Statsvetarprofessor Olof Petersson: Oväntat hot mot mediernas
självsanering.
Press och etermedier behöver ett nytt samlat etiskt system. Dagens regler måste
reformeras. Den statliga Granskningsnämndens framtid ifrågasätts därför. Med en mer
fristående granskning minskar statens möjlighet att
detaljstyra. Men då ökar också dess intresse att bromsa förnyelsen av medieetiken,
skriver professor Olof Petersson.
|
Den svenska folkstyrelsen
bygger på fri åsiktsbildning och i dagens samhälle är massmedierna den viktigaste
förutsättningen för en fri och öppen debatt. Mediernas arbete har därför avgörande
betydelse för demokratins funktionssätt.
Muhammedbilderna och Expressens löpsedel om Mikael Persbrandt har aktualiserat frågan om
yttrandefrihetens gränser. Svenska medier har länge velat undvika statlig inblandning
genom ett system av etisk självsanering. Men nu testas gränserna. I går hölls
förberedande förhandling i målet Persbrandt-Expressen..
Det finns anledning att vara orolig för att enstaka övertramp tas till intäkt för
ett mer allmänt ifrågasättande av mediernas frihet. Klagomålen på medierna kan leda
till att yttrandefriheten undan för undan naggas i kanten. Vägen går via de små
stegens tyranni. Om mediernas frihet inskränks på område efter område blir slutsumman
ett tystare, mer slutet och mer konformt samhälle.
Tidningsutgivarna har gjort en tänkvärd sammanställning över vad som tryckts, tyckts
och sagts om tryckfriheten i Sverige sedan år 2000. Listan är nu 55 sidor lång. Det är
många som tycker att medierna borde tuktas.
Pressens Tidning redovisar i senaste numret en undersökning av vad riksdagsledamöter
anser om tryck- och yttrandefriheten. Även om bara hälften av ledamöterna besvarat
enkäten så ger svaren oroväckande indikationer.
Ett flertal bland de tillfrågade riksdagsledamöterna anser att polisers meddelandefrihet
bör begränsas. Majoriteten tycker också att det behövs en lag som begränsar mediers
möjlighet att bevaka kända personer. Det finns också brett stöd för en kraftig
höjning av skadestånden i tryck- och yttrandefrihetsmål. Många riksdagsledamöter vill
införa regler om ekonomiskt förtal så att företag och organisationer skall kunna
kräva medierna på skadestånd. Ett övervägande flertal tycker också att det är bra
att medier inte kommer åt pass- och körkortsbilder.
Även från det parti som betecknar sig som liberalt ifrågasätts mediernas frihet. I en
debattartikel (Expressen 10/8) kritiserar riksdagsledamoten Erik Ullenhag (fp)
dagstidningar som Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet för att publicera annonser för
Sverigedemokraterna.
Erik Ullenhag väljer en formulering som har förutsättningar att bli klassisk. Först
teorin: "Som liberal står jag självklart på tryckfrihetens sida." Sedan
praktiken: "Men samtidigt måste besluten kunna ifrågasättas och diskuteras."
Jag är liberal, men
Svenska medier kringgärdas av tre olika slags normsystem. De rättsliga ramarna anges
genom grundlagarna regeringsformen, tryckfrihetsförordningen och
yttrandefrihetsgrundlagen. Medierna har dessutom frivilligt kompletterat lagstiftningen
med ett antal spelregler för press, radio och tv. Slutligen, och i det praktiska
vardagsarbetet allra viktigast, är de värderingar och normer som vägleder den enskilde
journalisten, publicisten och utgivaren.
Tillsammans bildar dessa normsystem ett lappverk av lagar och regler. Utformningen av de
etiska spelreglerna ifrågasätts både inom och utom medierna. Men det finns många olika
åsikter om hur ett nytt system borde se ut.
Det rör sig inte längre om enbart en intern mediedebatt. Mediernas etik har också
blivit en stor fråga i den allmänna debatten. Det mullrar i riksdagen och andra
maktcentra. Mätningar visar tecken på att allmänhetens förtroende för medierna
håller på att försvagas.
Det är inte första gången som medierna befinner sig under press. För några årtionden
sedan tillkom dagens pressetiska regelsystem under hotet av lagstiftning och statliga
ingripanden. Frågan är om situationen nu håller på att upprepas.
Hittills har försöken att reformera spelreglerna gått trögt. De ansvariga
organisationerna i Pressens Samarbetsnämnd (Publicistklubben, Tidningsutgivarna,
Journalistförbundet och Sveriges Tidskrifter) har haft svårt att enas. Nyligen kom man
dock överens om en ny checklista mot textreklam. Det kanske nu finns förutsättningar
för en mer genomgripande förnyelse av spelreglerna.
I dag publiceras boken "Medieetik under debatt" (SNS Förlag), som
innehåller inlägg från journalister, redaktionschefer, mediechefer,
organisationsföreträdare, nuvarande och tidigare pressombudsmän och andra med uppgifter
inom självregleringssystemet samt jurister och forskare.
De har fått frågan om vilka stora etiska frågor som dagens medier står inför. De har
också uppmanats att reflektera över hur dagens etiska regelsystem fungerar. Frågan är
vilka alternativ som finns och om systemet borde reformeras och i så fall hur. En
hithörande fråga är vilka hinder och möjligheter som det finns när det gäller att
genomföra eventuella förändringar.
