Det finns inget som tyder på att miljonbostadsprogrammet från 60-talet var något som
centralbyråkrater tvingade på en motvillig lokal opinion. Byggandet var resultat av en
lokal förhandlingsplanering.
Olof Petersson
De höga husen och den
svaga staten
Konstitution och arkitektur har varit nära grannar genom idéhistorien. Ordet
statsbyggnad vittnar om hur politikens tankevärld tagit intryck av byggenskapens
metaforik. Politiska utopier har ofta fått formen av konstruktionsritningar för den
perfekta staden.
Också arbetarrörelsens samhällsprogram kom att uttryckas i arkitektens,
ingenjörens, byggherrens och byggnadsarbetarens perspektiv. Valaffischerna fylldes av
svällande musklers fasta grepp om hammarskaften; i bakgrunden ledde det välkonstruerade
brospannet in i en ljusnande framtid. Folkhemmet blev den bild som mer än andra kom att
symbolisera välfärdssamhället. Yvonne Hirdman valde karaktäristiskt nog titeln
"Vi bygger landet" för sin krönika över den svenska arbetarrörelsens
historia.
Traumat blev desto större när stadsplaneringen och bostadsbyggandet omkring 1970
framstod som sinnebilden för politikens misslyckanden.
Rekordårens planeringsoptimism bröts hastigt av folkliga protester och
kulturdebattens ifrågasättanden. Epitetet betongsosse gav associationer inte endast till
den kroppsdel som befinner sig närmast regeringstaburetten utan också till det täta
sambandet mellan politik och arkitektur.
Det politiska etablissemanget drabbades av en förtroendekris som det ännu inte
hämtat sig från.
Enligt den vedertagna historieskrivningen är bilden klar. Socialdemokraternas
katastrofala valförlust 1966 berodde på att Tage Erlander inte kunde besvara
skjutjärnsjournalistens fråga om vad han som statsminister skulle råda det unga
bostadslösa paret att göra. Valnederlaget blev startskottet för en intensiv statlig
satsning på att få fram bostäder.
Den allmänna uppfattningen torde också vara att miljonprogrammet genomfördes med den
starka statens hela arsenal av planbestämmelser, byggnormer och låneregler.
Höghusområdena har därför kommit att framstå som ett monument över politikernas och
administratörernas standardiserande centralstyrning.
Men avsaknaden av rejäla undersökningar innebär att uppfattningarna om denna viktiga
del av vår nutidshistoria länge varit svepande och diffus. Forskningen om staden har
hämmats av de akademiska revirgränserna.
Stadens utformning aktualiserar frågor som berör många olika ämnen, såsom
sociologi, arkitektur, historia, konstvetenskap, statskunskap, ekonomi och kulturgeografi.
Det ställs prov på vidsyn och bred vetenskaplig orientering för att nå fram till
nyanserade slutsatser.
På senare tid har det framkommit forskningsresultat som ifrågasätter den
konventionella historieskrivningen. Av särskilt intresse är Lisbeth Söderqvists
avhandling om politik, planläggning och estetik i några Stockholmsförorter (Rekordår
och miljonprogram, konstvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet 1999).
Undersökningen bygger bland annat på en kartläggning av det politiska spelet bakom
1960-talets bostadsbyggande.
Lisbeth Söderqvist finner inget stöd för hypotesen att miljonprogrammet var något
som rikspolitiker och statliga centralplanerare påtvingade en motvillig lokal opinion.
Tvärtom var bostadsbyggandet resultatet av lokal förhandlingsplanering.
I stället för konflikter och motsättningar framträder en bild av lokal
samstämmighet. Rekordårens områden med flerfamiljshus utformades i en
samförståndskultur dominerad av kommunalpolitiker, arkitekter, byggherrar och
byggnadsföretag.
Avhandlingen ger snarast en bild av den svaga staten. Bebyggelseutvecklingen styrdes
inte av generalplaner. I Boo kom kommunalhusets mer eller mindre slumpmässiga placering
av styra bostadsområdet. I Täby kullkastades bostadsplanerna när tunnelbanebygget
inställdes. Generalplanerna fungerade inte heller som informella handlingsprogram.
Förutsättningarna var osäkra och svåra att styra. Det blev i stället förhandlingar
mellan markägare, byggföretag och kommunen som avgjorde.
Statens styrinstrument i form av normer och statliga lånebestämmelser var föga
riktningsgivande och saknade avgörande betydelse för bostadsmiljöernas gestaltning. Det
låg inget ödesbestämt i bostadsområdenas utformning. Höghus var endast ett alternativ
bland andra. Bland de arkitekter som deltog i arbetet med Täby centrum fanns inget
motstånd mot höghus, tvärtom. En arkitekter erinrar sig i efterhand: "Det var inne
med höghus."
De statliga myndigheternas experter var, med något undantag, kritiska till höghus.
Länsarkitekten var negativ till mastodonthuset i Täby och fann att en dispositionsplan
för Flemingsberg var "bedövande". Även Bostadsstyrelsen var skeptisk till
planernas storskalighet. Samma kritiska syn fanns hos Byggnadsstyrelsen och Statens
planverk.
Man tvingas närmast dra slutsatsen att om de statliga myndigheterna hade fått
bestämma så skulle inga höghus över huvud taget uppförts i Sverige vid den aktuella
tiden.
