Misstag från
myndigheters sida drabbar ytterst enskilda individer.
Därför måste nolltolerans gälla på detta område.
Men Sverige har en svag och illa organiserad
granskningsmakt jämfört med andra demokratier. En ny
doktorsavhandling visar dessutom att det viktigaste
granskningsorganet - Riksrevisionsverket - inte uppfyller
kravet på oberoende. Det finns bara ett sätt att rätta
till bristerna: RRV:s oberoende måste regleras i
grundlagen. Det skriver Olof Petersson, professor i
statsvetenskap och ordförande i SNS demokratiråd.
"Granskningen
håller inte måttet"
Sveriges
statliga revision är svagare än i andra demokratier,
skriver Olof Petersson.
Fel blir det
alltid. Frågan är hur man hanterar dem. Med den
offentliga verksamhetens omfattning och komplexitet är
det föga förvånande att det inträffar misstag. Den
långa raden av affärer och avslöjanden visar att det
inte alltid står rätt till i stat, kommuner och
landsting.
Visserligen kan det uppfattas som positivt att
massmedierna fyller sin granskande uppgift, men det
bekymmersamma är att den officiella kontrollen så ofta
missat. Larmklockorna har många gånger förblivit
tysta.
På ett allmänt plan kan alla vara överens om behovet
av en granskningsmakt. I praktiken visar det sig att en
kritisk granskare snart får mäktiga motståndare. Det
är då det blir viktigt att ha starka institutioner som
garanterar granskningens oberoende.
Dessvärre visar det sig att Sverige knappast tillhör
världsmästarna inom detta område. Vårt land har en
svag och illa organiserad granskningsmakt.
Shirin Ahlbäcks nya avhandling "Att
kontrollera staten" är en väldokumenterad
undersökning av två nyckelorgan i det statliga
granskningssystemet, Riksrevisionsverket och riksdagens
revisorer. Slutsatsen ger ytterligare belägg för
granskningens brister: RRV har inte en tillräckligt
oberoende ställning och riksdagsrevisorernas rapporter
leder sällan till några konsekvenser.
Granskning innebär att upptäcka och att korrigera fel.
Den spontana reaktionen efter något avslöjande brukar
vara att man kräver att någon ansvarig person skall
avgå. Men ofta räcker det inte med att byta ut några
personer. Felen går djupare än så.
Expertgruppen som granskade EU-kommissionen konstaterade
att huvudfelet låg i bristfällig organisation, otydligt
ansvar och svag kontroll. En ny forskningsrapport från
Norge (Harald Koht, LOS-senteret 1999) visar att
granskningskommissioner historiskt sett kommit att
förskjuta ansvaret från enskilda personer till att
påpeka att problemen uppkommit genom systemfel.
Vill man förbättra granskningen i den offentliga
sektorn måste man därför vara beredd på att
ifrågasätta en hel del av vårt invanda tänkande om
det politiska systemet och dess konstitutionella grunder.
Ytterst beror uppfattningen om granskningsmakten på hur
man ser på misstag. Om man anser att misstag utgör
slumpmässiga undantag, enstaka olycksfall i arbetet, då
behövs egentligen ingen organiserad granskning.
Ett demokratiskt styrelseskick utgår däremot från
att misstag är en del av människans vardag och att
samhället kan organiseras så att man kan lära och
utvecklas av misstag.
Det är viktigt att skilja mellan å ena sidan politiska
misstag och å andra sidan administrativa och juridiska
misstag. Enligt min uppfattning görs det alldeles för
få politiska misstag och alltför många fel i
myndighetsutövningen.
Demokratins arbetsmetod är sökande, experimenterande
och öppet prövande. En levande politik kräver visioner
och ett mod att formulera djärva projekt. Den som inte
vågar tänka fel lär aldrig tänka något nytt.
Det är den offentliga debattens uppgift att kritisera
och resa invändningar. Den representativa demokratin
försöker genom parlament, opposition och valrörelser
befrämja det politiska samtalet. Demokratin är
egentligen ett stort granskningssystem.