Trots spännvidden bland debattörerna är det ändå anmärkningsvärt att flera teman
återkommer i så många inlägg. Knappast någon försvarar dagens situation, utan det
verkar finnas en utbredd uppfattning om att dagens självregleringssystem behöver
reformeras.
Delar av det formella pressetiska systemet har vittrat bort inifrån, konstaterar
pressforskaren Britt Börjesson. Dagens system är alltför rättsosäkert för den
enskilde, anser tryckfrihetsjuristen Peter Danowsky. Självsaneringssystemet hanterar inte
klagomål mot mediers arbetsmetoder, konstaterar hans kollega Hans-Gunnar Axberger. Skilj
mellan juridik och etik, menar journalisten Nils Funcke.
Dagens uppdelning mellan å ena sidan en pressombudsman och opinionsnämnd för tryckta
medier och å andra sidan en statlig granskningsnämnd för radio och tv försvaras av
några, men ifrågasätts av flera. Företrädare för TV4 vill helt avskaffa
Granskningsnämnden.
Granskningsnämndens nuvarande uppdrag att övervaka opartiskheten i radio och tv innebär
problem, skriver nämndens ordförande Johan Munck. Ibland framstår kravet på
opartiskhet som onyanserat och trubbigt.
Flera av bokens författare är inne på tanken att skapa en gemensam Medieombudsman och
en samlad nämnd för olika slags medier. Förre pressombudsmannen Pär-Arne Jigenius ser
en Mediernas opinionsnämnd, mindre juriststyrd och med en kulturperson eller utgivare som
ordförande.
Det är en öppen fråga vem som bör vara huvudman för en sådan MedO. Dagens system
vilar på en svensk modell där fack och arbetsgivare ingår i en gemensam organisation
tillsammans med Publicistklubben. Arbetsgivarna framhäver nu utgivarens ansvar. Facket
betonar i stället journalistkårens centrala roll.
Oslo-forskaren Odd Raaum påpekar att Sverige bör dra lärdom av vad som kan hända när
medierna inte uppträder samlat. I Danmark och Storbritannien gick staten snabbt in och
tog över delar av det system som tidigare vilat på frivillig självreglering.
Pressens Opinionsnämnd granskar i dag bara tidningar och tidskrifter samt vissa
tillhörande webbplatser. För radio och television finns Granskningsnämnden, men denna
prövar bara om innehåller står i överensstämmelse med sändningstillstånden.
Granskningsnämnden bedömer inte om programmen är förenliga med de spelreglerna för
press, radio och tv.
Sveriges Radio, Sveriges Television och Utbildningsradion har dock beslutat att de etiska
spelreglerna skall gälla i den utsträckning som de kan tillämpas med hänsyn till
radio- och TV-lagen och programföretagens tillstånd från staten.
Radioutgivareföreningen har, som företrädare för delar av den privata radiobranschen,
i tillämpliga delar anslutit sig till spelreglerna.
Det innebär, förvirrande nog, att spelreglerna gäller för radio och television, men
att reglerna inte övervakas av något organ och att det därför inte finns någon
mekanism för att granska och klandra program som strider mot exempelvis
publicitetsreglerna.
Om en samlad medienämnd också skulle granska radio- och tv-program förändras
förutsättningarna för den statliga Granskningsnämnden. Denna fick då antingen läggas
ner eller reduceras till att endast granska vissa speciella aspekter av programmen, som
att reklam- och sponsringsreglerna efterföljs.
En förändrad roll för Granskningsnämnden skulle också leda till ett ifrågasättande
av den statliga styrningen av radio och tv. Dagens sändningstillstånd innehåller
utförliga regler för programverksamheten. Med en mer fristående medienämnd skulle
staten inte längre kunna detaljstyra på samma sätt som i dag. Det innebär att staten
kan bromsa en förnyelse av medieetiken.
Ett mer samlat etiskt system skulle också innebära att man kunde slå samman
publicitetsreglerna och de yrkesetiska reglerna. Denna uppdelning har en historisk
förklaring: en kommer från Publicistklubben och den andra från Journalistförbundet. I
dag framstår gränsdragningen som svårbegriplig.
Det återstår att se om det i dag finns förutsättningar för en mer genomgripande
förnyelse av mediernas etiska spelregler. Men även inom ramen för dagens splittrade
system finns det utrymme för reformer.
Torbjörn von Krogh, tills nyligen chefredaktör för Pressens Tidning, skisserar i boken
ett sätt att öka tillgängligheten. Reden i dag kan man införa en medieklagomur, en
gemensam portal dit man vänder sig och sedan blir slussad till rätt instans. Det räcker
med en webbtjänst, en telefon, en postadress.
Den som känner sig misshandlad i medierna skulle då bara bara vända sig till ett
ställe med sin klagan. Klagomuren skickar sedan skicka anmälan vidare till
opinionsnämnd, granskningsnämnd, yrkesetisk nämnd eller vem som nu har det etiska
ansvaret.
Förslaget pekar i rätt riktning. Endast om medierna har ett grundläggande förtroende
hos allmänheten kan de föra ett effektivt försvar för yttrandefriheten och hävda sin
rätt att väcka förargelse.
Olof Petersson
professor i statsvetenskap |
|
|
|
© Detta
material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. |
|