Påståendet att ett nej till euron skulle
garantera kontrollen över vårt välfärdssystem får mothugg av tung internationell
forskning. Den säger tvärtom att EMU fungerar som ett värn för medlemsländernas olika
välfärdsmodeller. Det gäller inte minst för små stater. Oavsett om det blir ja-seger
eller nej-seger i folkomröstningen uppstår svårigheter att få folkstyret att fungera.
Det gäller bland annat hur väljarna ska kunna utkräva ansvar, skriver statsvetaren Olof
Petersson.
Frågan om Sverige bör införa euron som valuta, det vill säga medverka i EMU:s tredje
steg, aktualiserar inte bara ekonomiska utan också politiska argument. Folkomröstningen
handlar i praktiken om demokratins framtid. Hur vill vi att folkstyrelsen ska fungera inom
de viktiga områden som har att göra med den ekonomiska politikens utformning? Hur ska
väljarna kunna utkräva ansvar? Vilken blir de förtroendevalda politikernas uppgift? Från
strikt statsvetenskaplig synpunkt finns det inget givet svar på hur man bör rösta om
man vill värna demokratin. Det är nämligen så att folkstyrelsen får problem oavsett
hur det går den 14 september. En ja-seger leder till demokratiproblem. En nej-seger leder
också till demokratiproblem. Dessa bekymmer måste nu ges sina rätta proportioner.
Folkomröstningens betydelse ska inte överdrivas. Demokratin hamnar inte i en akut kris
den 15 september. Men de praktiska svårigheterna att finna fungerande styrelseformer är
stora nog, såväl vid ett ja som vid ett nej.
De största demokratiproblemen vid en ja-seger kan sammanfattas med hjälp av
förkortningens tre bokstäver. Ja-sidan har ett E-problem, ett M-problem och ett
U-problem. Att det heter EMU och inte MU är ingen tillfällighet. EMU står för en
ekonomisk och monetär union. Samarbetet omfattar inte bara valutafrågor utan handlar
också om ekonomisk politik. Syftet är, med unionsfördragets formulering, att stärka
och uppnå en konvergens mellan ekonomierna i medlemsländerna.
Beslutsformerna inom den ekonomiska politiken skiljer sig från de
monetära frågorna. Mellanstatligheten är den dominerande principen, vilket innebär att
de viktigaste avgörandena träffas i förhandlingar mellan medlemsländernas regeringar.
Risken med denna beslutsmetod är att det politiska ansvaret tunnas ut och blir oklart.
Hur ska väljarna kunna ställa en regering till ansvar om den kan skylla ifrån sig på
att andra länder tvingat den att genomföra impopulära nedskärningar och
skattehöjningar?
Det råder också oklarhet om vilken makt som framtidens EU kommer att ha när det
gäller den ekonomiska politiken. Det cirkulerar idéer om en europeisk ekonomisk
regering. En del vill utvidga EU:s beskattningsmakt. Stabilitets- och tillväxtpakten
står under debatt. Kommer euroländerna att utveckla en gemensam konjunkturpolitik? Och
hur kommer ansvaret att fördelas mellan EU och medlemsstaterna när det gäller de
viktiga tillväxt- och strukturfrågorna?
Ja-sidans M-problem handlar om att makten över penningpolitiken överförs till
Europeiska centralbanken, ECB. Rent principiellt finns knappast några invändningar,
åtminstone med utgångspunkt i vedertagen uppfattning om representativ demokrati. Det
finns olika exempel på att folkvalda politiker frivilligt överlåter offentlig makt till
mer eller mindre självständiga organ. Sverige har redan en oberoende riksbank, som ett
instrument för riksdagens mål att hålla en låg inflation.
Däremot har det visat sig vanskligt att finna en praktiskt fungerande avvägning av en
centralbanks självständighet. ECB exempelvis har med rätta kritiserats för att arbeta
under alltför stor slutenhet. Men i ett annat avseende har ECB nyligen förändrats.
Inför den förestående utvidgningen av EU måste beslutsmetoderna förändras för att
förhindra handlingsförlamning. En del ekonomer har argumenterat för att makten skulle
koncentreras till en liten direktion och att de nationella representanterna skulle
förpassas till ett slags rådgivande B-lag (Artus och Wyplosz, La Banque centrale
européenne, 2002). Men i stället valdes ett rotationssystem som låter
nationsföreträdarna turas om vid bordet.
Ett tungt demokratiargument mot ECB var tidigare att makten var svår
att återkalla. Ändringar i regelsystemet var i praktiken näst intill omöjliga. Denna
slutsats var jag själv med om att formulera i SNS demokratiråd 1997. Synpunkten
framfördes också av statsvetaren Jörgen Hermansson i en rapport till
Calmforsutredningen (SOU 1996:158).
Men reglerna har numera ändrats. I Nicefördraget finns en ny artikel som innebär att
ändringar i stadgandena om hur ECB styrs inte längre behöver godkännas av en
regeringskonferens. Det räcker med att stats- och regeringscheferna är överens och att
ändringen godkänns av medlemsstaterna. Formellt innebär Nicefördraget att en ny
artikel 10.6 införts i Protokollet om stadgan för Europeiska centralbankssystemet och
Europeiska centralbanken. ECB har blivit enklare att reformera och därmed har ett
demokratiargument mot ECB nu försvagats.
Ja-anhängarna har också ett U-problem. Det ekonomiska och monetära samarbetet har
form av en union, som dessutom är en del av den större unionen EU. Detta
demokratiproblem är en variant på vad som brukar kallas suveränitetskalkylen. En
enskild, individ eller stat, avstår från en del av sin makt för möjligheten att
påverka ett större kollektiv. En avgörande fråga är hur denna större gemenskap ger
utrymme att påverka.
