Schweden
muss Reform der EU in Gang setzen
[svensk översättning]
Olof Petersson
Sverige måste sätta i
gång EU-reform
Lika besvärligt som det var att nå en överenskommelse i Nice, lika svårt har det
varit att i efterhand legitimera beslutet. Europas ledare har fått ägna mycket tid och
möda med att förklara för en skeptisk omvärld varför de anser att Nice blev en
framgång.
Förvisso lyckades stats- och regeringscheferna slutligen komma överens om de nya
röstviktningsregler som gör det möjligt att gå vidare med utvidgningsprocessen. Men
priset blev mycket högt. Tvärtemot alla föresatser innebär Nicefördraget inte ett
enklare, utan tvärtom ett ännu mer komplicerat system för att fatta beslut i rådet.
Men det är inte bara innehållet utan också själva beslutsprocessen som medfört att
Nice fått så negativt eftermäle. Regeringskonferensens arbetsmetod visade sig från sin
sämsta sida. De för Europas framtid avgörande besluten fattades under några nattliga
timmars stressiga förhandlingar, drivna av nationella särintressen. För de mindre
medlemsländerna blev upplevelsen i Nice extra bitter. För första gången upplevde
småstaternas förhandlare ett inslag av stormaktsarrogans.
Nicefördraget innehåller också ett officiellt erkännande av sin egen
ofullständighet. Stats- och regeringscheferna bestämde att sammankalla en ny
regeringskonferens 2004 för att reformera unionen. Det ankommer på det svenska och
belgiska ordförandeskapen att sätta igång denna process.
Sverige har därmed fått en stor och svår uppgift. Nicemötet har begärt "en
djupare och bredare diskussion om Europeiska unionens framtida utveckling". Det
svenska ordförandeskapet skall uppmuntra omfattande diskussioner med alla berörda
parter: företrädare för nationella parlament och för den allmänna opinionen,
politiska och ekonomiska grupper och grupper från universiteten, företrädare för det
civila samhället. Dessutom skall det dussintal länder som nu ansöker om EU-medlemskap
också knytas till processen.
En viktig uppgift är att åstadkomma en tydligare maktdelning mellan EU och
medlemsstaterna. Uppdraget talar om en mer exakt avgränsning av unionens och
medlemsstaternas behörigheter. En annan olöst fråga är vilken ställning som stadgan
om de grundläggande rättigheterna skall ha.
Den svenska regeringen får också ta över ett problem som toppmötena i såväl
Amsterdam som Nice misslyckats med att lösa, nämligen att förenkla EU-fördragen för
att göra dem tydligare och lättare att förstå.
Uppdraget från stats- och regeringscheferna gäller centrala aspekter av den
representativa demokratin. Det handlar bland annat om att göra en översyn av de
nationella parlamentens roll i den europeiska strukturen.
Genom att ta upp dessa frågor erkände Nicekonferensen behovet av att förbättra och
övervaka unionens och dess institutioners demokratiska legitimitet och öppenhet för att
föra dem närmare medlemsstaternas medborgare.
Historiska särdrag förklarar Sveriges tystnad när det gäller institutionella
reformer. Statsminister Göran Persson är helt inriktad på mellanstatlighetens
traditionella arbetsmetod. Federalism är ett fult ord i Sverige. Inom landets gränser
står federalism för decentraliseringens hot mot den homogena enhetsstaten. I
förhållande till utlandet anser stora delar av opinionen att federalism innebär att
landet förlorar kontrollen över sin välfärdsmodell.
För några årtionden sedan lovprisades den svenska modellen, som var ett
korporatistiskt system av intressegruppsmedverkan, förhandlingar, pragmatism och
samförståndsanda. Bilden av den svenska modellen har dock blivit mer negativ.
Pragmatismens arbetsmetod, som innebär att allt är förhandlingsbart, står i motsats
till konstitutionell styrelse grundad på tydlig ansvarsfördelning. Man kan frukta att
den svenska regeringen försöker överföra den gamla svenska modellen till den nya
europeiska unionen.
Men kraven på större öppenhet och bättre möjlighet till ansvarsutkrävande kommer
med stor sannolikhet att förr eller senare framtvinga en författning för Europa. Med
Sverige traditioner av lokal självstyrelse, folklig delaktighet, jämlikhet,
jämställdhet och offentlighetsprincip skulle det innevarande ordförandeskapet kunna ge
viktiga bidrag till denna europeiska debatt. Men ännu så länge har Europas
författningsdebattörer fått lyssna på den tyste svensken.
Ändå cirkulerar det nu många konkreta och principiellt intressanta idéer som
förtjänar att prövas. Dehanene-gruppen visade i sin rapport 1999 hur regelsystemet
skulle kunna förenklas genom ett grundfördrag innehållande de för unionen fundamentala
bestämmelserna. Därmed öppnas också vägen för en modifierad procedur för att
revidera fördragen. Denna tanke har sedermera utvecklats av en forskargrupp vid European
University Institute i Florens.
Man behöver till exempel inte behålla regeln om att alla medlemsstater enhälligt
måste godkänna alla fördragsändringar i stort som smått. Förvisso är det viktigt
att varje medlemsland även i fortsättningen måste kunna säga nej till grundläggande
förändringar i det regelverk som styr EU. Bestämmelserna om hur många röster
respektive land skall ha i ministerrådet är en sådan fråga.
Men många andra frågor leder detta krav på enhällighet till en överhängande risk
för beslutsblockering, särskilt i ett utvidgat EU med upp till 30 länder. I praktiken
har det blivit omöjligt att modifiera reglerna för EU:s institutioner. Detta strider mot
ett fundamentalt demokratikrav. I en representativ demokrati måste folket och dess valda
ombud kunna kontrollera och återkalla den makt som de överlåtit.
Forskargruppen i Florens föreslår ett nytt sätt att reformera EU:s institutioner
genom att ge kommissionen ökad initiativrätt och Europaparlamentet makt att ge sitt
samtycke. Domstolen i Luxemburg skulle också kunna granska om ändringsförslagen är
rättsligt hållbara.
Det konvent som utarbetade Nicedeklarationen om grundläggande rättigheter i EU visade
att viktiga europeiska frågor kan bearbetas gemensamt mellan de olika institutionerna och
de nationella parlamenten, med full offentlig insyn och deltagande av organisationer och
folkrörelser. Den tekniken bör kunna användas också i EU:s fortsatta reformering.
Kritiken mot EU-projektets brister i fråga om folklig legitimitet har fått särskilt
starkt genomslag i ett land som Sverige. För det svenska ordförandeskapet finns det
därför extra starka skäl att initiera en aktiv, offensiv demokratipolitik för Europa.
Olof Petersson
|