Händelserna i Göteborg har aktualiserat en debatt som fördes intensivt under
mellankrigstiden. Den handlar om hur demokratin ska kunna försvara sig själv med
demokratiska metoder. Ingen ifrågasätter att demokratin och toleransen har vissa
bestämda gränser. Lagstiftningen pekar ut vissa handlingar och yttranden som straffbara.
Det gäller exempelvis våldsanvändning och hets mot folkgrupp. Därutöver gäller
rättsstatens princip att allt är tillåtet som inte är uttryckligen förbjudet.
Våldsamma demonstrationer riskerar att leda till mer slutna förhandlingar och
inskränkningar i demonstrationsfriheten. Men friheten kräver att området för
yttrandefrihetsbrott görs så litet som möjligt. Tanken är att demokratins först och
främst ska försvaras med öppenhet och debatt, inte genom förbud.
I praktiken har det sig många gånger visat sig svårt för demokratins försvarare
att finna rätt argument. En fara är att falla i provokatörers fällor. Att bli
provocerad innebär att motståndaren lurar en att plötsligt försvara en ståndpunkt som
man egentligen inte omfattar.
Demokraterna gör sig själva en otjänst om de försvarar dagens bristfälliga
ordning. Det gäller i stället att hävda folkstyrelsens och rättsstatens grundläggande
värden, samtidigt som man erkänner att av många av de praktiska institutionerna och
regelsystemen är i stort behov av reformer.
Antiglobalisterna har hittat demokratins svagaste punkt. Det är ett faktum att
avregleringar och frihandel lett till en maktförskjutning till de multinationella
koncernernas fördel. Det saknas i dag en demokratiskt förankrad motmakt på global
nivå.
Demokratin har under ett par århundraden funnit åtminstone någorlunda väl
fungerande former på lokal och nationell nivå. Däremot är det ännu så länge en
öppen fråga hur folkstyrelsens idé ska kunna förverkligas i europeisk och global
skala.
Sannolikt kommer detta stora framtidsprojekt att dominera samhällsdebatten under
kommande år. Debattens kvalitet är beroende av att många olika erfarenheter och idéer
kommer fram. Från samhällsforskningens horisont har mycket hänt under senare år. Det
finns i dag en rik och snabbt växande litteratur om europeiska och globala
styrelseformer. I årets rapport från SNS Demokratiråd, "Demokrati utan
gränser", har vi sammanfattat de viktigaste forskningsresultaten. SNS-gruppen i
Malmö ordnar för övrigt ett seminarium kring denna rapport den 11 september.
Från svensk sida har vi en hel del att bidra med. Statsvetarna vid Lunds universitet
bedriver exempelvis en omfattande forskning om internationella förhandlingar.
Forskningen har under senare år ändrat karaktär och är nu mer konkret inriktad på
att utvärdera olika praktiska reformförslag. Särskild uppmärksamhet ägnas åt
folkstyrelsens behov av ett gränsöverskridande offentligt rum - ett forum för debatt
över språk- och kulturbarriärer.
Dessutom kommer nu en del intressanta inlägg från politiskt håll. I somras
presenterade Romano Prodi kommissionens rapport om nya styrelseformer (European
governance). Även om den i vissa avsnitt fortfarande är ganska allmänt hållen,
innehåller den en del långtgående förslag som skulle ge kommuner, regioner och
frivilliga organisationer större inflytande i Europeiska unionen.
Det finns ingen anledning för demokratins försvarare att vara alltför nedstämda.
Visserligen behöver de politiska beslutsprocesserna reformeras, men det finns redan i dag
praktiska förslag som ger anledning till optimism. Demokratin har en framtid även på
europeisk och global nivå.
Olof Petersson
Statsvetare, forskningsledare vid Studieförbundet Näringsliv och Samhälle |