Desto mer pådrivande var kommunalpolitikerna. Kommunerna uppfattade regionplanerna som
alltför blygsamma när det gällde visionerna för utvecklingen. De ville ha kraftigare
exploateringar i form av bostäder. Bakgrunden var den omfattande bostadsbristen i
huvudstadsområdet. Därtill kom lokala maktambitioner. Ett nytt köpcentrum i Täby
ansågs kräva ett stort och koncentrerat kundunderlag. Fler bostäder skulle också ge
fler invånare och därmed fler skattebetalare.
Kommunerna hade viljan men inte alltid resurserna. Därmed framtvingades en nära
samverkan med byggföretagen. Planläggningen överläts på exploatörerna och dessa
kommunicerade med nyckelpersoner som hade anknytning till respektive kommunalnämnd. I Boo
bidrog bristen på planeringskompetens och kommunal administration till att hela
planläggningen överläts på HSB.
I detta insynsskyddade förhandlingsspel mellan ett fåtal personer spelade
arkitekterna en betydelsefull roll.
Avhandlingen ger inget stöd för tanken att arkitekterna kördes över eller
reducerades till en neutral utförarroll. Tvärtom framstår arkitekterna som energiska
pådrivare.
Arkitekterna ansåg sig vara företrädare för en mer avancerad estetik än den
genomsnittlige bostadskonsumenten.
Lisbeth Söderqvist finner att de arkitektoniska idealens strömningar återspeglas i
de undersökta bostadsområdena. Täby är uttryck för en konstnärligt betonad
modernism. Boken återger en modell över mastodonthuset. Arkitekten hade strävat att
undvika "den taggiga och oroliga silhuett som så många höghusområden har".
Författaren kommenterar att bilden "visar området som det tänktes upplevas på
avstånd, likt en jättelik skulptur möjlig att uppfatta av den som i hög hastighet
passerar förbi".
Brutalism och strukturalism präglade västra Orminge, som också fick sitt utseende av
den industrialiserade byggprocessen. I efterhand menar den ansvarige arkitekten att det
fanns tekniska förklaringar till det mesta som gällde husens utseende. De grå
betongfasaderna ansågs ha en estetisk poäng, som skulle gått förlorad om husen hade
färgats. Byggnadselementen var också praktiska att använda eftersom de kom färdiga
från betongfabriken. De krävde dessutom mindre underhåll jämfört med färgade
element, vilket gjorde att HSB gärna såg att de förblev ofärgade. Husens form
bestämdes också av ambitionen att begränsa bygget till ett fåtal, standardiserade
element.
Västra Flemingsberg formades av en funktionalistisk strömning som betonar
byggforskning, industrialisering och stora, monotona bostadsområden. Bostadssociologer
och andra experter deltog aktivt i planläggningen, men arkitekten behöll en överordnad
roll. Variation eftersträvades icke.
I en intervju förklarar arkitekten bostadsområdets monotoni. "Man var inte rädd
för att det blev maskinmässigt och repetetivt." "Det var estetiskt att inte ha
något som sticker upp, vi ville ha en relativt jämn linje runtom."
Planerna på dessa huskolosser väckte tvivel redan på ett tidigt stadium. Arkitekten
avvisade farhågorna som överdrivna. Han hävdade att husfasaderna i ett gatu- eller
gårdsrum bara upplevdes till en begränsad del, ofta bara till någon vånings höjd. Den
stora skalan skulle därför inte påverka upplevelsen av närmiljön.
Lisbeth Söderqvists avhandling ger anledning till flera reflektioner. Denna
djupdykning i källmaterialet visar att historien inte var förutbestämd. Visserligen
går det inte att bortse från diverse yttre förutsättningar av ekonomisk och teknisk
natur, men kvar fanns ändå ett ansensligt handlingsutrymme. Miljonprogrammets
bostadsområden hade kunnat se väsentligt annorlunda ut. Dagens boendemiljöer kan
spåras direkt tillbaka till beslut där kommunalpolitiker, byggare och arkitekter bär
ett personligt ansvar.
Arkitektkårens stora inflytande är också påfallande. Det moderna samhällets
specialisering och komplexitet har lett till att en väsentlig del av maktutövningen
ligger hos mer eller mindre självständiga professioner.
Beslutens kvalitet blir därmed i stor utsträckning beroende på i vilken usträckning
som dessa autonoma yrkesgrupper kan upprätthålla och vidareutveckla sin
professionalitet.
Läkare, jurister, forskare, journalister och många andra professioner befinner sig i
samma principiella situation som arkitekterna. Rätt som det är kommer det en
avhandlingsförfattare och synar korten.
Till sist kan man begrunda vad miljonprogrammets eftermäle får för konsekvenser för
politikens tankevärld.
Kommer byggenskapens metaforer någonsin att återfå sin entusiasmerande kraft? Eller
kommer kanske ett begrepp som folkhemmet att främst leda tankarna till en ödslig
betongmastodont som åtminstone såg tjusig ut på ritbordet, möjligen också för den
"som i hög hastighet passerar förbi"?
Olof Petersson
Professor i statskunskap, forskningsledare vid Studieförbundet Näringsliv och Samhälle
|