DN Debatt 9 september 1999 Låt medborgarna ersätta partipolitikerna på politiska
förtroendeposter. Valet kan ske genom lottning. Denna politikerplikt är inte mer
frihetsinskränkande än den obligatoriska grundskolan eller tvånget att betala skatt.
Fördelen blir att vi får en vitalare demokrati där invånarna själva tar ett aktivt
ansvar. Förslaget finns med i det nya forskningsprojekt om demokratins framtida
arbetsformer som presenteras av statsvetarprofessor Olof Petersson och hans forskargrupp
där bland andra förre SSU-basen Niklas Nordström ingår.
"Dags att införa politikerplikt"
Visst kan vi tvinga medborgarna att bli
politiker, menar Olof Petersson och hans forskargrupp.
Bilden av tillståndet i
dagens demokrati får allt mörkare skuggor. Även om det politiska systemet inte befinner
sig i en akut kris finns det fler och tydligare symptom på en förtroendeförlust.
Valdeltagandet i Sverige är fortfarande internationellt sett relativt högt, men trenden
är vikande. Antalet partimedlemmar går stadigt ner; minskningen är särskilt dramatisk
inom yngre generationer. Allmänhetens förtroende för partier och politik sjunker år
för år.
Vårt projekt, som anknyter till SNS Demokratiråd och SNS författningsprojekt (www.const.sns.se/nya), skall i första hand inte
bidra med ytterligare dokumentation av dagens politiska kris. Syftet är i stället att
kartlägga det nya som växer fram.
Vi utgår från antagandet att demokratiseringsprocessen är ett historiskt faktum.
Demokratin hör framtiden till, men morgondagens demokrati kommer med all sannolikhet att
se väsentligt annorlunda ut. Det finns därför anledning att ifrågasätta dagens
institutioner och arbetssätt. Den centrala frågan är om demokratin kräver nya
arbetsformer.
Åtskilliga av dagens politiska institutioner skulle fylla sin plats på ett historiskt
museum, ståtliga men något slitna monument över industrialismens och nationalstatens
glansperiod.
Det är ingen tillfällighet att rösträttens, parlamentarismens, partiernas,
folkrörelsernas och dagspressens genombrottsperiod ligger ett århundrade tillbaka i
tiden. En del av dessa ärevördiga institutioner har visserligen gjort aktningsvärda
försök att anpassa sig till nya tiders krav, men det politiska livet hämmas av
hierarkiska och ålderdomliga organisationsformer.
Först gäller det att kartlägga vad man i dag kan säga om den framtida
samhällsutvecklingen. Därmed följer frågan om utvecklingen är positiv eller negativ
från demokratisynpunkt. Slutligen blir uppgiften att diskutera vilka slags förändringar
som framstår som mest angelägna.
Hur kommer morgondagens demokrati att gestalta sig? Alla prognoser om framtiden måste
naturligtvis kringgärdas med vederbörliga reservationer, men redan i dag kan man
urskilja huvudkonturerna av samhällsutvecklingen på några årtiondens sikt.
Internationaliseringen har redan dramatiskt förändrat förutsättningarna för
nationalstaten som beslutsarena. Individualiseringen innebär att människor blir mer
självständiga och mindre auktoritetsbundna. Uppfattningarna om det goda livet betonar
inte bara materiell trygghet utan också frihet, självförverkligande och andra
immateriella värden. Kunskaper och kompetens blir allt viktigare i arbetslivet.
Informationstekniken leder till nya sätt att kommunicera och organisera.
Mångfald och olikhet utmanar etablerade kulturer och invanda tänkesätt. Kraven på
jämställdhet gör sig gällande inom alla samhällsområden. Ekologiska krav på en
hållbar utveckling sätter nya ramar för politik och ekonomi.
Hur vill vi att morgondagens demokrati skall se ut? Medborgarna kommer att ställa större
krav på öppenhet och insyn. Borta är den tid då människor lydigt accepterade
uppifrån kommande påbud. Man följer endast de regler och normer som man själv fått
tillfälle att begrunda och givits möjlighet att debattera och granska. Frågan är hur
samhällsutvecklingen påverkar förutsättningarna för att få till stånd en fungerande
medborgarstyrelse.
Förändringar i befintliga system kan äga rum på två olika sätt. Antingen förnyas de
existerande organisationerna eller så läggs de ner och ersätts av nya. Vilken
förnyelseförmåga har dagens etablerade organisationer? Hur skulle alternativa
organisationsformer kunna se ut?
