Journalisterna avgör på egen hand vilka som
skall bli valets viktigaste frågor. Partierna får allt sämre möjligheter att föra
fram sitt budskap. Situationen är demokratiskt otillfredsställande. Väljarna lämnas i
sticket, skriver statsvetarna Leif Lewin och Olof Petersson. Tjugo år med
minoritetsregeringar har gjort de politiska ansvarsförhållandena suddiga. Valdeltagandet
sjunker när man inte ser några tydliga skillnader mellan regering och opposition.
Val är en underbar uppfinning. Under
tolv septemberkyliga timmar är rollerna ombytta. Journalister, debattörer, experter och
andra förståsigpåare är tysta. Det är väljarna som talar.
Också i år överraskade folkets röst. Flera vedertagna sanningar måste nu revideras.
Politik är viktigare än person. Den som enbart varit hänvisad till massmediernas
rapportering inför årets val har fått en överdriven bild av personfaktorns betydelse.
Folkpartiets uppgång under valrörelsen har tolkats som en partiledareffekt. "Så
ryter en Leijonkung" satte kvällstidningen som rubrik dagen efter valet.
Men televisionens vallokalsundersökning ger inga belägg för att väljarna främst
skulle attraherats av partiledarens egenskaper. De personliga egenskaperna hos
partiledaren har till och med spelat relativt större roll för andra partier än
folkpartiet.
Dessa observationer ligger väl i linje med vad intervjuundersökningar i samband med
tidigare val har kunnat konstatera. Det finns förvisso en del partiledareffekter i
svenska väljares röstning, men deras inverkan på väljarnas röstningsbeslut är oftast
marginell och starkt överdriven i mediernas rapportering.
Inte heller det personvalsinslag som numera finns i det
svenska valsystemet förefaller ha bidragit till att individualisera den representativa
demokratin. Enligt vallokalundersökningen är det också i år endast en minoritet som
utnyttjat möjligheten att kryssa för en kandidat på valsedeln. Andelen personröstare
har uppenbarligen heller inte ökat.
Varken partier eller medier har givit den information om enskilda kandidater som krävs
för att ett personval skall bli verkligen meningsfullt. Tidigare valundersökningar visar
att endast en minoritet av väljarna över huvud taget kände till någon av
riksdagskandidaterna i den egna valkretsen. De flesta väljare dömer inte efter person,
utan efter partiets politik.
Integrationspolitikens betydelse är svårbedömd. Den redan vedertagna
historieskrivningen av årets valrörelse innebär att folkpartiet, genom sitt krav på
språkkunskaper för medborgarskap, medvetet lyckades placera integrationspolitiken i
centrum för valdebatten. Därmed skulle invandrarfrågorna ha givit folkpartiet
valsegern.
Det återstår för valforskningen att närmare utreda hur invandrarfrågan påverkat
årets val. Men man kan redan sätta flera frågetecken för den i dag förhärskande
verklighetsbeskrivningen. I det valtal som startade debatten nämnde folkpartiledaren
språkkravet endast som ett bland ett stort antal andra förslag. Antagandet att
folkpartiet genom en utstuderad valstrategi kalkylerat med att en invandrardebatt skulle
leda till valseger måste beläggas betydligt bättre innan det accepteras.
Dessutom pekar valsöndagens väljarenkäter på att väljarna visserligen tillmäter
invandrar- och flyktingfrågor ökad betydelse jämfört med föregående val, men
väljarna anser att många andra frågor är viktigare. Folkpartiväljarna avviker inte
från genomsnittet. Invandrarnas egen röstning har heller inte gynnat folkpartiet; deras
röster har tvärtom till övervägande del gynnat det socialistiska blocket.
Orsakerna till folkpartiets framgång får i stället sökas i deras allmänpolitiska
budskap. Uppenbarligen lyckades man i sitt uppsåt att framstå som tydligare, med mer
pregnanta krav. Betoningen på att medborgarskap inte betyder rättigheter, utan också
skyldigheter, verkar ha vunnit anklang hos åtminstone borgerligt sinnade delar av
väljarkåren.
Genom sin framtoning som ett offensivt borgerligt alternativ lyckades man attrahera stora
delar av de allmänborgerliga väljarna. Denna del av väljarkåren förenas av sin starka
antipati gentemot socialdemokratin med sin svaga trohet gentemot något speciellt
borgerligt parti. Förra året gick dessa väljare till kristdemokraterna och moderaterna,
i år var det folkpartiets tur.
Blockpolitiken är inte cementerad. Enligt en utbredd uppfattning visade
valrörelsen att de två traditionella blocken är mer sammanhållna och polariserade än
någonsin. Den avslutande partiledardebatten hade också koreograferats med "det
röda laget" på den ena sidan och "det blåa laget" på den andra.
Valresultatet visade att nettoförskjutningarna mellan blocken blev små.
Men väljarnas egna röster visar inga tecken på att kristalliseras kring några få
huvudalternativ. Tvärtom sprider väljarna sina sympatier på allt fler partier, där
inget längre verkar ha någon chans att få egen majoritet. Partisystemet har under
senare årtionden blivit alltmer fragmenterat och årets val innebar ingen vändning.
Det i dagens mest sannolika utfallet av regeringsfrågan
är att minoritetsregeringen Persson fortsätter att regera vidare med vänsterpartiet och
miljöpartiet som huvudsakliga stödpartier. Men liksom under föregående valperiod lär
samarbetet inte sträcka sig över hela det politiska fältet. Inom viktiga områden, inte
minst när det gäller Europafrågor och säkerhetspolitik, är regeringen hänvisad att
söka stöd från andra partier.
