Göteborgs-Posten
GP Direkt 18-Debatt 19/8
Rubriker:
Vad gör vi efter valet?
Det vore att misstolka folkstyrelsens innebörd att tro att
medborgarens enda plikt är att rösta. Det demokratiska
samhället kräver mer av sina invånare, skriver fem medlemmar i
Studieförbundet Näringsliv och samhälles demokratiråd.
Om en månad är det väljarens stora dag. Folket utövar sin
grundlagsfästa makt. Med sina röstsedlar utser svenskarna de
högsta politiska beslutsorganen i kommunerna, landstingen och
hela riket.
Den representativa demokratin innebär att folket överlåter sin
makt på valda företrädare. Måndagen efter valet förskjuts
uppmärksamheten ånyo till politikerna och det inrikespolitiska
maktspelet.
Men vad gör väljarna efter valet?
Vilken roll spelar medborgarna under de 1 460 dagarna fram till
nästa val?
Genom valstatistik och väljarforskning finns det numera relativt
detaljerad information om hur de allmänna valen fungerar som
uttryck för folkligt deltagande i politiken. Däremot har det
varit betydligt sämre ställt med kunskapen om medborgarnas
delaktighet i samhällslivet mellan valen.
En viktig fråga är hur demokratins jämlikhetstanke fungerar i
praktiken. Ingen skulle komma på tanken att i dag gå tillbaka
till 1800-talets modell med graderad rösträtt. På den tiden
fick man fler röster om man hade större inkomst och
förmögenhet. Det innebar att en bonde med många kor hade
många röster.
"Korna bestämde ", var Tage Erlanders omdöme om den
tiden.
En medborgare, en röst. Principen om allmän och lika rösträtt
är i dag en självklarhet. Men den gäller bara på valdagen.
Hur är det då mellan valen?
Har alla medborgare verkligen lika möjlighet att delta i
samhällslivet och påverka de beslut som rör vår gemensamma
framtid?
Eller finns det i dag fortfarande områden där det är korna som
bestämmer?
För att kunna besvara dessa frågor har vi låtit genomföra en
stor intervjuundersökning med ett urval av hela svenska folket.
Den är upplagd så att den går att jämföra med den stora
medborgarundersökning som gjordes av maktutredningen för tio
år sedan. Resultaten presenteras i dag i boken Demokrati och
medborgarskap (Studieförbundet Näringsliv och samhälles
förlag).
Annorlunda engagemang i dag
Det visar sig att 1990-talet har inneburit betydelsefulla
förändringar. Bilden av svenskarnas samhällsengagemang ser i
dag delvis annorlunda ut. I slutet av 1980-talet var slutsatsen
att allt fler hade deltagit i politiska aktiviteter; det enda
undantaget var de politiska partierna där engagemanget
stagnerade. Men nu har trenden brutits. Svenskarnas politiska
deltagande och politiska resurser minskar eller stagnerar över
hela linjen, oavsett om det gäller förmågan att överklaga
myndighetsbeslut, aktiv medverkan i politiska möten, deltagande
i demonstrationer, kontakt med beslutsfattare eller
valdeltagande.
Särskilt dramatisk är minskningen för partiaktiviteter. Det
är nu mindre än åtta procent som uppger att de är medlemmar i
något politiskt parti. Allt färre går på politiska möten
eller har politiska förtroendeuppdrag.
Samma dystra bild gäller för föreningslivet i allmänhet.
Antalet medlemmar har tenderat att minska. I dag är det också
klart färre svenskar som har föreningsuppdrag och andelen
aktiva i föreningslivet har minskat kraftigt. Den lilla skaran
av föreningsentusiaster blir allt mindre. Folkrörelsesverige
börjar knaka i fogarna.
Det finns också stora skillnader mellan olika delar av
befolkningen. En del tar många initiativ och finner kanaler för
att föra fram sina intressen. Andra är däremot passiva och
deras synpunkter och krav kommer aldrig fram i den offentliga
debatten. Det är långt till demokratins jämlikhetsideal.
En gång i tiden var det kvinnorna som var dömda till politiskt
utanförskap. Men sedan den kvinnliga rösträtten infördes i
början av seklet har mycket hänt. Numera finns det inga större
skillnader mellan kvinnor och män när det gäller engagemang i
samhällslivet. Män är visserligen fortfarande något mer
aktiva när det gäller kontakter med beslutsfattare, aktiviteter
i politiska partier och initiativ till opinionsbildning, men
könsskillnaderna har faktiskt minskat. Den politiska
jämställdheten blir allt bättre. Det finns i alla fall något
område där utvecklingen varit positiv från demokratisynpunkt.
