Upsala Nya Tidning den 25 november 1996
Kommuner i omvandling
Jörgen Hermansson, Michele
Micheletti,
Peder Nielsen, Olof Petersson och Anders Westholm
Maktfördelningen i Sverige ser ut som ett timglas: stark stat, svaga regioner och starka
kommuner. Denna egenartade kombination av centralisering och decentralisering går långt
tillbaka i historien. Kungen och allmogen bildade en allians riktad mot adeln. Sverige
blev aldrig, som exempelvis Schweiz, någon federation med självständiga regioner.
Förhållandet mellan centralmakt och lokalmakt har ibland förskjutits. Särskilt
under två epoker var den lokala självstyrelsen starkt tillbakapressad av en härsklysten
centralmakt. Den ena gången var under det karolinska enväldets tid. Riket hade då fått
en enhetlig och effektiv statsförvaltning som kungamakten inte var sen att utnyttja. Den
andra gången var under välfärdsstatens expansiva årtionden efter andra världskriget.
Jämlikhet och standardhöjning fick motivera centralstyrning, stordrift och
strukturrationalisering. Storkommunerna blev i praktiken lokala organ för den statliga
förvaltningen.
Karl XI och Tage Erlander delade åtminstone en åsikt. Stockholm vet bäst.
Enhetlighet är en dygd. Sveriges styrelse är för viktig för att överlämnas åt de
olika landsändarna.
Av olika skäl befinner vi oss nu i en tid av decentralisering. Kommunerna återfår en
del av sin självständighet. Den cyniske säger att när pengarna är slut så delar man
ut makt. Den vidgade lokala självstyrelsen skulle därmed bara innebära att
centralmakten överlämnar till kommunerna att administrera nedskärningarna i den
offentliga sektorn.
Denna realpolitiska tolkning kan säkert ha fog för sig, men den fångar inte hela
sanningen. Den lokala självstyrelsens förstärkning är också en del av en
demokratiseringsprocess. Dagens medborgare ställer större krav på delaktighet och
inflytande. Olika orter runt om i landet nöjer sig inte längre med att sitta och vänta
på Stockholm.
Den stora frågan är om dagens kommuner klarar av den stora omställningen från lokal
statsmyndighet till levande organ för medborgerlig självstyrelse. Förutsättningarna
är både goda och dåliga.
I längre perspektiv har Sverige en internationellt relativt unik tradition av lokal
självstyrelse. Menigheten har genom århundraden på olika sätt deltagit i rättskipning
och offentlig förvaltning. Läskunnighet och träning i folkrörelsernas studiecirklar
har förberett medborgarna på att ta samhällsansvar. Undersökningar under senare år
visar också att medborgarna blir alltmer kunniga och kritiska. Kommunalpolitiken har
också blivit alltmer vital och självständig i förhållande till rikspolitiken. Olika
lokala initiativ såsom byagrupper stärker självkänslan.
Men det finns också svårigheter. Många medborgare känner sig främmande för dagens
politiska former. Den senaste tidens skandaler har ytterligare spätt på misstroendet mot
politikerna. Klyftan mellan väljare och valda blir inte mindre av massmediernas fixering
vid politiken som spel och drama. De lokala partierna har svårt att rekrytera nya
medlemmar. Ungdomarna är ofta starkt engagerade av dagens problem i Sverige och världen,
men de drar sig för att engagera sig i de traditionella politiska organisationerna.
Uppenbarligen finns det ett glapp mellan institutioner och medborgare. Mycket kan
åstadkommas genom att ändra kommunernas organisation och beslutsformer. Många kanske
tycker att det redan experimenterats alldeles för mycket med kommundelsnämnder,
beställar-utförar-organisationer, folkomröstningar, brukarmedverkan, egenmakt och andra
nyheter. Men det här är inte slutet, det är bara början. En lång process återstår
innan varje kommun funnit sin fungerande modell för hur gårdagens tradition av lokal
självförvaltning skall kunna översättas till morgondagens krav på medborgarstyrelse,
rättssäkerhet och handlingskraft.
Sökandet efter en standardmodell är förgäves. Kommunerna är så olika. Det går
exempelvis inte att generellt säga huruvida kommunal parlamentarism eller kommunal
samlingsregering är bäst.
Det räcker inte heller att bara ändra organisationen. Demokratin står och faller med
sina medborgare. Under välfärdssystemens uppbyggnadsskede vande sig invånarna vid en
alldeles speciell och mycket inskränkt roll som servicekonsument. Kommunmedlemmen
reducerades till en kund och klient, vars enda uppgift blev att ställa krav och stå i
kö.
Demokratin innebär dock någonting mycket mer. Medborgarskapet bygger på en förening
av rättigheter och skyldigheter, av frihet och ansvar.
Att vara medborgare är att gemensamt med andra vara med och skapa morgondagens
samhälle. Var och en har sina speciella erfarenheter och önskemål. Det är en
rättighet att föra fram dem, men också en skyldighet att lyssna på andras krav och
synpunkter. Demokratin kräver därför en ständig dialog, ett offentligt rum där olika
meningar kan mötas och brytas.
Ombyggnaden av dagens kommuner får därför inte endast vägledas av ett närsynt krav
på ekonomisk effektivitet, utan måste också befrämja demokratins krav på delaktiga
och ansvarskännande medborgare.
|