Antingen bör man avveckla regionerna helt eller på allvar utveckla den
regionala demokratin, skriver statsvetaren Olof Petersson, ordförande i SNS
Demokratiråd. Den parlamentariska regionkommittén, som granskat statens försök att i
flera län lämna över statlig regional verksamhet på regionerna, lägger fram sin
rapport i dag. Alla modeller som prövats har stora brister ur demokratisynpunkt,
anser Petersson som varnar för tankar om att nu omdefiniera den svenska demokratin.
Grundkravet måste vara att nya lösningar uppfyller demokratins villkor, hävdar han.
Frankrikes inrikesminister avgick nyligen i protest mot regeringens politik att
ge Korsika mer självstyrelse. Storbritannien har under de senaste åren inrättat
parlament i Skottland och Wales. Belgien är numera en renodlad förbundsstat, där den
centrala statsmakten fått minskad makt. Europas politiska karta håller på att få nytt
utseende genom regionernas ökande betydelse.
Den "nyregionalistiska" väckelsen har nått även Sverige. Sedan några år
bedrivs olika slags regionförsök runt om i landet. Storregionerna i Skåne och Västra
Götaland, regionförbundet i Kalmar län samt kommunens vidgade uppgifter i det
landstingsfria Gotland är de mest påtagliga exemplen. Därutöver finns olika former av
mer spontan regional mobilisering.
Regionernas växande makt håller på att förändra Sveriges konstitutionella
system. Konsekvenserna blir särskilt stora i ett land med omfattande offentlig sektor och
den offentliga verksamheten i huvudsak förlagd till lokala och regionala
självstyrelseorgan.
I dag lägger den parlamentariska regionkommittén fram förslag om
regionförsökens framtid. De politiska beslut som därefter kommer att fattas får
avgörande betydelse för den svenska samhällsorganisationen.
Ett viktigt inlägg i denna debatt är en nyutkommen forskningsrapport från Åbo
Akademi, "Nordisk regionalförvaltning i förändring", författad av
statsvetarna Siv Sandberg och Krister Ståhlberg. Boken bygger också på material från
Nordiska ministerrådets forskningsprogram om Norden och Europa.
Åboforskarna konstaterar att den nordiska regiondebatten har svängt under det
gångna årtiondet. Ännu vid ingången av nittiotalet ifrågasatte Sverige landstingen
och Danmark diskuterade en nedläggning av sin motsvarighet, amtskommunerna. I dag
är det snarast fråga om att bygga ut de regionala självstyrelseorganen.
Nittiotalets stora omvandling av det finländska samhället har inte minst berört den
regionala nivån. Det statliga länen har slagits samman till fem storlän; härtill
kommer det självstyrda Åland. Finland har ingen folkvald regionförsamling motsvarande
våra landsting. I stället har det utvecklingspolitiska ansvaret överförts på
samkommuner i form av landskapsförbund. Andra samkommuner har hand om
specialistsjukvården.
Den nordiska översikten visar att de svenska regionförsöken har klara problem.
Bildandet av nya regioner och skapandet av regional identitet sker långsamt. Särskilt
Västra Götaland saknar historiskt förankrade gränser.
De två nya storregionerna har stora bekymmer inom sjukvårdens område.
Omorganisationer, budgetunderskott och politisk splittring har bidragit till att öka
svårigheterna. Sjukvårdsfrågorna har tenderat att överskugga det utvecklingspolitiska
arbetet.
De finländska statsvetarna pekar på sitt eget lands modell, där sjukvårdsfrågorna
har sin egen organisation. Påpekandet är viktigt. Sveriges regionala framtid kan inte
diskuteras utan en helhetsblick som också beaktar ansvaret för hälso- och
sjukvårdssektorn. Det finns flera tänkbara alternativ till dagens landstingscentrerade
system. En modell bygger på flera konkurrerande försäkringsgivare, en annan på att
specialistsjukvården överförs till staten och primärsjukvården till kommunerna.
Rapporten konstaterar också att Sverige är på väg att frångå en enhetlig
regional organisation. De pågående regionförsöken drar i skilda riktningar och har
redan kommit så långt att det i praktiken blivit omöjligt att vända om. Läget är
i dag att halva landets befolkning bor i tre stora regioner koncentrerade kring
storstadsområdena. Resten återfinns utspridda i relativt små län, med befolkningstal
på ett par hundra tusen invånare.
Sandberg och Ståhlberg jämför de olika försöken och drar slutsatsen att
regionförbundsmodellen i Kalmar län har mycket som talar för sig. Till skillnad från
storregionerna innebär Kalmarförsöket en samarbetslösning där landstinget kvarstår
med fortsatt huvudmannaskap för sjukvården. Till samarbetsorganisationen hänförs de
direkta utvecklingspolitiska uppgifterna. Forskarna konstaterar att vad som håller på
att växa fram i Sverige är en form av parallellorganisation till den finländska
lösningen med sjukvårdsdistrikt och landskapsförbund. Man skiljer mellan
serviceförvaltning och utvecklingsförvaltning.
