DN Debatt 21 september 1999
Konstitutionsutskottets ordförande Per Unckel (m)
har lyckats göra partipolitik av frågan om Inga-Britt Ahlenius förordnande som
RRV-chef. Hans brev till finansministern skapar dessutom en diskussion om riksdagens
inblandning i regeringens utnämningsmakt. Men det grundläggande problemet förblir
olöst:
Sverige har en alltför svag granskningsmakt. Vi behöver en verkligt oberoende
riksrevision. Det skriver Olof Petersson, professor i statsvetenskap, och fil dr Shirin
Ahlbäck, expert på statlig revision. "Fel
av Unckel att blanda sig i"
Statsvetare om fallet Ahlenius: KU-ordföranden
agerar konstitutionellt tvivelaktigt.
Regeringens dröjsmål att
bestämma vem som ska bli generaldirektör för Riksrevisionsverket illustrerar vilken
oklar ställning som ett viktigt granskningsorgan har. Debatten kring detta
utnämningsärende håller på att hamna i personfixering och partipolitisering.
Konstitutionsutskottets ordförande skickar brev till finansministern och riskerar
därmed att dra på sig en egen debatt om riksdagens inblandning i regeringens
utnämningsmakt.
Det grundläggande problemet förblir olöst. Sverige har en svag granskningsmakt. Det
behövs nu en mer djupgående och principiell konstitutionell debatt.
Riksrevisionsverket har en egendomlig ställning. Å ena sidan är RRV den
myndighet som ska granska effektiviteten i de statliga åtagandena och i enlighet med god
revisionssed granska de statliga förvaltningsmyndigheterna.
Å andra sidan är RRV konstitutionellt sett en vanlig myndighet bland de andra och lyder
under regeringen. Verket har exempelvis ingen befogenhet att granska regeringskansliet.
Parallellt med RRV har riksdagen ett eget revisionsorgan. Riksdagens revisorer ska enligt
grundlagen granska den statliga verksamheten. Riksdagsrevisorerna utgörs av
riksdagsledamöter och uppfyller därmed inte kravet på att vara ett professionellt,
oberoende revisionsorgan. Riksdagsrevisorerna har visserligen ett antal tjänstemän till
sitt förfogande, men denna stab är förhållandevis liten och räcker inte till en
heltäckande granskning.
Det är anmärkningsvärt att det aldrig förts någon samlad debatt om vilka
konstitutionella principer som ska ligga till grund för den statliga granskningsmaktens
utformning. Därmed har det uppstått ett tomrum i svenskt offentligt liv. Sverige har en
stor och komplex offentlig sektor men en svag och outvecklad kontrollmakt.
En del av förklaringen står att finna i det tänkesätt som präglat politik och
förvaltning i Sverige. En förhandlingskultur präglad av pragmatiska, informella
kontakter har varit viktigare än konstitutionalismens idé om tydliga mandat och
fungerande metoder för ansvarsutkrävande.
Det är nu hög tid att bestämma vilken ställning som riksrevisionen ska ha - ska den
vara regeringens stabsmyndighet eller en oberoende revisionsmyndighet? Skillnaden mellan
att vara ett stabsorgan som går den politiska majoritetens ärenden och att vara en
oberoende granskare, den är helt avgörande.
Det förstnämnda betonar ett serviceperspektiv i förhållande till regeringen. RRV ska
då vara lyhört inför vilken typ av granskning regeringskansliet efterfrågar. En
självständig revisionsmyndighet kräver emellertid en långtgående obundenhet i
förhållande till den politiska makten.
En oberoende revision innebär att den politiska majoriteten utan möjligheter till
direkt inflytande underkastar den förda politiken en extern utvärdering. Ställt på sin
spets handlar det ytterst om att en oberoende granskares rapporter kan komma att bekräfta
det politiska ledarskapets duglighet, men de kan också blottlägga politiska
misslyckanden.
Det är således uppenbart att en oberoende revision kräver ett stort mått av
"institutionell osårbarhet" för att i realiteten även kunna leverera
ovälkommen kritik.
Välvilliga intentioner och utfästelser från politikerhåll om att verksamheten är
oberoende räcker således inte. Förutsättningarna för granskarnas oberoende ligger
inbyggda i de institutionella arrangemang som omgärdar en sådan granskningsorganisation.
Till dessa överväganden hör, förutom konstitutionell position och ekonomiska resurser,
också makten att utnämna chef för verksamheten.
