Vad är egentligen EU? Många undrar och det är inte alltid det lönar
sig att fråga forskare och experter. EU passar inte in i något av de gamla
sorteringsfacken. EU är inte en stat, eftersom EU inte själv kan ändra sin egen makt.
Och inte en federation, därtill är medlemsstaterna alltför starka. Inte heller ett rent
frihandelsområde, för EU har lagstiftningsmakt. Slutsatsen är att EU inte liknar
någonting annat. EU är helt enkelt Europeiska unionen, något helt nytt i det politiska
livets långa historia. Det är en union av demokratiska stater: någonting mer än ett
statsförbund, någonting mindre än en förbundsstat.
Så om man vill veta vad EU är räcker det inte med någon haltande liknelse. Man
måste förstå EU på dess egna villkor. Det är som för att kunna orientera sig i
svensk politik så måste man ha ett hum om vad riksdagen, regeringen och kommunerna gör.
För att bilda sig en uppfattning om den ekonomiska debatten så behöver man känna till
några grundbegrepp som inflation och budgetunderskott.
Och för att EU ska bli något mer än något diffust där nere i Bryssel så behöver
man känna till åtminstone vad kommissionen, Europaparlamentet och ministerrådet är och
gör; det hjälper om man kan skilja mellan Europarådet och Europeiska rådet. Vet man
också att Europadomstolen i Strasbourg inte är detsamma som EU:s domstol i Luxemburg,
då börjar man kunna utnyttja sina rättigheter som Europamedborgare.
Hittills har EU inte gjort det så mycket lättare att förstå hur EU
fungerar. De fördragstexter som fram till nu legat till grund för unionens makt och
arbetssätt har varit skrivna för diplomater och jurister.
Det är här som det i somras avslutade framtidskonventet har gjort sin största
insats. Drygt hundra folkvalda från det utvidgade EU:s olika länder, partier och
politiska institutioner lyckades nå en bred enighet om ett nytt grunddokument för EU.
Man kallar det en konstitution, men EU blir för den skull ingen stat. (Hela förslaget
kommer inom kort i en lättillgänglig pocketbok från SNS Förlag.)
Om den nu pågående regeringskonferensen beslutar att acceptera konventets förslag
så får EU för första gången något som liknar en grundlag, som går att läsa av
varje samhällsintresserad medborgare. Därmed försvinner en av de invändningar om
bristande demokrati som har riktats mot EU.
När det gäller grundlagsförslagets innehåll så utgör det en
blandning av gammalt och nytt. Till stora delar har konventet helt enkelt formulerat hur
EU är tänkt att fungera redan i dag. På några punkter föreslår man förändringar.
Precis som tidigare är det medlemsstaterna som är fördragets herrar. EU kan inte
heller i fortsättningen på egen hand utvidga sin makt. Därtill krävs initiativ och
godkännande från alla medlemsstater.
Också den grundläggande kombinationen av mellanstatlighet och överstatlighet
bibehålls. I valet mellan "regeringarnas Europa" och "medborgarnas
Europa" sade konventet: både och! Ministerrådet är regeringarnas organ.
Europaparlamentet företräder medborgarna.
EU:s makt blir i stort sett oförändrad. Det är bara på två områden som konventet
föreslår utvidgade befogenheter. Det ena rör kampen mot internationell brottslighet.
Det andra handlar om den gemensamma utrikespolitiken. Det finns inget antagande om att EU
undan för undan måste få mer makt.
Tvärtom föreslår konventet en förändring när det gäller övervakningen att EU
verkligen håller sig inom gränsen. Riksdagen och de andra nationella parlamenten skulle
få den viktiga uppgiften att hissa varningsflagg om de anser att EU överskrider sina
befogenheter.
När vi i årets rapport från SNS Demokratiråd drog slutsatsen att
konventet var ett framgångsrikt experiment, var det dels för att man löst flera av de
demokratiproblem som EU har dragits med, dels därför att debatten i konventet var
betydligt mer öppen än vad som tidigare varit fallet när EU reformerats.
Just nu verkar debatten mest handla om EU-institutionernas inbördes revirstrider. Det
vore synd om de andra, och viktigare, delarna av konstitutionen hamnade i skymundan. Man
kan förvisso vara skeptisk när det gäller detaljer i exempelvis förslaget om en ny
president. Men det är egendomligt att riksdagen gjort detta till ett huvudnummer.
Till för något år sedan var det regeringen som var passiv och
håglös i den europeiska framtidsdebatten. Nu har situationen svängt. Regeringen
framstår som en aktiv part i det stora europeiska samtalet, medan riksdagen verkar ha
fastnat i ett grinigt gnetande över detaljer.
Med den förestående utvidgningen och de allt starkare kraven på demokrati står EU
inför en enorm utmaning. Förslaget till konstitution skulle rätta till en del
demokratibrister. Men den stora debatten ligger framför oss.
Hur ska EU fungera när antalet medlemsländer växer till 30, kanske 35? Hur ska
demokratin kunna fungera i europeisk skala? Det behövs ett slags strukturpolitik för
demokrati i Europa, som genom nätverk, utbyten och nyhetsförmedling kan lägga grunden
för ett medborgarnas Europa.
Olof Petersson
Statsvetare, forskningsledare vid SNS, Studieförbundet Näringsliv och Samhälle