Intressantare alternativ för de unga
De unga deltar ytterst sällan i partiaktiviteter och det är
också relativt ovanligt med föreningsengagemang och andra
former av politiskt deltagande. För de politiska partierna har
konsekvenserna varit dramatiska. De partiaktiva domineras av
pensionärer på landsbygden. Det vore emellertid fel att
betrakta de unga som apatiska och cyniska. De har tvärtom en
relativt hög tilltro till det politiska systemet och det är
heller inget fel på deras självtilltro. De har helt enkelt
funnit alternativ som de tycker är mer intressanta. Den nya
tendensen är att de unga, trots stigande utbildningsnivå,
föredrar att inte engagera sig. Allt fler bland de unga
välutbildade väljer bort politiken.
De medborgare som inte har samma resurser när det gäller
ekonomi och akademisk utbildning är i allmänhet mer passiva och
tysta. De svenskar som endast har grundskola eller folkskola
anser sig ha sämre möjligheter att överklaga myndighetsbeslut,
tar färre initiativ för att påverka sin situation, deltar mer
sällan i politiska opinionsyttringar och har svagare anknytning
till föreningslivet. De högutbildades försprång märks
särskilt tydligt inom de områden som ställer särskilda krav
på initiativ och formuleringsförmåga. Det finns emellertid
ingen tendens till ökad olikhet. De sociala klyftorna var lika
stora för ett årtionde sedan.
Arbetslösa relativt passiva
Det finns två grupper som i stor utsträckning står
utanför det organiserade samhällslivet. Det är arbetslösa och
invandrare. De arbetslösa har betydligt lägre
föreningsengagemang och tar väsentligt mer sällan kontakter
för att påverka allmänna samhällsfrågor. Också när det
gäller valdeltagande och andra politiska uttrycksformer är de
arbetslösa relativt passiva. Demokratin fungerar dåligt för en
samhällsgrupp som särskilt väl behöver den.
Också invandrarna är politiskt utanförstående. Invandrare
anser sig ha sämre möjligheter att överklaga beslut av en
myndighet, sämre möjligheter att påverka sin situation och tar
färre initiativ för att påverka sin situation i olika sociala
roller. De deltar inte i samma utsträckning i de politiska
partiernas arbete, tar färre kontakter för att påverka
samhällsfrågor, är inte lika aktiva i olika former av
manifestationer och har lägre deltagande i de kommunala valen.
Utvecklingen över tid är nedslående. Klyftorna mellan
invandrare och resten av befolkningen vidmakthålls eller vidgas.
Mellan 1987 och 1997 ökade skillnaderna särskilt när det
gäller valdeltagande och förmåga att överklaga.
I dagens politiska liv fattas det två olika grupper: de som inte
får vara med och de som inte vill vara med. Demokratins
jämlikhetstanke är långt ifrån förverkligad.
Bakom dessa fakta ligger en kombination av svaga individuella
resurser och bristfälligt fungerande institutioner. Många
etablerade organisationer har varit bättre på att bevara
uppnådda positioner än att anpassa sig till nya
förutsättningar.
Det är en allvarlig brist att nyanlända svenskar inte bättre
inlemmas i den svenska samhällsgemenskapen. Demokratin
förtvinar bakom folkhemmets stängda dörrar.
Sverige rymmer också resursstarka som inte vill vara med. Det
rör sig ännu så länge om en antalsmässigt begränsad grupp,
men den är fullt skönjbar i statistiken. Särskilt yngre,
högutbildade och män utnyttjar i allt större utsträckning
möjligheten att välja andra alternativ än politik och
organisationsliv. Konsekvensen är sjunkande partiaktivitet och
föreningsengagemang. De etablerade organisationerna får allt
större rekryteringsproblem.
I förlängningen skymtar en oroande utveckling. Om medborgarna
börjar vända sig bort från det politiska livet undermineras
själva grunden för den representativa demokratin. Det finns i
dag ett politiskt utanförskap, både påtvingat och självvalt.
Folkvalda och medborgare har mycket att diskutera även efter
valdagen.
Det vore att misstolka folkstyrelsens innebörd att tro att
medborgarens enda plikt är att rösta. Det demokratiska
samhället kräver mer av dess invånare. Väljaren kan inte
överlåta allt ansvar på sina valda företrädare. Den enskilde
medborgaren har ett stort ansvar även mellan valen.
Michele Micheletti
Jörgen Hermansson
Olof Petersson
Jan Teorell
Anders Westholm
SNS Demokratiråd
Copyright © Göteborgs-Posten