Moderna parlament döljer ofta sina bästa sidor. En nationalförsamling är inte platsen
för ritualer och tom formalism utan den högsta formen av samtalsdemokrati.
Olof Petersson
Etnologen i parlamentet
Även den moderna världen har sina stammar, riter och symboler. En etnolog har begivit
sig på upptäcktsresa till ett exotiskt område: den franska nationalförsamlingen. Marc
Abélčs berättar att han snarast bemöttes välkomnande ("Un ethnologue ā
lAssemblée", Odile Jacob, Paris 2000). Alla försäkrade att han hamnat rätt.
Parlamentet är fullt av klaner, hövdingar och schamaner, berättade man.
Men Abélčs blev snart varse att han riskerade att fångas av sin egen metod. De enkla
parallellerna med antropologins modeller leder till schematiseringar och schabloner. Det
behövdes inte många intervjuer och observationer för att upptäcka mångfalden och
variationsrikedomen.
Stereotypen "kvinnliga parlamentsledamöter" upplöstes snart i en serie
olika människoöden. Här finns Louise Moreau, gaullist, aktiv i motståndsrörelsen och
befrielsen av Paris, en av dem som var med och grundade FN i San Francisco. Här finns
också Yvette Benayoun-Nakache, socialistisk läkarsekreterare, med en far som varit aktiv
i den judiska församlingen i Toulouse.
Detta mikrokosmos av det franska samhället består av personer som åtminstone har ett
gemensamt: de har valts av folket. Också i denna hierarkiska beslutsmiljö med
självmedvetna och härsklystna ämbetsmän omges de deputerade av en särskild
auktoritet.
Etnologen jämför med de polynesiska hövdingarnas nana och är inte sen att
lägga märka till de insignier och tecken som markerar de folkvaldas speciella status. De
tilltalas "Monsieur le deputé" och "Madame la deputée", men duar
vanligen varandra sinsemellan. En emaljkokard att fästas innanför vindrutan ger
obestridliga fördelar i den parisiska trafiken. Nationalförsamlingen i Palais Bourbon
bildar en egen liten värld med resebyrå, frisör, läkare och barer.
Om inte annat så går det att urskilja en parlamentsledamot på sättet att gå.
Folkvalda har viktiga uppgifter och mycket att göra. Oavsett kön, ålder, region och
partitillhörighet tillägnar de sig en rask och beslutsam gångart. De har ett alldeles
speciellt sätt att gå ut och in i hissar och att med några viga kliv äntra
talarstolen. En sträckt bröstkorg gör att de kan höja blicken ovanför vardagens
detaljer.
Den artige etnologen står just i begrepp att hälsa på gårdagens intervjuobjekt, men
finner att denne snabbt skrider förbi utan att ens notera vem det är som passerar i
korridoren.
Marc Abélčs märker själv hur han gradvis förändras. Den trevande besökaren, som
omedelbart väcker vaktmästarnas uppmärksamhet, omvandlas till en målmedveten deltagare
i en serie samtal, möten och sammanträden. Så småningom smälter observatören så in
i miljön att han kan följa parlamentets inre arbete. Boken redovisar hur
lagstiftningsarbetet växer fram steg för steg.
Det är här som forskaren finner att hans observationer inte stämmer med mediernas
gängse bild. Allmänheten får mest se partiledarnas rituella ordväxlingar under
tisdagseftermiddagarnas frågetimma. Parlamentet framstår som en arena för muntliga
fejder.
Etnologens stora upptäckt är att parlamentets dolda värld är skriftlig. Han
imponeras över den möda som läggs ner på ordval, formuleringar och paragraftexter.
Ett av bokens kapitel har fått rubriken "Lagfabriken" och framställningen
fylls av hantverkets och snickeriets metaforer. En parlamentsledamots status bestäms
ingalunda endast av retorisk glans, utan i minst lika hög grad av förmågan att
behärska sitt sakområde och att översätta politiska visioner till juridiska termer.
Något som förenar de folkvalda är oron för att allmänheten har felaktiga
föreställningar om parlamentet. De är medvetna om att politikermisstron är utbredd och
är mycket känsliga för antiparlamentariska stämningar. Ofta skyller parlamentarikerna
på medierna.
Men Abélčs konstaterar att parlamentet självt bär en stor del av ansvaret. Fångad
av sina traditioner och riter har nationalförsamlingen haft svårt att förnya
organisation och arbetssätt. Behovet av modernisering är desto mer påkallat som stora
förändringar i politik och ekonomi har förändrat förutsättningarna för nationellt
baserade parlament.
Särskilt för Frankrikes vidkommande har konstitutionella förändringar spelat stor
roll. Med de Gaulles makttillträde och den nya författningens tillkomst 1958 fick
parlamentet radikalt ändrade arbetsvillkor. Den gamla fjärde republikens instabila
regeringssituation hade givit de parlamentariskt baserade kompromisserna en nyckelroll.
Med femte republiken beskars parlamentets inflytelsemöjligheter, inte minst över
statsbudgeten, och makten försköts till den verkställande makten, det vill säga till
presidenten och, under senare år, till premiärministern och regeringen.
Också andra faktorer har påverkat parlamentets ställning, omständigheter som också
gör sig gällande i andra av Europas länder. De senaste två årtiondenas
decentralisering har givit kommuner, departement och regioner vidgade befogenheter och
därmed berövat den centrala statsmakten viktiga styrinstrument. Samtidigt innebär den
europeiska integrationen att gamla nationellt baserade maktcentra som parlament och
finansministerier minskar i betydelse.
