Det franska förslaget att en president skall
leda Europeiska rådet har fått varmt stöd av Göran Persson. Men inrättandet av en
EU-president medför nackdelar och risker. Sveriges stöd minskar möjligheterna att bilda
koalition med övriga mindre medlemsstater, som nästan alla är emot förslaget. Det
försämrar våra möjligheter till inflytande i EU. En förstärkning av Europeiska
rådet på EU-kommissionens bekostnad skulle också gynna de större medlemsstaterna och
missgynna de mindre. Sverige är ingen stormakt i Europa, men eftersom den
föreställningen finns riskeras nu svenska intressen, skriver fyra statsvetare i SNS
Demokratiråd.
Den debatt som just nu pågår om hur EU bör organiseras i
framtiden kommer att få effekter för makten, demokratin och beslutseffektiviteten i
Europa. Sedan ett år tillbaka diskuterar regeringsrepresentanter, EU-parlamentariker och
nationella parlamentariker EU:s framtid inom ramen för Europeiska konventet. Konventet
förväntas resultera i ett förslag till ett nytt konstitutionellt fördrag för EU, som
därefter skall förhandlas av medlemsstaterna i en regeringskonferens.
Ett av de mest kontroversiella förslagen i denna framtidsdebatt rör organiseringen av
Europeiska rådet, det vill säga stats- och regeringschefernas toppmöten två gånger i
halvåret. Frankrike förespråkar sedan en tid tillbaka att Europeiska rådets roterande
ordförandeskap avskaffas och ersätts av en permanent president eller ordförande utsedd
på en tidsperiod om upp till fem år.
Benämningen av den här posten skiftar något, vilket
delvis speglar olika visioner om postens politiska tyngd, men också
översättningsproblem. Presidenten skulle leda Europeiska rådet och bistås av en egen
stab av tjänstemän. Presidenten skulle utses av stats- och regeringscheferna och själv
ha varit stats- eller regeringschef i sitt hemland.
Det franska förslaget har sedermera fått starkt stöd av framför allt Storbritannien
och Spanien, men även Sverige. I november presenterade den svenska regeringen ett så
kallat non-paper med stöd för förslaget om en särskild president. Det svenska stödet
kom överraskande och orsakade inrikespolitisk turbulens, eftersom regeringen inte hade
förankrat sin position i riksdagens EU-nämnd. Regeringens hantering av ärendet är nu
föremål för utredning i konstitutionsutskottet.
Göran Persson har personligen förklarat sig varmt engagerad för tanken om en permanent
EU-president eller -ordförande. Företrädare för den svenska regeringen motiverar
generellt sitt stöd med hänvisning till EU:s kommande utvidgning och den institutionella
balansen i EU. Den halvårsvisa rotationen anses utgöra en källa till diskontinuitet och
ineffektivitet, vilket skulle förvärras när unionen snart utvidgas med ytterligare tio
medlemsstater. En permanent president skulle också stärka Europeiska rådet och därmed
säkerställa att EU inte gick mot ett ökat mått av överstatlighet.
Men effekterna av en permanent EU-president är långt
ifrån så entydigt positiva som den svenska regeringen gör gällande. Den kritik som
riktats mot förslaget i Europa, av såväl regeringar och EU-institutioner som
tankesmedjor och nationella parlamentariker, har inte kommit fram i den svenska debatten.
Vi menar att de eventuella fördelar som en permanent EU-president kan ha måste vägas
mot de nackdelar och risker som trots allt finns för svenskt vidkommande. Vid en sådan
bedömning är det högst tveksamt om fördelarna väger över.
Vi ser framför allt fem negativa effekter:
· Distanserar Sverige från koalitionspartners. Sveriges stöd till förslaget
sker på bekostnad av en ökad distans till EU:s övriga mindre medlemsstater, som
närmast undantagslöst är mot en permanent EU-president.
Detta riskerar att missgynna Sveriges möjligheter att bilda koalition med gruppen av
mindre medlemsstater. Medan uppdelningen i små och stora stater sällan präglar den
dagliga EU-politiken, är det en framträdande dimension i reformeringen av EU:s
institutioner.
Som förhandlingarna om EU:s Nicefördrag visade, hamnar stora och små staters intressen
i konflikt när EU:s institutioner skall bantas och förenklas. Det svenska
ställningstagandet har redan fått som effekt att Sverige utestängts från möten där
EU:s mindre medlemsstater lagt upp strategin för den fortsatta reformprocessen.
Exempelvis var Sverige inte inbjudet när företrädare för elva regeringar från
nuvarande och blivande medlemsländer på nederländskt initiativ träffades i november
förra året för att bilda en småstatsallians.
· Ofördelaktigt för mindre medlemsstater. En orsak till de små staternas
skepsis återfinns i förslagets sannolika effekter för maktbalansen inom Europeiska
rådet. Formellt har alla stats- och regeringschefer i dag samma inflytandemöjligheter,
eftersom beslut fattas genom konsensus. I praktiken är dock situationen en annan. Reella
inflytandemöjligheter beror på expertis i sakfrågorna, allianser med andra deltagare,
strukturella maktresurser - och tillgång till ordförandepositionen.