Oklarheterna kring inte bara Riksrevisionsverkets roll utan hela den oberoende
revisionens ställning i vårt styrelseskick är sammantaget ett konstitutionellt
handikapp i den svenska författningen.
Vilken roll RRV ska ha och hur organisationen av en oberoende revision i Sverige ska se ut
är i grunden en konstitutionell fråga, det vill säga en fråga som kräver noggranna
överväganden och bred politisk förankring. Riksdagens och regeringens utredningar av
revisionens ställning har alstrat många trycksidor men få resultat.
Problemet är att det inte räcker att behandla RRV och riksdagens revisorer var för sig.
Diskussionen om revisionens ställning och utformning kräver ett samlande grepp.
Som vi ser det skulle det behövas tre skilda granskningsorgan, vart och ett med ett
tydligt mandat. Riksdagen behöver en politisk granskningsfunktion och regeringen behöver
en finanskontroll. Dessutom krävs en fristående riksrevision.
I ett parlamentariskt system har riksdagen en kontrollerande uppgift. Riksdagen har det
yttersta ansvaret för att se till att lagstiftningen faktiskt genomförs och att de
politiska målen förverkligas. Det är emellertid vilseledande att använda ordet
revision för detta slags granskning. Termen revision borde reserveras för granskning
enligt god revisionssed efter internationellt accepterade principer.
Det är också uppenbart att regeringen behöver en stabsmyndighet som kontinuerligt
övervakar att regeringens direktiv till de underlydande myndigheterna efterlevs och som
följer effektiviteten i den statliga verksamheten.
Men det är ingalunda självklart att en sådan funktion bäst fylls av något fristående
ämbetsverk. Kanske skulle en sådan finanskontroll knytas direkt till regeringen,
exempelvis till finansdepartementets budgetavdelning.
Kvar står behovet av en självständig revisionsmyndighet. Sverige framstår i dag som
unikt i sin avsaknad av ett sådant granskningsorgan. Ibland skylls Sveriges undantag på
vår svenska förvaltningsmodell med självständiga ämbetsverk.
Det bör dock påpekas att Finland, som har samma förvaltningstradition, nu har
övergivit modellen med dubbla revisionsorgan. I samband med den nya grundlag som just
beslutats övergår Finland till Storbritanniens, Irlands och Danmarks modell med ett
självständigt revisionsorgan med riksdagen som huvudman. I Sverige har redan en del
debattörer, exempelvis statsvetaren Bo Rothstein, på goda grunder pläderat för en
oberoende riksrevision under riksdagen.
Motståndet mot en fristående riksrevision motiveras stundom med demokratiska
argument. En kraftfull riksrevisor skulle kunna innebära en inskränkning av den
politiska majoritetens handlingsmöjligheter. Balansen mellan folksuveränitet och
konstitutionalism innebär förvisso ett dilemma, men det går att finna praktiska
lösningar som tillgodoser båda kraven.
Det skulle även i fortsättningen vara de politiskt ansvariga som har att avgöra om
granskningarna bör leda till politiska åtgärder. Inom ramen för det parlamentariska
styrelseskicket finns det plats för oberoende institutioner, så länge det slutliga
ansvaret vilar hos det folkvalda parlamentet.
Sverige har redan delar av den offentliga makten som har en långtgående
självständighet i förhållande till riksdagsmajoriteten. Det gäller exempelvis
domstolar, Riksbanken och JO. De har alla ett tydligt och avgränsat mandat. De lyder
under grundlagen, som ytterst beslutas av riksdagen.
Olof Petersson
Shirin Ahlbäck
DN DEBATT 21/9 1999
Per Unckels replik:
"Jag skrev som vanlig
riksdagsman"
Statsvetaren Olof Petersson har på DN Debatt 21/9
synpunkter på min kritik av regeringens handläggning av frågan om chef för
Riksrevisionsverket.
Bakgrunden är att regeringen dröjt med beslutet om vem som skall vara RRV:s chef de
närmaste åren. Detta har väckt frågor om regeringens respekt för RRV:s integritet.
Petersson ifrågasätter om jag har någon rätt att ha synpunkter i denna sak. Det är en
egendomlig åsikt om det hela inte är så enkelt att han, sin forskarbakgrund till trots,
slarvat med källforskningen.