Därmed framtvingas olika samarbetskonstellationer över blockgränsen. Göran Persson
har flera gånger antytt att han kan tänka sig att samarbeta med centern. Men
socialdemokraternas och centerns mandat räcker inte till majoritet i riksdagen.
Moderaterna och kristdemokraterna är mindre sannolika som partner. I praktiken är
socialdemokraterna därför hänvisad att i åtskilliga frågor även söka stöd hos
folkpartiet.
Talet om blockpolitik suggererar också att det skulle röra sig om två någorlunda
homogena och inåt samspelta grupperingar. De borgerliga partierna lyckades i årets
valrörelse visserligen enas om delar av ett handlingsprogram, och partiledarna ställde
upp för gruppfoton, men tanken på en skuggregering och en gemensam statsministerkandidat
blev alltmer illusorisk ju längre valrörelsen led.
De borgerliga väljarnas dom har ytterligare försvårat det inbördes samarbetet. De fyra
borgerliga partierna är numera mer jämnstora än på flera decennier. Inget av de
borgerliga partierna kan längre utropa sig till borgerligheten självklara ledare. Den
interna turbulensen i Moderata samlingspartiet underlättar inte försöken att skapa en
enad och slagkraftig opposition under de fyra långa år som återstår till nästa
försök att erövra regeringsmakten.
Opinionsmätningarna påverkade, men avgjorde inte. Den dagliga duschen av
opinionssiffror blev ett av denna valrörelses kännemärken. Det går inte att förneka
att publiceringen kan ha påverkat valrörelsens förlopp och därmed valutslaget.
Folkpartiets ökning accelererades sannolikt av själva rapporteringen av denna ökning.
Också erfarenheter från andra länders valrörelser visar att opinionsmätningar under
vissa omständigheter kan få en sådan självförstärkande effekt.
Men opinionsmätningarna kan knappast tillskrivas rollen som huvudförklaring till
valutslaget. Samtliga sex valprognoser som publicerades före valet, plus de två som
offentliggjordes runt det klockslag då vallokalerna stängdes, underskattade
socialdemokraternas uppgång. Regeringspartiets framgång ägde rum trots, inte tack vare,
opinionsmätningarna.
Många förväntade, eller befarade, att
opinionsmätningarna skulle kunna avgöra miljöpartiets öde. Just för partier runt
fyraprocentsspärren kan valprognoser få avgörande betydelse för den grupp väljare som
är beredda att rösta taktiskt för att hjälpa sitt näst bästa parti att behålla sin
plats i riksdagen. Men eftersom miljöpartiet hamnade ungefär på den nivå som
opinionsinstituten hade förutspått verkar mätningarna denna gång emellertid inte haft
denna styrande effekt.
Medierna inte bara speglar utan styr valrörelserna. Enligt många journalisters
självuppfattning står medierna utanför samhällets maktprocesser som fria observatörer
och granskare. Mediernas uppgift, sägs det, är att spegla. Men den gångna valrörelsen
visar att mediernas roll är mycket mer aktiv än så.
Som bland annat dokumenterats av statsvetarna Peter Esaiasson och Niklas Håkansson har
journalisterna numera övertagit makten över radions och televisionens valbevakning. Det
är inte längre de politiska partierna, utan journalisterna, eventuellt på grundval av
opinionsmätningar, som avgör vad som ska bli valets viktigaste frågor.
Denna situation är demokratiskt otillfredsställande. Partierna får allt sämre
möjligheter att få fram sitt budskap. Mediernas kritiskt granskande uppgift tenderar att
försvinna i det hetsiga och fragmenterade nyhetstempot. De stora förlorarna är
väljarna. Trots allt tal om kunskapssamhälle och informationsteknik har väljarna
knappast fått bättre förutsättningar att fylla sin viktiga uppgift i den
representativa demokratin.
Partierna har rätt att själva få bestämma hur de vill presentera sig inför väljarna.
Behovet av självständig och kritisk granskning blir därmed inte mindre, tvärtom. Men
det ligger i väljarnas intresse av att rollfördelningen blir tydligare. Frågan är hur
nästa valrörelse bäst ska organiseras. Här finns ett akut behov av en konstruktiv
eftervalsdebatt.
Väljarna har alltjämt svårt att utkräva ansvar. Valundersökningar visar att
väljarna över lag har den kunskap, den aktivitet och det intresse, som motsvarar
demokratins krav. Väljarna känner till partiernas program, de är medvetna om sina egna
preferenser och hur de skall ställa sig i de olika sakfrågorna och de röstar också i
överensstämmelse med vad partierna lovat att göra. Väljarna försöker också
betygsätta regeringen i efterhand genom att bedöma vad regeringen uträttat för att
bekämpa arbetslöshet, inflation och budgetunderskott.
Så det är inte väljarna som är huvudproblemet, utan partier och medier. Väljarna
lämnas i sticket.
Söndagens valutslag kan tolkas som ett fortsatt
förtroende för den sittande regeringen. Men parlamentarismens huvudproblem kvarstår.
Sverige har sedan över tjugo år tillbaka styrts av minoritetsregeringar. Som
medförfattare till SNS Demokratiråds rapport "Demokrati utan ansvar" har vi
fäst uppmärksamheten på suddiga ansvarsförhållanden. Mycket tyder i dag på att både
vänsterpartiet och miljöpartiet kommer att fortsätta i dubbelrollen som regeringsparti
och oppositionsparti.
Under 1990-talet började väljarna att reagera negativt. Valdeltagandet sjunker när man
inte kan urskilja några tydliga skillnader mellan regering och opposition.
Intervjuundersökningar visar att väljarna får allt svårare att identifiera några
regeringsalternativ. Därmed tilltar väljarnas maktlöshet.
Leif Lewin
Olof Petersson
|