DN
Debatt 1998-08-19 51,8 procent av svenskarna
i åldern 16-74 år vet inte att det är en
socialdemokratisk enpartiregering som de på valdagen
utkräver ansvar av. 44,7 procent vet inte att riksdagens
huvudsakliga uppgift är att stifta lagar. Det visar en
undersökning som presenteras av professor Olof Petersson
och hans medarbetare i SNS demokratiråd. Det är numera
brukligt att betrakta medborgarna som allt kunnigare i
politik, skriver de, men vår undersökning visar att det
inte finns belägg för den åsikten.
"Oroande
okunnighet bland väljarna"
Ny
undersökning: Mer än hälften av väljarna vet inte att
Sverige har en socialdemokratisk enpartiregering.
En
tredjedel av väljarna vet inte att en av deras tre
valsed- lar är avsedd för landstingsledamöterna.
Nästan varannan väljare saknar kännedom om vad det
organ som de utser representanter till har för
huvudsaklig sysselsättning, nämligen att riksdagen
stiftar lagar.
Endast
hälften av väljarna vet att det är en
socialdemokratisk enpartiregering som de på valdagen
utkräver ansvar av.
Vad
vet väljarna egentligen om politik? Det finns en
klassisk konflikt mellan demokrati och kunskap. Drömmen
om folkets suveränitet och rädslan för pöbelns
okunnighet löper som två parallella trådar genom
idéhistorien.
Åtskilliga
har bävat inför faran av att låta de outbildade
och inkompetenta massorna få kontrollen över statens
styrelse. Vid sekelskiftet i Sverige var exempelvis ett
av rösträttsmotståndarnas främsta argument att
politiskt inflytande borde knytas till kompetens.
Mycket
har sedan hänt inom väljarkåren. Den stigande
utbildningsnivån utgör en av de viktigaste
förändringarna under senare årtionden. Samtidigt med
denna utbildningsexplosion har de traditionella
beteendemönstren i politiken börjat lösas upp.
Väljarundersökningar
har kunnat belägga hur medborgarna i allt mindre
utsträckning röstar slentrianmässigt efter
klasstillhörighet, partiidentifikation och
vänster-högerståndpunkt. I stället lägger väljaren
sin röst i överensstämmelse med individuella
ställningstaganden, i fler åsiktsdimensioner och med
minskad partilojalitet. Individualism och egen
initiativkraft håller på att ersätta gammal
auktoritetstro.
Frågan
är nu om denna positiva utveckling också gäller
medborgarnas kunskaper om politik. Det är numera
brukligt att betrakta den moderne medborgaren som alltmer
självständig och intresserad och dessutom allt
kunnigare. Faktaunderlaget för denna slutsats har dock
varit tunt. Det har saknats undersökningar om den
politiska kunskapsnivån bland väljarna.
För
att i någon mån råda bot på kunskapsbristen har
vi genomfört en riksomfattande intervjuundersökning.
Resultaten presenteras i dag i boken "Demokrati och
medborgarskap" (SNS Förlag), som utgör årets
rapport från SNS demokratiråd.
Tre
frågor som kunde jämföras med en undersökning från
1978 ställdes till ett representativt urval medborgare
hösten 1997. Resultaten är i flera avseenden
nedslående.
Bara
63,8 procent av Sveriges befolkning i åldrarna 16-74 år
vet att landstinget utses av folket i allmänna val.
Denna siffra var densamma för tjugo år sedan. Andelen
personer som vet att det är försäkringskassan som
handlägger medborgarnas pensioner är ungefär lika stor
(62,6 procent). Kunskapen om försäkringskassan har rent
av minskat något under de två gångna decennierna.
Endast
på en fråga svarade fler personer rätt i dag jämfört
med 1978. Att man vänder sig till JO då man blivit
felaktigt behandlad av en kommunal eller statlig
tjänsteman vet idag 63,6 procent, jämfört med 48,4
procent vid förra mättillfället.
Men
andelen som svarade rätt på samtliga tre frågor har
inte ökat mer än från 26,5 till 31,8 procent.
Ökningen är inte imponerande med tanke på utvecklingen
av den allmänna utbildningsnivån under samma
tidsperiod, då antalet personer med studentexamen eller
motsvarande fördubblades. Det tycks knappast finnas
något belägg för åsikten att medborgarna blivit så
mycket mer kunniga om politik.
På
några punkter ger resultaten särskild anledning till
oro i valtider. En tredjedel av väljarna vet alltså
inte att en av deras valsedlar är avsedd för
landstinget.
Dessutom
är det 44,7 procent som inte vet vilket organ som
stiftar Sveriges lagar. Riksdagens uppgift är
uppenbarligen inte allmänt bekant. En annan fråga visar
att 51,8 procent inte vet hur många partier som sitter i
Sveriges regering. Man kan undra hur de på valdagen ska
kunna utkräva ansvar av den sittande regeringen.
En
ljuspunkt kan dock skönjas i materialet.
Kunskapsklyftorna är inte eviga.
De
som läser om samhällsfrågor i morgontidningar har ett
jämförelsevis större mått av politiska
faktakunskaper. Det finns dessutom ett starkt samband
mellan medborgarnas politiska kunskaper och deras
deltagande i diskussioner om samhällsfrågor.
