Socialdemokratiska
finansministrar har sedan 30-talet givits stort spelrum
och betydande självständighet. Göran Persson har nu
brutit denna tradition genom att agera finansminister på
deltid och göra Erik Åsbrinks uppgift omöjlig. Efter
gårdagens händelser förstärks statsministerns
ställning permanent, medan finansministerposten
försvagas. Samtidigt är Göran Perssons eget kansli
för litet för att klara av den samordning som hittills
legat på finansdepartementet. Det skriver Olof
Petersson, professor i statsvetenskap och ordförande i
SNS demokratiråd.
"Finansminister
utan makt"
Olof
Petersson: Statsministerns agerande försvagar
finansministerposten permanent
Regeringen styr
riket. Så formuleras uppgiften i regeringsformen och på
ett mycket allmänt plan är Sverige inte annorlunda än
andra parlamentariska demokratier.
I vissa avseenden har den svenska regeringen dock vissa
konstitutionella särdrag. Kravet på kollektivt
beslutsfattande är starkt markerat. En enskild minister
har inte mycket att själv bestämma över. Förbudet mot
ministerstyre och systemet med fristående ämbetsverk
innebär att det är regeringen som kollektiv som styr
riket.
Kravet på inre samordning i regeringskretsen ställs
därmed extra högt. Regeringskansliet är egentligen ett
enda stort förhandlingsmaskineri för att lösa
motsättningar inom och mellan departementen.
Med tanke på den moderna politikens komplexitet,
hastighet och betydelse för olika gruppintressen är det
snarast förvånande att regeringarna så ofta lyckas
samla sig till gemensamma ståndpunkter.
Ytterst är det statsministern som har ansvaret för att
leda och samordna regeringsarbetet. Vår regeringsform
ger statsministern en mycket stark ställning. I sin
grundlagskommentar påpekar statsrättsexperterna Erik
Holmberg och Nils Stjernquist att utvecklingen i vårt
land liksom i andra länder har gått i riktning mot
ökad makt för statsministern. Förarbetena till
regeringsformen säger att regeringen är "ett
kollektiv under statsministerns ledning".
Rent praktiskt kan regeringsarbetet ordnas på
olika sätt. De borgerliga koalitionsregeringarna har
experimenterat med olika slags samordningskanslier.
Socialdemokratiska enpartiregeringar har av tradition
haft en mäktig kärna bestående av statsministern och
finansministern. Statsministrar som Per Albin Hansson,
Tage Erlander, Olof Palme och Ing-var Carlsson har
vanligen givit sina finansministrar stort spelrum och
betydande självständighet.
Redan Kjell-Olof Feldts avgång 1990 signalerade att
finansministerns makt inte är absolut. Med Erik
Åsbrinks dramatiska beslut får man plötsligt en
inblick i regeringsarbetet. "Sedan en tid tillbaka
genom en serie händelser finner jag att jag inte har det
stöd och det förtroende som erfordras", förklarar
Åsbrink i sitt officiella tillkännagivande.
Visserligen hävdar Göran Persson att han i
allmänhet stött Erik Åsbrink i de interna
regeringsdiskussionerna, även om man haft delade
meningar i några frågor. Finansministerns egen bild
måste emellertid tillmätas stor betydelse. Om denne har
uppfattningen att han inte åtnjuter regeringschefens
förtroende blir uppgiften snart omöjlig.
De statsvetenskapliga läroböckerna måste därmed
skrivas om. Socialdemokratiska regeringar kan knappast
längre sägas hållas ihop av en sammansvetsad duo
bestående av statsministern och finansministern.
Statsministerns makt ökar ytterligare. EU-integrationen
gör att statsministern tillsammans med sina europeiska
kolleger tar över mycket av den utrikespolitiska
samordningen. Det är nu länge sedan regeringen hade
två excellenser, statsministern och utrikesministern.
När statsministern dessutom har egna erfarenheter som
finansminister nöjer sig inte regeringschefen med att
delegera det ekonomiska ansvaret till sin fackminister.
Statsministern gör egna bedömningar inom den ekonomiska
politiken och löper därmed ökad risk att desavouera
finansministern.
Statsministerns samordningsproblem ökar givetvis när
regeringen saknar egen majoritet i riksdagen. Regeringens
politik måste anpassas till and-ra partiers krav för
att besluten skall kunna få tillräckligt stort stöd.
Det är nu 18 år sedan Sverige hade en
majoritetsregering. Regeringarnas svaga parlamentariska
stöd har varit en av orsakerna till de politiska
styrningsproblemen och svårigheterna att lösa
arbetslöshetens och ekonomins problem.
Från rent konstitutionella synpunkter finns inget
anmärkningsvärt i det inträffade. Ett statsråd drar
sina konsekvenser och utnyttjar sin grundlags-reglerade
rätt att begära entledigande.
I europeisk politik är det inte unikt att en
finansminister avgår efter konflikter med
regeringschefen. Exempel kan hämtas från både tysk och
fransk inrikespolitik.
Det kan visserligen förefalla pikant att regeringen
presenterar en ekonomisk proposition som signerats av en
nyligen avgången minister. Men så länge regeringen
står fast vid innehållet är förfarandet oantastligt.
Eftersom Erik Åsbrink undertecknat vårpropositionen
blir han också formellt ansvarig för den. Riksdagens
konstitutionsutskott har i uppgift att granska
statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas
handläggning. Även om det är osannolikt finns det dock
en möjlighet att vårpropositionen görs till föremål
för granskning. Åsbrink kan därmed tvingas ta ansvar
för ett aktstycke som föranlett hans avgång.
Statsministerns alltmer centrala roll i
regeringsarbetet kan föranleda änd-ringar i
regeringskansliets organisation och arbetssätt.
Man behöver inte gå så långt som att införa det
israeliska systemet med direktvald premiärminister som
en metod att ställa regeringschefen till ansvar inför
väljarna. Därmed närmar man sig presidentmodellen och
ett undergrävande av parlamentarismens logik.
Däremot kan det komma att behövas en översyn av
regeringens interna samordning. En försvagning av
finansdepartementets maktställning skulle kräva en
avsevärd förstärkning av andra sätt att klara den
ekonomiska och politiska samordningen. Statsministerns
eget kansli, Statsrådsberedningen, är relativt litet
och är i dag inte rustat för att överta denna tunga
uppgift.
Genom att agera finansminister på deltid har
statsministern slagit in på en väsentligen oprövad
väg.
OLOF
PETERSSON
DN Debatt 13/4 1999
|