Reparera regeringsformen 30 år har gått sedan riksdagen beslutade om en ny
regeringsform. I dag släpar Sverige efter den europeiska utvecklingen på detta område.
Det kan försvaga Sveriges ställning i Europa, hävdar Eivind Smith och Olof Petersson.Regeringsformen
är den av Sveriges grundlagar som behandlar politikens spelregler. I år har det gått
trettio år sedan riksdagen fattade det slutliga beslutet att byta ut 1809 års
regeringsform mot en ny. Men i själva verket återstår inte mycket mer än hälften av
paragraferna i den lydelse de hade 1974.
Sverige tillhör de demokratier som oftast ändrar sin grundlag. Att det finns behov
att så ofta revidera grundlagstexten tyder på att den inte har fått en
tillfredsställande utformning. Regeringens beslut att tillsätta en ny
författningsutredning är ett erkännande av att regeringsformen är i behov av
reparation. Men det lär inte räcka med att lappa och laga i den nuvarande
regeringsformen. Sveriges konstitutionella problem går djupare än så. Som forskare har
vi under de senaste åren medverkat i ett omfattande forskningsprojekt om svensk
författningspolitik. Huvudslutsatserna presenteras i årets rapport från SNS
Demokratiråd (Demokratins grundlag, SNS Förlag). Några av specialundersökningarna
utkommer nu i boken Konstitutionell demokrati. Forskningsresultaten visar att grundlagens
defekter bildar ett mönster.
Huvudtanken bakom 1974 års regeringsform var missriktad. Den uttryckliga ambitionen
var att grundlagstexten ska hållas fräsch som en beskrivning av det politiska systemet.
Därmed blir frekventa ändringar snarast något eftersträvansvärt, ett sätt att
undvika att texten blir omodern och behöver tolkas. Och ändringarna blir sällan
föremål för bred offentlig debatt. Grundlagsfrågorna behandlas internt inom det
politiska systemet. Man kan därför karaktärisera dagens svenska grundlag som
politikernas egen ordningsstadga. Det historiska arvet är tydligt. Sveriges första
grundlag, 1634 års regeringsform, var främst en förvaltningsordning för staten. De
enskilda individerna dyker egentligen upp först genom rättighetskatalogen i 1974 års
regeringsform.
Alternativet till en grundlag med ambitionen att spegla det faktiska styrelseskicket,
där konstitutionen genom sin detaljeringsgrad och aktualitet blir liktydig med en
beskrivning av några empiriska huvuddrag i landets styrelsesätt, är en normativ
konstitution. En sådan konstitution befinner sig överst i ett hierarkiskt ordnat system
av rättsregler och är i princip bindande även för lagstiftaren. När konstitutionen
bildar en överordnad rättsnorm och är betydligt svårare att ändra än annan lag kan
den också bli viktig som politiskt redskap.
I Sverige är det inte alltid självklart att man håller grundlagen levande som
riktmärke. Och ett jämförande perspektiv visar att det är relativt lätt att ändra i
svenska grundlagar - visserligen fordras dubbla beslut, men det räcker med enkel
majoritet. Genom utvecklingen under de senaste årtiondena är nästan alla demokratiska
konstitutioner i Europa numera av normativ karaktär. Sett i historiskt perspektiv kan
denna förändring utan överdrift karaktäriseras som dramatisk. Allt utländskt behöver
förvisso inte vara eftersträvansvärt, men det faktum att Sverige släpar efter den
europeiska utvecklingen i detta avseende utgör en allt större nackdel.
Sverige kan nämligen inte tillgodogöra sig de stora fördelar som är förknippade
med den konstitutionella demokratins styrelseskick. Det kan också försvaga Sveriges
ställning i Europa.
Konstitutionell demokrati innebär en förening av rättsstat och folksuveränitet. Det
innebär att man inte, som så ofta i svensk inrikesdebatt, behöver se förhållandet
mellan juridik och politik som ett nollsummespel. Tvärtom kan ett styrelseskick utformas
så att konstitution och demokrati förstärker varandra. En enhetlig, stabil och
förutsebar rättsordning är grundläggande värden för konstitutionell styrelse. Dessa
värden har bättre förutsättningar att förverkligas om styrelsen är demokratiskt
legitim, d v s om medborgarna accepterar och ger sitt samtycke till det regelsystem och de
institutioner som de lever under.
Demokratins värde, folksuveränitet, kan bättre förverkligas om folket kan utkräva
ansvar av de styrande, om majoriteten främst styr genom generella rättsregler och om den
offentliga makten utövas opartiskt, med det gemensamma intresset som avgörande
måttstock.
Tyngden av politiska beslut i form av konstitution och lag ökar om det finns oberoende
institutioner som ser till att reglerna respekteras i varje enskilt fall. Därmed ökar
också demokratins handlingsförmåga. Därför är frågan om författningens utformning
inte bara en angelägenhet för politiker och experter. Sverige behöver en kortare och
mer koncis grundlag som inriktas på statsskickets överordnade principer. Med en sådan
konstitution skulle folksuveräniteten komma till tydligare uttryck och få ett
effektivare instrument.
En ny grundlag framstår därför som en av de mest angelägna demokratireformerna.
EIVIND SMITH, professor vid Institutt for offentlig rett,
Universitetet i Oslo
OLOF PETERSSON, forskningsledare vid SNS, professor i statskunskap vid
Uppsala universitet