Av artikeln att döma förefaller Petersson tro att jag skrivit brev till
finansministern som konstitutionsutskottets ordförande. Det kan jag naturligtivis inte
göra. Utskottet granskar regeringen i efterhand. Utnämningsfrågor tillhör på goda
grunder de områden som utskottet tidigare har ägnat stor uppmärksamhet åt.
Flera utnämningar de senaste åren antyder att utskottet också i framtiden har anledning
till en sådan granskning. I denna mening har riksdagen i allra högsta grad med
regeringens utnämningar att göra.
Före beslut har utskottet däremot ingen uppgift. Det brev jag skrivit till Ringholm
har jag därför skrivit som riksdagsman. Som sådan är det inte bara min rätt utan
också min skyldighet att reagera inför möjliga missförhållanden.
Tyvärr bidrar Peterssons förflyttning av fokus till att försvåra diskussionen om hur
revision och granskning av staten bör gå till. Ty en sådan diskussion behövs i
Sverige. Liksom Petersson tycker jag att en i förhållande till regeringen fristående
revisionsorganisation är utomordentligt angelägen.
Vad som till slut visar sig vara orsaken till regeringens brist på beslut om RRV:s
ledning, sjabbel eller något allvarligare, hade hela denna diskussion kunnat undvikas om
revisionen stått fri.
Att Caesars hustru uppenbarligen kunnat misstänkas är skäl nog för en ny ordning.
Per Unckel
Riksdagsledamot (m), ordförande i konstitutionsutskottet
DN DEBATT 22/9 1999
"Unckel har svårt med sina roller"
En "Per Unckel" skriver brev till
finansministern om revision och granskning och nämner i sammanhanget
"konstitutionsutskottet". Visst kan man få intrycket att det är KU:s
ordförande som är i farten.
Även om Unckel nu skrivit i rollen som riksdagsman
är tilltaget diskutabelt. Antag att regeringen, mot förmodan, viker sig för Unckels
krav. Unckel har då påverkat ett enskilt utnämningsärende hos regeringen, som han
senare skall granska i rollen som KU-ordförande.
Vi menar alltjämt att riksdagen bör vara huvudman
för en självständig riksrevision. Men då krävs först att en och annan
riksdagsledamot blir bättre medveten om betydelsen av konstitutionell rollfördelning.
Per Unckel verkar (DN Debatt 22/9) ha lika svårt
att hålla ordning på författarnamnen under en debattartikel som på sina egna roller.
Shirin Ahlbäck
Fil dr i statsvetenskap
Olof Petersson
Professor, ordförande i SNS Demokratiråd
DN DEBATT 26/9 1999
Dokument: Per Unckels brev till Bosse Ringholm
"Finansminister
Bosse Ringholm
Regeringen har ännu inte givit besked om vem som skall vara chef för Riksrevisionsverket
(RRV), trots att den nuvarande generaldirektörens förordnande går ut om mindre än två
veckor och trots att hon uppenbarligen förklarat sig villig att fortsätta. Osäkerheten
om hur RRV:s ledning skall se ut är allvarlig redan av allmänna skäl. Ingen
organisation far väl av att sväva i osäkerhet om den fortsatta ledningen.
För en myndighet som RRV är emellertid det som nu
sker extra allvarligt, eftersom det väcker frågor om regeringens respekt för RRV:s
integritet.
RRV är en statlig myndighet under
finansdepartementet. Verket är en del av en samlad revisions- och granskningsstruktur som
också innefattar riksdagens revisorer och konstitutionsutskottet.
Det är av största betydelse att granskning och
revision kan ske oberoende och på ett sätt som väcker allmänhetens förtroende.
Förslag har också framförts om en ny ställning
för revisionen genom en sammanslagning av riksdagens revisorer och RRV till en
organisation direkt underställd riksdagen.
Det är oklart vilket motiv regeringen nu har för
att dröja med utnämningen av generaldirektör för RRV. Blotta det faktum att misstankar
uppenbarligen kan riktas mot regeringen i allmänhet och finansdepartementet i synnerhet
om att förhalningen kan vara uttryck för en repressalielik reaktion mot RRV:s företagna
granskning är mycket oroande. Osäkerheten riskerar förorsaka svåra skador som det
kommer att ta lång tid att reparera.,
Det är mot den här bakgrunden av yttersta vikt att
klarhet omedelbart skapas om RRV:s självständighet, integritet och ledning. Varje dags
uppskov kommer att göra den redan uppkomna skadan större.
Stockholm 1999-09-19
Per Unckel" |