Utfallet mellan en jämförelse mellan de olika regionmodellerna blir självfallet
beroende på vilken utgångspunkt som man väljer. I en demokrati är den centrala frågan
hur institutionella förändringar påverkar medborgarnas makt.
Det är ett nedslående faktum att samtliga modeller visat sig ha betydande brister
från demokratisynpunkt. Om den nya storregionen i västra Götaland har fört politiken
närmare medborgarna så har i alla fall inte forskarna upptäckt det, ens med mikroskop
(se rapporten "Region i omvandling", redigerad av Lennart Nilsson, Göteborgs
universitet 1999).
Inte heller de goda medborgarna i Kalmar län förefaller ha erfarit något
demokratilyft. Åboforskarna erkänner faktum. Demokratikravet har fått ge vika för
"nätverk och partnerskap". Samarbetslösningens fördel anser de ligger i att
den lyckats skapa en slagkraftig utvecklingsorganisation som kan möta den tilltagande
yttre konkurrensen. De regionala tillväxtavtalen går i samma riktning. Förhandlingarna
mellan kommuner, landsting, länsstyrelse och näringsliv stärker den regionala
handlingskapaciteten.
Men inriktningen på samförstånd och konsensus gör det svårare för medborgaren att
urskilja tydliga politiska alternativ. Politiken försvinner in i sammanträdesrummen.
Ansvarsutkrävandet försvåras. Forskarna talar om "flexibel
uppgiftsfördelning" och "glidande decentralisering".
Men hur kan man förespråka en modell som har så uppenbara demokratibrister? Jo, om
region och demokrati inte stämmer så får man ändra på demokratin É
Detta är, inte särskilt hårdraget, vad forskarnas resonemang går ut på.
"Huvudpoängen blir att regionaliseringen inte schablonmässigt kan bedömas enligt
modeller som traditionellt tillämpats på lokal eller nationell demokrati." Man
hänvisar också till ett motsvarande resonemang som Lundastatsvetarna Magnus Jerneck och
Mats Sjölin utvecklar i en rapport för den parlamentariska regionkommittén (SOU
2000:64).
Själv ställer jag mig mycket frågande till dessa signaler från
statsvetarkollegerna. Det skall mycket till innan man börjar mönstra ut
medborgarperspektiv, deltagande och ansvarsutkrävande som vägledande krav för
regionpolitiken. Visst kan det vara önskvärt med mobilisering, partnerskap och
förhandlingar inom olika regioner, men det borde vara ett grundkrav att de lösningar som
prövas uppfyller demokratins villkor.
Några krav som måste ställas på den offentliga organisationen är tydlig
maktfördelning, möjligheter till insyn och granskning samt effektivt ansvarsutkrävande.
I SNS-rapporten "Politisk makt med oklart ansvar" föreslog vi tidigare i år
ett antal praktiska reformer för att stärka dessa sidor av det svenska styrelseskicket.
I Danmark har en offentlig utredning, Oppgavekommissionen, varit inne på samma tankar.
Uppgiftsfördelningen bör vara sådan att medborgarna säkras inflytande över det
offentliga systemet. Fördelningen av uppgifter mellan de administrativa nivåerna skall
baseras så att varje nivå har sin egen väldefinierade uppgiftsportfölj för att säkra
enkelhet och överskådlighet. Det bör råda samstämmighet mellan ansvar för uppgiften
och finansieringen.
Mycket tyder på att det slags förhandlingsdemokrati som i dag utvecklas inom
de regionala försöken inte uppfyller dessa grundläggande krav. I stället för att
omdefiniera demokratin tror jag att en mer lyckosam väg vore att antingen avveckla
regionerna helt eller utveckla den regionala demokratin på allvar.
Regionforskarna har i alla fall rätt på en avgörande punkt. Det gamla politiska
systemet med nationalstaten som suveränt centrum håller på att ersättas av en
demokrati på flera nivåer. Folkstyrelsen förverkligas parallellt på kommunal,
regional, nationell och europeisk nivå.
Det är detta som är den stora slutsatsen. Regionförsöken aktualiserar
demokratiska principfrågor som egentligen är precis desamma som i EU-debatten. Hur skall
man kunna få bukt med demokratiunderskottet?
Mellanstatligheten med regeringsföreträdare förhandlande i ministerrådet är en
motsvarighet till Kalmarexperimentets samförståndsmodell. Överstatligheten med
Europaparlamentet kämpande för att vinna folklig legitimitet påminner om problemen för
regionfullmäktige i Skåne och Västra Götaland.
En mer ingående diskussion om den internationaliserade demokratin kan sålunda bidra
till debatten om de svenska regionernas framtid. Det är därför som temat för nästa
års rapport från SNS Demokratiråd kommer att bli demokrati och diplomati. I det nya
Demokratirådet ingår Karl Magnus Johansson, Ulrika Mörth och Daniel Tarschys, som
forskar om demokratifrågor och internationell politik.
Olof Petersson
|