Olof Petersson
Det enfaldiga Sverige
Fiaskon är
samhällsvetenskapens levebröd. Många forskare försörjer sig på att gräva i
förflutna misstag. De söker svaret på frågan varför så mycket så ofta gått snett.
Historikern Barbara Tuchman har skildrat ett antal grandiosa politiska misslyckanden (i
boken The March of Folly, svensk översättning Dårskapens vägar). Hon berättar om hur
Troja föll i erövrarnas händer, hur renässanspåvarna provocerade fram en
protestantisk utbrytning, hur britterna förlorade Amerika och hur USA förrådde sig
självt i Vietnam.
Utrikespolitiken erbjuder ett frodigt undersökningsområde. England kan bidra med ett
antal ödesdigra beslut: sättet att av avkolonisera Indien, Suezinvasionen och politiken
gentemot den europeiska gemensamma marknaden är några exempel. Från efterkrigstidens
USA är försöket att invadera Kuba efter Castros maktövertagande ett av många fall av
misslyckade beslut.
Raden av politiska fiaskon har lockat till olika förklaringar.
En del hänvisar till moraliska eller intellektuella brister hos de inblandade
personerna. En del avstår från förskönande omskrivningar och skriver uppriktigt om
dumhetens betydelse.
Den franske psykologen Charles Richet publicerade 1919 sin undersökning om den
korkade människan (L'homme stupide) och en pensionerad ungersk domare, István
Ráth-Végh, har låtit trycka en utförlig katalog över enfalden (ett urval finns på
engelska, From the History of Human Folly, 1963). James F Welles studie över dumhetens
historia (The Story of Stupidity) finns i elektronisk utgåva (www.stupidity.com).
Andra forskare ser mindre till individuella faktorer - mer till beslutssystemens
konstruktion och funktionssätt.
Den centrala frågan är om det finns ett samband mellan beslutprocess och
beslutsinnehåll. Finns det vissa sätt att organisera beslutsfattandet som med större
sannolikhet leder till misslyckade beslut? Skulle så vara fallet har samhällsforskningen
givit ett viktigt bidrag. Kunskapen skulle då kunna användas för att förbättra
beslutsprocesserna.
Det som slagit åtskilliga observatörer är att många misslyckade beslut fattats, inte
av en enda ledare, men heller inte av ett stort antal människor, utan av en relativt
begränsad grupp. Frågan är om det finns speciella risker förknippade med beslut i
smågruppsmiljöer.
Ett centralt inlägg i denna diskussion har gjort av den amerikanske psykologen Irving L.
Janis. Hans bok om grupptänkandets offer (Victims of Groupthink, 1972, ny upplaga,
Groupthink, 1982) har blivit mönsterbildande. Efter en genomgång av misslyckade beslut
sätter Janis upp en lista över symptom på undermåliga beslutsprocesser:
Handlingsalternativen är otillräckligt utredda. Målformuleringarna är
ofullständiga. Riskerna som är förknippade med det valda alternativet har inte
tillräckligt beaktats. Tidigare förkastade alternativ försummas. Informationssökningen
är dålig. Befintlig information betraktas i ett ensidigt perspektiv. Alternativa
handlingsplaner utarbetas inte.
Orsakerna till dessa defekter står att finna i grupptänkandets mekanismer. Den
egna gruppens styrka överskattas. Föreställningen om osårbarhet leder till överdriven
optimism och uppmuntrar till extremt risktagande. Den egna moralen anses så högtstående
att medlemmarna kan bortse från etiska och moraliska konsekvenser av sina beslut.
Grupptänkandet yttrar sig också i en sluten inställning. Tänkandet avskärmas. Gruppen
bortser från varningar och signaler som borde lett till eftertanke. Man utvecklar en
stereotyp och alltmer verklighetsfrämmande bild av motståndaren.
I grupptänkandets beslutsmiljö finns ett starkt tryck mot enhetlighet.
