Bör Sverige införa det tyska valsystemet? Moderaten Fredrik Reinfeldt har motionerat i
riksdagen till förmån för den tyska modellen, som ger väljarna två röster: en på
person och en på parti. Också socialdemokraten Sören Lekberg har fört fram samma
förslag. Riksdagens konstitutionsutskott gav förslaget en halv framgång genom att
tillsätta en särskild utredning om det tyska systemet. Uppdraget gavs till statsvetaren
Magnus Isberg, en tung författningsexpert bland riksdagens tjänstemän. Hans slutsatser
publicerades nyligen som en utredning från riksdagen. Förslaget diskuterades också
nyligen vid ett seminarium som sammankallats av regeringens författningsminister Pär
Nuder.
På papperet ser det tyska valsystemet lockande ut. Väljaren får en valsedel med två
spalter och röstar genom att sätta två kryss. I den vänstra kolumnen kryssar man för
en person. I högerkolumnen kryssar man för ett parti.
Hälften av platserna förbundsdagen tillsätts genom personvalet. Det finns därmed
cirka 300 direktvalda politiker, som var och en representerar sin valkrets. Den andra
halvan av förbundsdagen tillsätts på partilistor inom större valkretsar.
Uppenbarligen finns det anledning att nu på allvar diskutera det tyska valsystemets
fördelar och nackdelar. Men jag måste erkänna att jag blivit mer skeptisk ju mer jag
granskat hur det tyska valsystemet fungerar i praktiken.
Nu är det inte okomplicerat att värdera olika valsystem. Det beror
helt enkelt på att man brukar ställa upp så många krav. Inget valsystem i världen är
därför helt perfekt. Det finns heller inte två länder som valt exakt samma valsystem.
I förarbetena till vår nuvarande grundlag sägs att valsystemet ska uppfylla tre
krav: proportionalitet, regional rättvisa och motverka partisplittring. I andra länders
debatt och i den statsvetenskapliga litteraturen nämns också många andra krav.
Det tyska valsystemet är i och för sig inte sämre än många andra. Och i ett
grundläggande avseende har Sverige redan det tyska systemet. Båda systemen är strikt
proportionella, bortsett från en spärrgräns mot småpartier. Det tyska systemet
innebär nämligen att platserna förbundsdagens enbart fördelas med utgångspunkt från
partirösternas fördelning i hela landet.
Det finns knappast anledning för Sverige att byta ut ett proportionellt system mot ett
annat proportionellt valsystem. Dagens stora problem, framför allt partisplittringen och
väljarnas svårighet att utkräva ansvar av regeringen, skulle förbli olösta.
Skillnaden skulle vara sättet att välja riksdagsledamöter. Hälften av dem skulle
väljas inom enmansvalkretsar. Visst kan detta vara ett argument, särskilt om man
betraktar bristande regional representation i riksdagen som huvudproblemet i dagens
svenska folkstyrelse. Men vill man stärka personvalsinslaget finns det många andra
alternativ än det tyska.
En allvarlig invändning är att många tyska väljare förstår inte
hur systemet fungerar. Det är alltså inte så som Cecilia Stegö Chilò skriver i en ny
tidskrift med det ironiska namnet Initierat, att tyskarna vet hur valsystemet fungerar. I
själva verket visar statsvetenskapliga studier att bara hälften av väljarna ger rätt
svar på frågan om vilken av de två rösterna är viktigast, som bestämmer partiernas
styrka i förbundsdagen (rätt svar: andrarösten). De som bäst känner till systemet är
de högutbildade och politiskt specialintresserade.
Den tyska personvalsmodellen missgynnar kvinnor. Andel kvinnor bland de personvalda
ledamöterna är 25 procent, jämfört med 40 procent bland dem som invalts på
partilistor efter nuvarande svensk modell.
Det kan heller inte visas att det tyska valsystemet skulle höja valdeltagandet. Både
Tyskland och Sverige har proportionella system och uppvisar ingen större skillnad när
det gäller hur många som utnyttjar sin rösträtt.
Så i vissa avseenden skulle det antagligen inte göra någon skillnad med ett tyskt
valsystem i Sverige, men i vissa avseenden riskerar folkstyrelsen att försämras.
Olof Petersson