Det blir allt svårare att styra genom ordergivning och detaljreglering. Frågan
är vad som kommer i stället. Moderna nätverksorganisationer regleras genom gemensamma
värderingar och informella kontrakt. Demokratin kräver institutioner som uppfyller krav
på medborgarförankring, rättssäkerhet och handlingsförmåga. Det är ännu en öppen
fråga om framtidens informationsteknik kan bidra till att lösa demokratins
organisationsproblem.
Morgondagens demokrati fordrar också en ny typ av politiska ledare. Politikernas
arbetssituation blir mer och mer ohållbar. Snart är det bara hårdhudade
broilerpolitiker som klarar av den utsatta positionen som förtroendevald. Politikerrollen
behöver omdefinieras. Den politiska styrelsekonsten får söka sig nya vägar i takt med
att direkt kontroll ersätts av indirekt styrning. Avgörande blir förmågan att
formulera och förmedla visioner och tydliga värderingar. Det politiska språket, det
uppriktiga och resonerande tilltalet, får en avgörande betydelse.
Också medborgarrollen behöver diskuteras. Individens uppgift i en demokrati är något
mer än att vara kund, servicemottagare och åskådare. Medborgarskapet är en förening
av rättigheter och skyldigheter. En vital demokrati är beroende av att invånarna
själva tar ett aktivt ansvar för samhället. Inte minst viktig är uppgiften att
befrämja mångfald och tolerans. Demokratin är ett system som låter individer och
grupper leva tillsammans i olikhet.
Redan i dag finns det idéer och uppslag som syftar till att förnya demokratin. De
ger intressanta uppslag för en konstruktiv demokratidebatt.
Är det dags att införa politikerplikt? Klyftan mellan medborgare och politiker beror
inte bara på brister i det politiska systemet utan även på brister i medborgarnas krav
och förväntningar på politiken. Kanske skulle förtroendeposter inte nödvändigtvis
fyllas av partipolitiker utan av medborgare som väljs genom lottning?
Lotten är egentligen den ursprungliga, grekiska formen för politisk representation. Det
amerikanska jurysystemet fungerar efter dessa principer. Medborgarna skulle i så fall
kunna få mer realistiska förväntningar på politiken, och dessutom ha bättre kontakt
med de politiskt engagerade.
Kan man tvinga någon att engagera sig politiskt? Varför inte? Det är lika
frihetsinskränkande att låta medborgaren gå i skola i nio år och senare i livet betala
minst en tredjedel av sin inkomst i skatt.
Interna partiledarval skulle vara en metod att bredda inflytandet över ett av politikens
viktigaste beslut. Medlemsdemokratiska kandidatnomineringar skulle öppna valet av
politiska representanter. Det gäller både de allt mäktigare partiledarna, och
kandidaterna till förtroendeposter i de allmänna valen. Amerikanska primärval är
anpassade för ett presidentsystem, men faktum är att en parlamentarisk demokrati som den
belgiska nyttjar samma praxis i flertalet partier.
Varför inte låta partimedlemmarna välja sin partiledare? Ifråga om partiledarvalet
finns redan förebilder i de engelska liberaldemokraterna och det belgiska krist-sociala
partiet, där partiledaren under konkurrens väljs i slutna medlemsomröstningar. Ett
sådant system skulle öka incitament till partimedlemskap och politiskt engagemang.
Redan nu håller informationstekniken på att ge helt nya möjligheter för
medborgargrupper att sluta sig samman. Politiska ledare kan genom Internet stå i
direktkontakt med gräsrötterna. Minnesotas nye guvernör Jesse Ventura har utmanat
etablissemanget med sina nya arbetsmetoder. När får Sverige det första
Internet-partiet?
Medborgarpaneler har prövats i mindre skala i några länder. Genom sådana grupper
bestående av ett tvärsnitt av befolkningen får medborgare tillfälle att yttra sig i
små lokala och stora nationella frågor. Politikerna ska inte tvingas följa opinionen,
men de får åtminstone tillfälle att bemöta den.
Mandatperioderna kan begränsas. Flera länder sätter en gräns för hur många
mandatperioder en enskild individ kan sitta som förtroendevald. Demokratin ställer krav
på effektivt deltagande.
De politiska partiernas monopol på att representera väljarna har redan ifrågasatts.
Morgondagens medborgare vill kunna välja mellan fler alternativ och söker nya former att
uttrycka sina önskemål.
Niklas Nordström
Tidigare ordförande i SSU
Olof Petersson
Professor i statskunskap, forskningsledare vid SNS
Jan Teorell
Fil dr, statsvetenskapliga institutionen, Uppsala universitet
Anna Wahlgren
Fil mag, forskningsassistent vid SNS
DN DEBATT 9/9 1999
|