En permanent president skulle beröva de stater som inte
får tillgång till positionen de exklusiva inflytandemöjligheter som de i dag åtnjuter
med jämna mellanrum. Merparten av EU:s mindre medlemsstater fruktar att de kommer att bli
lidande om en permanent president införs, eftersom det är osannolikt att deras
kandidater kommer att kunna konkurrera på samma villkor som exempelvis Frankrikes,
Tysklands och Storbritanniens kandidater.
För svensk del kan det finnas anledning att ställa sig frågan om Göran Persson
verkligen hade kunnat få igenom ett datum för EU:s utvidgning vid toppmötet i Göteborg
i juni 2001, om han inte hade innehaft ordförandepositionen.
· Rubbar institutionell balans. En av den svenska regeringens huvudpositioner i
EU:s framtidsdebatt är att den grundläggande balansen mellan EU:s institutioner bör
behållas. Men få tror i dag något annat än att en permanent president gynnar
Europeiska rådet i förhållande till EU:s övriga institutioner, framför allt
EU-kommissionen. En EU-president med uppgift att samla Europeiska rådet kring strategiska
framtidsperspektiv skulle skapa en rivalitet i förhållande till kommissionen och dess
ordförande. Det skulle därmed stärka en redan existerande trend. Forskning om EU:s
institutioner visar entydigt att Europeiska rådet är det av EU:s organ, jämte
EU-parlamentet, som mest utökat sin makt under de senaste tio åren. I förlängningen
skulle förstärkningen av Europeiska rådet på kommissionens bekostnad gynna EU:s
större stater och missgynna EU:s mindre stater, vilket är en bidragande orsak till de
mindre staternas skepsis.
Förhandlingar i rent mellanstatliga miljöer tenderar att utvecklas till maktpolitisk
dragkamp, där stora och resursstarka stater lättare får sin vilja fram än små och
resurssvaga stater. Inom EU har de övernationella institutionerna traditionellt dämpat
denna maktpolitik.
Samtidigt har EU:s övernationella rättssystem vävt in medlemsstaterna i en politisk
logik där maktspråk inte är allenarådande. En utveckling mot ett mer mellanstatligt EU
skulle försvaga överstatlighetens skydd för små medlemsstater.
· Försämrar demokratisk förankring. EU:s framtidskonvent syftar till att
reducera EU:s demokratiska underskott och skapa en ökad demokratisk legitimitet. Men
förslaget om en EU-president utsedd av stats- och regeringscheferna ökar ytterligare
avståndet mellan väljarna och EU:s makthavare. En president skulle endast ha ett
indirekt demokratiskt mandat av det slag som EU-kommissionens ordförande i dag har och
ofta kritiseras för. Ville man verkligen ge Europeiska rådets ledning ett direkt mandat
kunde man införa en folkvald president, i enlighet med det förslag som konventets
ordförande Valéry Giscard d'Estaing presenterade redan i början av 1980-talet.
· Medför nya effektivitetsförluster. En permanent president skulle visserligen
eliminera en del effektivitetsproblem, men skapar samtidigt nya. Förslaget bäddar för
rivalitet och kompetensstrid mellan Europeiska rådets och EU-kommissionens två
ordförande. Förslaget skulle därmed skapa just den form av konkurrenssituation som i
dag råder i utrikespolitiska frågor - där utrikeskommissionären och rådets
generalsekreterare har överlappande befogenheter - och som konventet nu försöker komma
till rätta med. Förslaget om en president bortser även från det faktum att
ordförandens förmåga att lösa kompromisser delvis är beroende av medlings- och
påtryckningsinstrument som endast företrädare för stater har till sitt förfogande.
Vad är då alternativen? Vi menar att
kontinuitetsproblemen inte behöver vara så allvarliga att de motiverar svenskt stöd
till ett förslag vars negativa effekter redan är kända. Det reformpaket som
presidentförslaget är del av präglas av en strävan efter att renodla Europeiska
rådets roll i EU. Det skall stå för långsiktighet och strategi, inte
vardagsförhandlingar och detaljbeslut. Om Europeiska rådet utvecklas i denna riktning
kommer inte belastningen på institutionen att bli så svårhanterlig.
Kontinuitetsproblem kan överbryggas på andra sätt än genom en permanent utsedd
president. Beslutet från juni 2002 om att förbättra samarbetet mellan ordförandeskapen
och införa ett flerårigt strategiskt program är ett steg i den riktningen.
Förslaget om en EU-president må ha vissa effektivitetsvinster, men dess negativa
effekter överväger för EU:s mindre medlemsstater. Sverige är ingen stormakt i Europa,
men den verklighetsföreställningen riskerar nu att hota svenska intressen, stjälpa
balansen mellan EU:s institutioner och ytterligare undergräva organisationens
demokratiska legitimitet.
Jonas Tallberg
Fil dr, Lunds universitet och Utrikespolitiska institutet
Ulrika Mörth
Docent, Stockholms universitet
Johan P Olsen
Professor, Oslo universitet
Olof Petersson
Professor, forskningsledare SNS
|