DN Debatt 13 augusti 2001
Dagens debattartikel
Statsvetare efter svenska ordförandeskapet:
"Sluta ducka om EU, Göran
Persson"
EU-kommissionens färska
vitbok erkänner svagheter i dagens EU, men åtgärderna som föreslås räcker inte.
Ska EU-medborgarnas misstro övervinnas krävs djärvare tag. Det skriver SNS
Demokratiråd - Olof Petersson, Ulrika Mörth, Karl Magnus Johansson och Daniel Tarschys.
För svenskt vidkommande är det risk att luften nu gått ur Europadebatten efter sex
månaders anspänning i ordföranderollen. Men nu när ordförandeskapet är avklarat bör
regeringen Persson sluta ducka för EU:s viktiga framtidsfrågor. Fortsatt passivitet
betyder att andra bestämmer vår framtid.
D en
största faran med det svenska ordförandeskapet är att det har tagit slut. Här skulle
man både inför omvärlden och den svenska allmänheten visa att Sverige äntligen är en
fullvärdig medlem av EU. Till en och annans förvåning lyckades svenska företrädare
spela en aktiv ledarroll, inte bara inom EU utan stundtals även i världspolitiken.
Men efter de sex månadernas anspänning riskerar luften nu att gå ur svensk
Europadebatt. Högvarvade statsråd, UD-tjänstemän och Europareportrar försvann på
välförtjänta semestrar. Konsumtionen av broschyrer, webbsändningar och specialprogram
verkar ha efterlämnat en bestående mättnadskänsla. Nej, inte ytterligare ett inlägg
om EU ...
MEN DEN EUROPEISKA debatten fortsätter och blir bara mer
intensiv. I slutet av juli kom Romano Prodi med kommissionens vitbok om förbättrad
styrning (European governance). Det mottogs med en gäspning av svenska medier, om de alls
noterade nyheten. För lågvattenmärket stod Expressen, som i ett kort ledarstick
föreslog att hela kommissionen i Bryssel borde packa ihop.
Ändå är det ett viktigt dokument, som kan komma att påverka både europeisk och svensk
politik. Än så länge rör det sig mest om allmänna idéer och riktlinjer. Men under
den närmaste tiden ska tankarna preciseras och omsättas till praktiska reformer. Då
gäller det att vara med.
Svenska bidrag till den debatten har reella möjligheter att påverka. Under
ordförandeskapet duckade regeringen för EU:s framtidsfrågor. Man ville ogärna ta upp
sådana frågor för att inte trassla till diskussionen om utvidgningen. Fanns det en del
skäl för detta då så finns de i varje fall inte kvar nu. Fortsatt svensk passivitet
innebär i praktiken att vi överlåter åt andra att bestämma över vår framtid.
Bakgrunden är allvarlig nog. Dagens femton medlemsländer har överlämnat stora
delar av sin beslutsmakt till Europeiska unionen. EU:s beslutsformer är delvis
föråldrade och har ännu inte anpassats till de krav som dagens medborgare ställer på
insyn och delaktighet.
EU håller också på att vidga sitt inflytande inom många områden. Fördragen är
mycket elastiska, och allt fler frågor tas upp inom unionen. Där kompetens att utfärda
bindande regler saknas utvecklar man i stället nya former för harmonisering eller mjuk
normgivning, så kallad soft law.
Samtidigt står EU inför en rejäl utvidgning. Efter de positiva signalerna från
toppmötet i Göteborg är det inte uteslutet att unionen får ett tiotal nya medlemmar
redan inom tre år. Även om Nicemötet i december nödtorftigt modifierade
omröstningsreglerna återstår stora reformer.
Budskapet i Prodis vitbok är kärvt. Det som hittills planerats räcker inte.
Förändringar av EU:s egna institutioner och formella beslutsmetoder är nödvändiga,
men inte tillräckliga. EU:s arbete måste ses i ett vidare perspektiv. Kontakterna med
frivilliga organisationer, kommuner och regioner behöver förstärkas. Sättet att
förbereda EU-beslut bör bli mer öppet.
DEN UTGÅNGSPUNKTEN ÄR värd att ta på allvar. Vitboken
understryker att man bör ställa samma krav på EU som på etablerade demokratier. Det
är samma tankar som vi nyligen framfört i "Demokrati utan utland", årets
rapport från SNS Demokratiråd.
När kommissionen talar om öppenhet och deltagande är det två viktiga delar av den
medborgarstyrelse som är grundläggande för varje demokrati. Möjligheten att utkräva
ansvar är en viktig del av rättsstatens krav på den offentliga sektorns organisation.
Slutligen utgår rapporten från att den förda politiken måste vara enhetlig och
effektiv.
Prodi har redan fått en del bassning för att rapporten är alltför allmänt hållen.
