Den fria rörligheten inom EU har stora brister.
Och med en rad nya medlemsländer finns risk för handlingsförlamnning om inte
arbetsformerna ändras. Men den svenska regeringens passivitet och ointresse för
framtidskonventet hämmar debatten och försvårar den nödvändiga reformeringen av EU,
anser tre statsvetare i SNS Demokratiråd. Viktiga frågor står på agendan. Den
juridiska grunden för EU ska göras om. Det ska bli lättare för medborgare och
företagare att klaga på EU:s myndighetsbeslut. Och gränserna för EU:s makt ska bli
skarpare för att hindra smygeuropeisering.
Den inre marknaden med fri rörlighet för människor, varor, tjänster och kapital är en
realitet på papperet, men ingalunda i verkligheten. I en kritisk rapport för några
månader sedan konstaterade Kommerskollegium att bilden av den inre marknadens funktion
inte är positiv.
Fri rörlighet av kapital är den enda av de fyra friheterna som fungerar någorlunda
tillfredsställande. Det krävs omfattande åtgärder för att den inre marknaden ska
uppnå sin fulla potential även när det gäller de resterande tre friheterna.
EU:s inre marknad är således inte någon självgående process, utan något som kräver
ständig tillsyn, återerövring och starka politiska institutioner. Kunskapen om
regelverket är bristfälligt. Dessutom tillämpas inte alltid de regler som skapats för
att garantera fri rörlighet. Bland EU:s institutioner har kommissionen och
domstolen nyckelroller när det gäller att hävda respekten för den inre marknaden. Men
dessa överstatliga institutioner riskerar paradoxalt nog att försvagas genom den nu
pågående översynen av EU:s uppgifter och organisation.
En stor betydelse i detta sammanhang har konventet om Europas framtid. Konventet
består av regeringsföreträdare, Europaparlamentariker och nationella parlamentariker
från medlemsländerna och kandidatländerna. Formellt har konventet bara en rådgivande
roll, och när man under ordförandeskap av förre franske presidenten Valéry Giscard
d'Estaing satte igång för ett år sedan, var det många som ryckte på axlarna.
Konventet har också mestadels arbetat i medieskugga. Enligt en opinionsundersökning
är det bara var tredje svensk som över huvud taget har hört talas om konventet.
Anledningen till att konventet tillsatts är att Europas politiska ledare konstaterat att
EU måste utvecklas för att fungera.
Om unionen nästa år får tio nya medlemsländer är risken överhängande att
beslutsprocessen blockeras, om inte arbetsformerna ändras.
EU lider också av en djup legitimitetskris. I ett gemensamt uttalande har EU:s
regeringschefer erkänt "behovet av att förbättra och övervaka unionens och dess
institutioners demokratiska legitimitet och öppenhet för att föra dem närmare
medlemsstaternas medborgare".
Avsikten är att konventet ska lägga fram ett reformförslag till sommaren. Därefter
vidtar den formella beslutsprocessen med förhandlingar i en regeringskonferens. När
regeringarna kommit över ens, följer godkännande av riksdagen och de andra nationella
parlamenten. Men redan nu kan man skönja konturerna av morgondagens EU.
Som det nu ser ut så kommer hela den juridiska grunden för EU, den så kallade
primärrätten, att göras om. De nu gällande rättsakterna, från Romfördraget och
framåt, skulle bytas ut och ersättas med ett enda konstitutionellt fördrag.
Skulle konventet lyckas få fram ett sådant, vore mycket vunnet. De nuvarande
fördragen, senast ändrade i Maastricht, Amsterdam och Nice, är mycket
svåröverskådliga och uppfyller inte kraven på ett tydligt och enhetligt regelsystem.
Mycket tyder dessutom på att EU skulle få en egen fri- och rättighetsförklaring som en
del av detta konstitutionella fördrag. Diverse juridiska frågetecken är på väg att
rätas ut. EU skulle få ställning som juridisk person och därmed kunna underteckna
folkrättsliga avtal.
Delar av rättighetsförklaringen innehåller bestämmelser som kan prövas av domstol.
Enskilda medborgare och företagare skulle därmed få mer direkta möjligheter att klaga
på myndighetsbeslut från EU:s olika institutioner.
Konventet är också på väg att lösa problemet hur EU:s befogenheter ska ges skarpare
gränser. Under senare år har EU utvidgat sin makt inom många områden. Frågan är vad
som till slut blir kvar på nationell, regional och kommunal nivå.
Det nya författningsfördraget skulle innehålla en tydligare definition av EU:s
behörighet. Smygeuropeisering kan bättre stävjas genom en kombination av politisk och
juridisk kontroll. Bland de frågor som återstår att lösa är hur EU:s institutioner
ska reformeras och balanseras.
° Ska Europeiska rådet formaliseras som regeringschefernas policyskapande organ?
° Vem ska i så fall leda Europeiska rådet: en ordförande eller en president med en
egen stab, eller ska man behålla de roterande, halvårsvisa ordförandeskapen? ° Ska
ministerråden omvandlas till en lagstiftande kammare som sammanträder offentligt?
° Vem ska i framtiden välja kommissionen och dess ordförande?
° Ska Romano Prodis efterträdare som kommissionens ordförande konkurrera med en
eventuell rådspresident om ledarskapet i Europa?
° Vem, eller vilka, ska företräda Europa i FN och andra internationella sammanhang?
° Vem representerar Europas medborgare: de nationella parlamenten, Europaparlamentet
eller båda?
° Hur ska domstolen kunna hantera sin snabbt växande arbetsbörda?
° Klarar revisionsrätten av att granska det växande EU?
En viktig orsak till att den svenska debatten varit så klen är att regeringen
intagit en mycket avvaktande hållning. I praktiken värnar regeringen om
mellanstatlighetens institutioner; Europeiska rådet och ministerrådet fungerar som
regeringarnas klubb.
Den svenska regeringen verkar, tvärtemot den allmäneuropeiska meningen, vara nöjd
med hur EU fungerar i dag. "Den nuvarande strukturen har i huvudsak fungerat väl
under en lång tid och bör utgöra en bra bas även för framtiden", formulerade
regeringen sin uppfattning i en skrivelse till riksdagen.
Regeringens passivitet är inte bara hämmande för debatten i Sverige, utan
också för det stora europeiska samtalet om framtidens EU.
Ulrika Mörth, docent i statsvetenskap
Olof Petersson, professor i statsvetenskap (tidigare bl a ordförande i
maktutredningen)
Jonas Tallberg, fil.dr i statsvetenskap
Författarna medverkar i SNS Demokratiråd som i juni kommer med en rapport om
demokratin i EU.