Medlemmarna leds till självcensur som undertrycker tvivel och motargument. En allmän
illusion om enighet gör det ännu svårare att hävda avvikande meningar. Medlemmar som
inte ansluter sig till majoriteten kan utsättas för direkta påtryckningar.
Självutnämnda åsiktsvakter bevakar att självbelåtenheten inte utmanas.
Det finns ingen naturlag som säger att alla smågrupper präglas av grupptänkande.
Irving Janis urskiljer ett antal betingelser som ökar risken för grupptänkande.
Beslutsfattarna utgör ett sammansvetsat gäng i en organisation med strukturella brister.
Den yttre situationen kan också medföra stress och andra påfrestningar.
Det finns numera en rad försök att pröva om modellen stämmer i verkligheten. I Sverige
har exempelvis Anders Hempel, Kjell Granström och Michael Rosander vid Linköpings
universitet undersökt modellens hållbarhet (se t ex Forskning och Framsteg 5:1997).
Resultaten är blandade i så måtto att grupptänkandet inte alltid behöver uppträda,
även om vissa förutsättningar skulle vara uppfyllda. Ofta har man använt samma typ av
metod som Janis själv, dvs efterhandsstudier av kända beslutsprocesser med retrospektiva
fallstudier. Generaliserbarheten bör därför inte tas för given.
Också en annan forskargrupp med svenska deltagare varnar för att tolka grupptänkandet
alltför mekaniskt. Smågrupper finns i många olika varianter och man måste också
beakta den institutionella omgivningen (Paul t'Hart,
Eric K Stern och Bengt Sundelius, red. Beyond Groupthink: Political Group Dynamics in
Foreign Policy-making, 1997).
Inte desto mindre visar de empiriska undersökningarna att beslutsgruppens sammansättning
har betydelse för beslutsprocessens resultat.
En enhetlig grupp kan visserligen på kort sikt ha större beslutskraft, men en mer
blandad grupp ger bättre balans mellan olika synpunkter och intressen.
Som i så många andra sammanhang måste det till en avvägning mellan olika
hänsynstaganden.
För att fungera måste en beslutsgrupp ha åtminstone ett minimum av sammanhållning och
kollegialitet. Vad Janis och andra pekat på är att kraven på homogenitet ofta drivits
så långt att de slagit över i grupptänkande.
Många undersökningar av grupptänkandets mekanismer har utgått från
storpolitiska makthavare, regeringar och andra beslutsinstanser på toppnivå.
Frågan är om erfarenheterna går att överföra till personalgrupper som lärarlag och
vårdteam. Sådana självständiga arbetsgrupper blir allt vanligare i dagens arbetsliv.
Utvecklingen innebär att allt fler av oss, med eller mot vår vilja, hamnar i situationer
där vi tillsammans med andra måste fatta beslut.
Därmed blir det också allt fler som får ansvaret att sätta samman dessa
beslutsgrupper. Makten att rekrytera personal är en viktig strategisk faktor som får
stora konsekvenser för hur beslutsfattandet går till och därmed hur samhället
utvecklas.
Forskarna har på goda grunder varit försiktiga när det gäller att generalisera
resultaten från olika undersökningar av grupptänkande. Utan att glömma bort undantag,
variationer och betingelser måste man ändå konstatera att beläggen ändå är starka.
Gruppens sammansättning har stor betydelse för beslutsfattandet.
De tidigare omnämnda Linköpingsforskarna har förespråkat att uppmärksamheten i
fortsättningen bör inriktas på vad gruppförsvar mot ångest inför en arbetsuppgift
kan innebära.
Grupptänkandet kan bli destruktivt och ta sig uttryck i ett slags omoget
enighetssträvande.
Enighet kan nog vara bra, men enighet får inte påtvingas för
tidigt. Alla måste först ha bildat sig en självständig uppfattning. Först därefter
blir det dags att proklamera enhällighet.
En annan fara ligger i en gruppkultur med konfliktundvikande mönster. Därmed
försvåras gruppens möjligheter att skaffa sig en allsidig och verklighetsbaserad bild
av det problem som skall lösas.
