Stockholm 1989.
3. Michael Walzer, Spheres of Justice. A Defence of Pluralism and
Equality. Blackwell, Oxford 1983. Sv. övers. Pluralism och jämlikhet. En teori om
rättvis fördelning. Daidalos, Göteborg 1993.
4. Albert O. Hirschman, Shifting Involvements. Private Interests and
Public Action. Princeton University Press, Princeton 1982.
5. Fritz W. Scharpf, Demokratitheorie zwischen Utopie und Anpassung.
Scriptor, Kronberg 1975.
6. Petersson, Westholm och Blomberg 1989.
7. Demokrati och makt. Maktutredningens huvudrapport. SOU 1990:44, s.
214.
8. Petersson, Hermansson, Micheletti, Teorell och Westholm 1998.
9. Robert D. Putnam, Making Democracy Work. Civic Traditions in Modern
Italy. Princeton University Press, Princeton 1992. Sv. övers. Den fungerande demokratin.
Medborgarandans rötter i Italien. SNS Förlag, Stockholm 1996.
10. Petersson, Hermansson, Micheletti, Teorell och Westholm 1998.
11. Olof Petersson och Ingrid Carlberg, Makten över tanken. En bok om
det svenska massmediesamhället. Carlssons, Stockholm 1990.
12. Petersson, Hermansson, Micheletti, Teorell och Westholm 1998.
Artikeln ingår i Ord
& Bilds temanummer om demokrati "Vill du vara med?", nr 1, 1999. |