Den politiska debatten borde egentligen kunna utnyttja en
mycket bredare kunskapsbas. Erfarenheterna från andra
länder beaktas alltför sällan. Politikens egen
historia bildar ett samhälles minne. Men i dag belönas
inte politiker som gräver i gårdagens politiska
misstag.
Riksdagen har oklara uppgifter när det gäller
granskningsmakten. Den parlamentariska demokratins idé
innebär att riksdagen bör koncentrera sig på den
politiska granskningen. Inga andra än "folkets
främsta företrädare" kan vara bättre skickade
att leda den politiska debatten om hur man skall tolka
gårdagens erfarenheter och vilka slutsatser som man
skall dra av beslut som gick snett.
Riksdagen har också den viktiga uppgiften att granska
regeringen. Konstitutionsutskottets årliga granskning av
regeringsärendenas handläggning och statsrådens
ämbetsutövning skulle kunna fördjupas ytterligare.
Det bör också påpekas att grundlagen innehåller en
slumrande paragraf som innebär att ministrar kan
ställas till juridiskt ansvar. Detta slags
riksrättsåtal har på senare tid haft betydelse i
såväl Danmark som Finland och även i USA
(Lewinskyfallet) och Frankrike (blodgivarskandalen).
Den administrativa och rättsliga granskningen är av
helt annan karaktär. Här gäller frågan om
myndigheterna handlat korrekt enligt grundlagar, vanliga
lagar och andra föreskrifter. Det är ytterst den
enskilde individen som drabbas av felaktiga beslut.
Synen på misstag blir därmed helt annorlunda. Här
gäller nolltolerans. Granskningssystemet måste byggas
upp så att det helst förebygger, men åtminstone
upptäcker och korrigerar felen så snart som möjligt.
Många olika granskningsmetoder måste komplettera
varandra. Varje myndighet måste ha en intern
granskningsfunktion. Regeringen måste förfoga över en
effektiv finanskontroll för att se till att statens
medel används korrekt. Journalister och andra
utomstående granskare kan, särskilt med hjälp av
offentlighetsprincipen, dra fram oegentligheter i ljuset.
Av särskilt stor betydelse är det att det finns en
stark och oberoende revision. Sverige är i den märkliga
situationen att vi har två statliga revisionsorgan, men
att inget av dem fyller kravet på oberoende.
Riksdagens revisorer utgörs av nuvarande och
förutvarande riksdagsledamöter. De folkvalda
politikerna har förvisso en viktig uppgift när det
gäller politisk granskning, men de kan inte fylla rollen
som oberoende revisorer.
Riksrevisionsverket har självt nyligen konstaterat att
det finns stora brister i RRV:s nuvarande ställning.
RRV:s oberoende är inte grundlagsreglerat. Regeringens
detaljstyrning är förhållandevis omfattande. RRV:s
chef kan tillsättas och avsättas av regeringen och
ämbetet är därmed inte tillräckligt oberoende. RRV
kan inte granska hela den verkställande makten.
Jämfört med andra demokratier har RRV en
konstitutionellt svag ställning.
Den statliga revisionen har diskuterats under
många år utan att någon avgörande förändring kommit
till stånd. Just nu arbetar en riksdagsutredning med
frågan om hur uppföljning, utvärdering och revision
skall ordnas i framtiden.
Man kan säkert ha olika uppfattningar om detaljer,
men huvudlinjerna i en reform borde kunna utgå från
internationell standard på området. Sverige behöver
ett starkt revisionsorgan för den statliga verksamheten.
Revisionens oberoende bör regleras i grundlagen.
Sverige har en svag maktdelningstradition och en ovana
vid att tänka i termer av konstitutionella principer.
Kravet på en oberoende revision står emellertid inte i
motsättning till demokratins folkstyrelsetanke. Det
ligger tvärtom i medborgarnas intresse att se till att
deras pengar används korrekt och att myndigheterna
håller sig till sina regler.
OLOF
PETERSSON
DN Debatt 1/4 1999
|