Diskussionsdeltagandet
visar sig också ge ett kunskapslyft över de sociala
skiljelinjerna. Oberoende av kön, utbildning, ålder och
nationell härkomst innebär muntliga meningsutbyten en
stimulans för lärande och ökade kunskaper. Demokratin
kräver ett levande politiskt samtal.
Av
vikt är dock inte bara hur ofta man samtalar. Även
sammansättningen hos den grupp man samtalar med har
betydelse. Merparten av de svarande uppger att den krets
av personer som de brukar diskutera samhällsfrågor med
rymmer färre än tio personer, men vissa har kontaktytor
som är betydligt bredare än så; genomsnittet ligger
på elva personer. Det är heller inte enbart slutna
kotterier som bildar ramen för medborgarnas samtal om
samhällsfrågor, även om de diskussionsnätverk
dominerar där de allra flesta känner varandra.
Det
visar sig nu att personer med stora nätverk är
kunnigare än andra, oberoende av hur ofta samtalen
förs. Förklaringen är sannolikt att de små nätverken
är tätare sammansatta, vilket minskar inflödet av ny
information. Risken ökar därmed för en utveckling mot
tankegetton.
I
de större nätverken finns däremot fler individer
som inte känner varand-ra, vilket ökar den totala
kontaktytan mot omvärlden. De som pratar om
samhällsfrågor med många olika personer får därmed
ett kunskapsmässigt försteg framför dem som håller
sig till den mer intima vänskapskretsen. Svaga länkar
visar sig i detta avseende vara en styrka.
Undersökningen ger således stöd åt idén om den
medborgerliga dialogens betydelse för upplyst
förståelse.
Diskussionsnätverkens
betydelse visas ytterligare genom en jämförelse med
andra av informationssamhällets kunskapskällor. Det
talas mycket om Internets framväxt som samhälleligt
kommunikationsmedium. Gränslös interaktion, sekundsnabb
bild- och text-överföring, oändliga sökmöjligheter
direkt hemma från skrivbordet; förväntningarna som
knyts till det världsomspännande nätets möjligheter
är många och högt ställda. Den inverkan på den
politiska kunskaps- och opinionsbildningen som kan
beläggas i vår undersökning är dock än så länge
tämligen marginell.
Omkring
hälften av den svenska befolkningen uppvisar i dag
åtminstone ett minimum av datoranvändning. En
fjärdedel kan med samma generösa definition sägas vara
Internetanvändare. En sjättedel använder åtminstone
någon gång nätet för att skaffa sig information i
samhällsfrågor.
Men
bara en av tjugo gör det ganska eller mycket ofta, och
endast en av fyrtio har under det senaste året begagnat
sig av nätet i samband med någon aktivitet som syftar
till att påverka samhällsutvecklingen. Inte heller kan
någon tydlig inverkan på den politiska
kunskapsutvecklingen än så länge beläggas.
Visserligen
är kunskapsnivån något högre bland dem som
utnyttjar Internet för att skaffa sig information i
samhällsfrågor, men skillnaden är tämligen liten.
Ett
demokratiskt sinnelag skapas inte endast genom teoretisk
förståelse utan också genom praktiska erfarenheter.
Intervjumaterialet visar tydliga spår av den
demokratiska kunskapsprocessens goda cirklar.
Undersökningen
innehöll ett antal mått på politisk självtilltro.
Det visade sig finnas en stark koppling mellan
självtilltro och medborgerliga färdigheter. Särskilt
tydligt är sambandet när det gäller tilltron till den
egna förmågan att föra fram sina åsikter.
Den
demokratiska färdighetsträningen ger rika tillfällen
till diskussion med andra. Det finns ett starkt samband
med politiska faktakunskaper. Betydelsen av sakligt
grundade uppfattningar ska därför inte underskattas.
Till
yttermera visso finns det en stark länk mellan å ena
sidan erfarenheter av medborgerliga färdigheter, och å
andra sidan tolerans.
Den
individuella utvecklingen betingas av tillgången
till mötesplatser och demokratiska institutioner. Skolan
och arbetsplatsen har därmed en betydelse som går
långt utanför klassrummets och kontorets väggar.
Träningen i att lyssna, tala, läsa, skriva och
argumentera får direkta återverkningar på demokratins
arbete och fortbestånd. Samtidigt skapar demokratins
uppfordran till självständiga ställningstaganden under
respekt för oliktänkande också bättre
förutsättningar för framgångsrika studier och
ansvarstagande yrkesverksamhet.
I
nordisk demokrati har också folkbildning och
folkrörelser framhävts som viktiga skolor i demokrati.
Intervjumaterialet bekräftar betydelsen av förkovran
och samtal. Särskilt viktiga är de diskussioner och
meningsutbyten som knyts till mötesverksamhet och
praktiskt beslutsfattande.
Folkrörelserna
är en av flera vägar att åstadkomma dessa positiva
effekter. Vid sidan av skolor och arbetsplatser har de
frivilliga organisationerna ofta visat sig fungera som
demokratins träningsläger. Försvagningen av
föreningsengagemanget framstår därmed som särskilt
oroande.
OLOF
PETERSSON
JÖRGEN HERMANSSON
MICHELE MICHELETTI
JAN TEORELL
ANDERS WESTHOLM
DN
DEBATT 19/8 1998
|