Därtill kommer förändringarna i kommunikationsmöjligheter som gör att parlamentet
som debattarena fått allt hårdare konkurrens av massmedier och ny informationsteknologi.
Det bör emellertid tillfogas att nationalförsamlingen inte förhållit sig helt
passiv till dessa omvärldsförändringar. Inom huset ökar användningen av datorer,
trots traditionalisternas höga värdering av blyertsstift och kulspetspenna som
instrument för lagtextsförfattande.
Sedan mars i år har nationalförsamlingen en egen tevekanal, som den från slutet av
april delar med parlamentets andra kammare, senaten. Belackarna har redan fått backa
eftersom tittarsiffrorna blivit högre än väntat.
Liksom C-Span i USA och Phoenix i Tyskland visar det franska exemplet att det finns en
relativt stor efterfrågan på oredigerade tevesändningar från kammardebatter,
utskottsförhör och presskonferenser. Frågetecknen får snarast placeras vid de länder
där parlamentet ännu förhåller sig passivt till sådana initiativ.
Marc Abélčs menar emellertid att nationalförsamlingen har gjort sig skyldig till
stora underlåtenhetssynder inom andra områden. Parlamentet förfogar över tre områden
där det finns stora möjligheter till förnyelse. De folkvalda i nationalförsamlingen
har ansvar för väljarkontakter, lagstiftning och granskning.
Det ligger i sakens natur att väljarkontakterna utgör själva grundvalen för
parlamentets arbete. Åter debatteras mångsyssleriet i fransk politik. Kritiken mot
"cumul des mandats" har lett till olika former av lagstiftning för att
förhindra att enskilda politiker samlar på sig flera olika förtroendeuppdrag. Samtidigt
är kombinationen av parlamentsledamot och borgmästare av tradition en nyckelfaktor i
fransk politik.
Efter sin vistelse i nationalförsamlingen för Abélčs ett besinnande resonemang
inför utsikten av långtgående begränsningar i möjligheten att förena olika uppdrag.
Risken är att parlamentsledamöterna förlorar ytterligare en förbindelselänk med
folkets djupa lager. Politikerrollen kan därmed bli ännu mer professionaliserad och
parlamentarikerna alltmer isolerade i sin egen lilla avgränsade värld.
Det är just variationsrikedomen, mötet mellan medborgarföreträdare med helt olika
bakgrund och erfarenheter, som ger parlamentet dess vitalitet.
Förutom den lagstiftande uppgiften har parlamentet också det yttersta ansvaret för
kontrollen av den offentliga sektorn. Abélčs menar att nationalförsamlingen inte har
skaffat sig tillräckliga resurser för att kunna undersöka, utreda och analysera.
Särskilt mot bakgrunden av antalet skandaler och affärer, och med beaktande av
allmänhetens försvagade förtroende för politikens institutioner, ligger här en viktig
uppgift och väntar. En slagkraftig granskning skulle emellertid kräva att parlamentet
förmår att lyfta sig över det partipolitiska gnabbets nivå.
Vad som främst oroar Abélčs är att parlamentet håller på att förlora sin
identitet. Lösningen av den representativa demokratins aktuella förtroendekris ligger
inte att leta efter den ena eller andra kommunikationsteknologiska innovationen, utan att
finna tillbaka till grundidén: debatten. Ingen annanstans finns denna arena för samtal
och beslut om samhällets framtid.
Den avgörande symbolhandlingen i parlamentets vardag är det ögonblick när talmannen
proklamerar att förhandlingarna inleds: "la séance est ouverte". Därmed
skapas en mötesplats, ett rum för offentlig debatt. Debatten i den representativa
demokratin har flera aspekter. Ledamöter talar med varandra, för
intressegrupper och till allmänheten. Kvaliteten i detta meningsutbyte har
avgörande betydelse för det demokratiska samhällets självreflektion.
Men den moderna demokratin är inte endast en samtalsdemokrati, utan har också blivit
en förhandlingsdemokrati. De folkvalda har förvandlats till experter på att förmedla
ekonomiska och sociala grupperingars speciella intressen. Parlamentet reduceras därmed
till en maskin för att kompromissa fram beslut som nödtorftigt tillgodoser olika
intressegrupper. Abélčs ser med bekymmer Europaparlamentet som sinnebilden för denna
förhandlingsparlamentarism. Lobbygrupper formulerar alternativen och den som ropar högst
vinner; författaren utgav 1992 en bok om dagligt liv i Europaparlamentet.
Etnologens granskning utmynnar i en återupptäckt av samtalsdemokratins företräden.
Det är lagstiftningen som är det parlamentariska arbetets hårda kärna. Denna
kollektiva ansträngning att ge ord åt strävanden och önskningar, ord som i form av
lagtext skall förändra samhället, kommer inte fram i dagens bild av det parlamentariska
spelet. Forskaren förvånar sig över att utskottsöverläggningar och andra viktiga
mötesplatser förblir slutna för omvärlden. Parlamentet döljer sin bästa sida.
Nej, nationalförsamlingen är inte platsen för tomma ritualer och ihålig formalism,
avslutar Abélčs. Meningsutbyte, offentligt samtal och lagstiftning är oskiljaktiga
delar av den representativa demokratin. Frågan är vilken roll som dagens samhälle vill
tilldela politiken.
Utmaningen är att ge utrymme för en större mångfald av politiska uttrycksformer och
samtidigt behålla anknytningen till de parlamentariska institutionernas offentliga makt.
Olof Petersson
Professor i statskunskap
|