Opinionsmätningar visar att den svenska allmänheten kopplar ihop valutaunionen och
Europeiska unionen. För det stora flertalet sammanfaller åsikterna om EMU och EU. En
skeptisk inställning till EU bottnar ofta i en kritik av EU:s demokratiska brister. Det
finns en lång rad statsvetenskapliga undersökningar som dokumenterar att EU fungerar
otillfredsställande mot bakgrund av folkstyrelsens krav på delaktighet, insyn och
ansvarsutkrävande. Men inte heller i detta avseende står verkligheten stilla. Den
pågående debatten om EU:s framtid har resulterat i flera konkreta reformförslag.
Det tyngsta inlägget hittills kommer från det nyligen avslutade framtidskonventet.
Senare i år börjar den regeringskonferens som har att ta ställning till förslaget om
en konstitution för EU. Vår bedömning i årets rapport från SNS demokratiråd är
övervägande positiv (DN Debatt 12/6). Även om det är långt kvar till en levande
folkstyrelse i europeisk skala så skulle konventets förslag minska EU:s brister i
demokratihänseende.
Nej-sidans största demokratiproblem kan sammanfattas i tre ord: inflytande,
samarbete och välfärd.
Ett nej i folkomröstningen innebär att Sverige väljer alternativet att
bedriva en egen penningpolitik, men i gengäld avstår från möjligheten att vara med och
påverka den gemensamma politik som bestäms inom gruppen av euroländerna. Om det skulle
vara så att euroländernas ekonomiska utveckling inte alls berör Sverige så är allt
väl. Men ju mer sammanlänkad vår egen ekonomi är med vad som händer i grannländerna,
desto större är demokratiproblemet.
Ett nej innebär att vi avstår från möjligheten att stärka det
svenska inflytandet på EU:s ekonomisk-politiska samarbete (Stefan Lundgren i Ekonomisk
debatt nummer 4, 2003). Exakt hur stor denna maktförlust kommer att bli är svårt att
bedöma eftersom det delvis rör sig om indirekta effekter och vi i dag inte vet hur brett
och djupt samarbetet kommer att utvecklas inom eurogruppen.
Härtill kommer den förestående utvidgningen till nya medlemsländer, vilka
successivt förmodas inträda i eurogruppen. Denna utökning leder sannolikt till
förändrade samarbetsformer och beslutsmetoder under det kommande årtiondet. Ett nej
innebär att Sverige avstår från att medverka i ett formativt moment i det europeiska
ekonomiska samarbetet. En nejseger skulle därför leda till att Sverige hamnar i en
situation som liknar de år i början av nittiotalet då vi var medlemmar i EES men ännu
inte i EU. Vi tvingas anpassa oss till beslut som vi inte själva kan påverka.
Ett nej den 14 september kan dessutom leda till samarbetsproblem
utöver EMU. EU fungerar i mycket som ett förhandlingssystem som bygger på ömsesidigt
förtroende. En viktig fråga är därför hur de andra länderna skulle uppfatta om
Sverige säger nej till euron som valuta.
När euroländerna övergav sina nationella valutor innebar det att de frivilligt
avstod från möjligheten att devalvera, det vill säga att lätta sina egna ekonomiska
bekymmer på grannarnas bekostnad. Ett nej till euron kan av omvärlden tolkas som att
Sverige prioriterar det nationella särintresset framför den europeiska grannsämjan.
Därmed riskerar Sverige att marginaliseras i den europeiska beslutsprocessen. Hur mycket
inflytande som vi skulle förlora är dock svårt att bedöma.
Ett annat demokratiproblem har att göra med välfärdssystemet. Man slås här
av en förbryllande skillnad mellan svensk EMU-debatt och internationell forskning. Här
hemma får man ofta intrycket att ett nej skulle garantera den nationella kontrollen av
vårt välfärdssystem. Men forskningslitteraturen pekar snarast på att EMU fungerar som
ett värn för medlemsländernas olika välfärdsmodeller. Dessa slutsatser bygger på en
av de mest genomarbetade forskningsrapporterna inom området (Dyson, red. European States
and the Euro, 2002).
För det första förser EMU de jämförelsevis små europeiska staterna med en
kraftfull sköld gentemot valutarörelser. Ökad konkurrens inom euroområdet kan leda
till större effektivitet och höjd utbildningsnivå. Genom att bidra till en sund
penning- och finanspolitik kan EMU leda till en mer uthållig och mindre kostsam
välfärdsmodell.
Denna genomgång av folkomröstningens konsekvenser för demokratin visar att
det inte finns något status quo. Såväl ett ja som ett nej kommer att medföra
förändringar när det gäller folkstyrelsens funktionssätt. Slutsatsen är att
svenskarna den 14 september inte bara väljer mellan euro och krona, utan också tar
ställning till vilket demokratiproblem som kommer att stå i förgrunden under de
närmaste årens samhällsdebatt.
Ett ja till euron innebär att vi, tillsammans med övriga medlemmar i
Europeiska unionen, måste finna fungerande former för en internationell folkstyrelse så
att medborgarna kan få ett reellt inflytande över de europeiska besluten.
Ett nej till euron innebär att Sverige väljer en delvis egen väg på tvärs
mot det stora flertalet inom EU. Den stora frågan blir då hur ett relativt litet land
skall kunna påverka inom en snävt nationell ram när de ekonomiska krafterna blir
alltmer internationella.
Olof Petersson