Grupptänkande är ett allmänmänskligt fenomen som återfinns i både demokratier och
diktaturer, i nord och syd, i nutid och i det förflutna. Men olika samhällen kan vara
mer eller mindre immuna mot grupptänkandet.
Sverige har vissa särdrag som innebär speciella risker för att utveckla grupptänkande.
Vi har en samhällskultur som länge präglats av en strävan efter samförstånd, enighet
och enhetlighet. Vi har ofta haft svårt att acceptera att demokrati inte bara innebär
att majoriteten skall kunna centralstyra riket utan också att individer har rätt att
vara annorlunda. Det är si och så med toleransen i Sverige.
Konformismen kan vara bekväm, men är ytterst riskabel. Journalisten Åke Ortmark har
publicerat en lärorik krönika över "medlöpare och nickedockor kring Gyllenhammar,
Karl XII, Kreuger och andra furstar" (Ja-sägarna, 1996). När cheferna är omgivna
av jasägare blir besluten dåliga. Makthavarna bär ansvaret för misslyckanden och
katastrofer.
Ortmark är inne på samma tanke som forskningen om grupptänkandet.
Fri och öppen information i rådsrum och på arbetsplatser ger bättre beslut.
Enfalden kan
bekämpas, antalet katastrofer kan minskas. Det finns metoder.
Frågan är vilka metoder som bäst kan motverka enfalden. Ortmark menar att det
avgörande är självinsikt. Makthavare måste själva försöka motverka jasägandet
genom att exempelvis anställa kritiska opponenter, ett slags djävulens advokater efter
mönster från katolska kyrkans helgonförklaringar.
Däremot är Ortmark skeptisk till att förändrad rekrytering skulle kunna bryta
konformismen. Fler kvinnor eller invandrare skulle därmed inte vara så viktigt. Ortmark
menar att nykomlingar oberoende av ålder, kön, ras och tro ändå snabbt anpassar sig
till den förhärskande kulturen i furstens närhet.
Ingen kan förneka att kraven på anpassning är stora inom näringslivets och politikens
centrala beslutsmiljöer. Ingen hävdar heller att en breddad rekrytering automatiskt
skulle leda till perfekta beslut. Men det finns anledning att påminna om att
tillräckligt många undersökningar pekat på att gruppens sammansättning faktiskt har
en stor betydelse, under i övrigt lika villkor. Det finns ett tydligt samband mellan
homogenitet och risk för grupptänkande. Därmed är nyrekrytering en faktor, förvisso
inte den enda, men en mycket viktig metod att minska enfalden.
Det finns anledning att påminna om några rader som jag skrev på denna sida för
flera år sedan (1/10-94):
Sverige förlorar mark därför att Gubbsverige har tappat greppet. Sverige har ett akut
ledarskapsproblem. Det behövs nyrekrytering, föryngring, nya impulser, öppenhet för
minoriteter och, inte minst, de nya perspektiv som kvinnor kan bidra med.
Jag skrev då också att mycket av Sveriges närmaste framtid hänger på om
Gubbsverige frivilligt skall öppna dörrarna till maktens boningar och släppa in
kvinnorna. Det krävs bara vanligt aktiv rekryteringspolitik. Det är inte svårt, bara
viljan finns.
En del har visserligen hänt, dessvärre måste man upprepa orden. Många
beslutsgrupper är ännu i dag skrämmande homogena, enfaldiga. En ökad mångfald i
rekryteringen är inte bara av betydelse för den enskilde individen, kvinnan,
invandraren, den handikappade, som hittills utestängts från beslutsansvar och
utvecklingsmöjligheter. Enfalden är ett problem för hela samhället, ett tecken på
bristande öppenhet, nedsatt förnyelseförmåga och en starkt ökad risk för nya
fiaskon.
Olof Petersson
Artikeln bygger på ett anförande vid JämOs, DOs
och Handikappombudsmannens konferens i Stockholm den 17 maj 1999 om mångfald och
diskrimineringsfri rekytering.
|