Den kritiken väger dock inte särskilt tungt. Om man vill inleda ett stort reformarbete
måste man börja med att klargöra sin värdegrund och dra upp de stora riktlinjerna. Det
kan knappast vara fel att anknyta till de demokratiska principer som varit vägledande
för Europas stater och lokala självstyrelseorgan. De bör tilllämpas också inom EU.
Problemet är ett annat. Vad som saknas i vitboken är framför allt en insikt om att
den kombinerade uppgiften att utveckla en europeisk gemensamhetskänsla och att ge unionen
en starkare demokratisk förankring kräver stora investeringar i utbildning, kultur och
kommunikation.
Medborgarnas misstro är ännu betydande. Irlands nej till Nicefördraget och
globaliseringsmotståndarnas protester vittnar om att det ännu finns en stor
oförståelse inför EU-projektet. Kommissionens opinionsmätningar (den så kallade
Eurobarometern) tyder på att invånarna i många medlemsländer snarast har blivit mer
kallsinniga till EU.
Att vi i första hand känner oss hemma i våra nationalstater är självfallet inte fel.
SÅ BÖR DET förbli. Den nationella identiteten har vuxit
fram under lång tid. Skolan, kulturen och medierna skapade gemensamma referensramar.
Den europeiska gemenskap som behövs för att trygga freden och välfärden i vår del av
världen måste byggas upp på ett liknande sätt. Återigen handlar det främst om
utbildning och kultur, om föreningar och nätverk. Ska demokratin kunna fungera på
europeisk nivå räcker det inte med representanter i fjärran institutioner. Då måste
det finnas en plats också för medborgarna, en plats för samtal, möten, impulser och
kontakter.
Vitboken tar några steg i rätt riktning. En stor del av rapporten ägnas åt
samspelet med andra politiska aktörer än regeringar och parlament. Man vill vidga
kontakterna med folkrörelser och ideella organisationer. Kommissionen tänker sig också
att kommuner och landsting ska få en viktigare roll i EU, både när det gäller att
förbereda och att genomföra beslut.
Här har en del redan skett. Under de senaste femton åren har regioner och kommuner
fått ett ökat ansvar för att sätta i verket beslut om exempelvis strukturfonder och
miljö. Men det har hittills handlat mer om lokal utveckling än om kontaktytorna med
omvärlden.
En acceptabel demokrati inom EU kräver ett fungerande "offentligt rum", en
utaecklad rapportering om vad som händer runt om i Europa, vidgade möjligheter till
diskussioner och kontakter över språkgränserna. Grunden måste läggas redan i skolan.
Kultur och massmedier kan också spela en viktig roll.
Det är inte bara i Sverige som mediernas utlandsbevakning är ett sorgligt kapitel.
Runt om i hela Europa speglas utvecklingen i EU alltför sparsamt och knapphändigt. I den
"strukturpolitik för demokrati" som vi förordar i SNS-rapporten är ett stöd
till bättre nyhetsförmedling och vidgad debatt över gränserna ett viktigt inslag.
Flerspråkiga tv-kanaler finns redan och skulle kunna utvecklas vidare.
Lokal, regional, nationell, europeisk eller global demokrati utgör inte konkurrerande
alternativ utan kompletterar varandra. Folkstyrelsens idéer kan inte begränsas till en
enda geografisk nivå. Som vi utvecklar i rapporten går utvecklingen i riktning mot
flernivådemokrati, en kombination av demokratiska samfälligheter av olika storlek och
funktionssätt.
DEMOKRATINS VÄRDEGRUND ÄR densamma, men de praktiska
arbetsmetoderna skiljer sig beroende på hur många människor som ingår i den
demokratiska samfälligheten. En liten landsbygdskommun behöver inte en lika
specialiserad och komplex organisation som en federal jättestat.
En samlad demokratipolitik måste inriktas inte bara på att få till stånd en fungerande
maktfördelning mellan de olika territoriella enheterna, utan också på att beakta de
speciella förutsättningarna för global, europeisk, nationell, regional och lokal
demokrati. Försöken att förnya och förstärka demokratin kan inte längre koncentreras
till en enda territoriell nivå.
Det är i detta perspektiv som Prodis vitbok blir ett intressant debattinlägg. Mot slutet
vidgar rapporten perspektivet till den globala nivån. Hur Europa lyckas lösa sina
styrningsproblem får konsekvenser för den politiska utvecklingen också i andra delar av
världen. Man kan dra en parallell med miljöpolitikens idé om hållbar utveckling. En
hållbar demokratipolitik förutsätter en global rättsordning och legitima former för
multilaterala förhandlingar.
Här har EU en viktig, i själva verket unik roll som pådrivare. Det är i första hand
genom EU som vi i dag kan verka för en rad angelägna förändringar i det globala
systemet. Men ska det lyckas måste vi också ta itu med svagheterna i EU:s egen
demokrati.
Olof Petersson
Karl Magnus Johansson
Ulrika Mörth
Daniel Tarschys
|