|
Olof Petersson
En demokratisk och handlingskraftig rättsstat
i Festskrift till Fredrik Sterzel. Iustus Förlag, Uppsala 1999.
"Så har statskunskapen att avslöja hela maktspelet i samhället."
Statsrättsvetenskapen å sin sida tar sikte "på en del eller en sida av detta
krafternas spel. Den ägnar sig att studera den rätt, som griper in i det för att
reglera det: statsrätten."
Så föll Nils Herlitz ord när han en gång formulerade statsrättens uppgifter (Herlitz
1948). Hans generation av rättsvetenskapsmän såg ett naturligt samband mellan
statsvetenskapen och det egna ämnet. Under den tid av akademisk specialisering som
därefter följde kom de två disciplinerna att mycket förlora kontakten. Vidsynta
jurister som Fredrik Sterzel har visserligen alltid betonat betydelsen av att studera
rättssystemets samband det politiska systemet, men i svensk akademisk miljö framstod de
alltmer som sällsynta undantag.
Inom statsvetenskapen var läget inte mycket bättre. För en äldre generation var det
naturligt att infoga författningshistoriska och konstitutionella resonemang i sina
tolkningar av det politiska livet. Men med den beteendevetenskapliga revolutionen skedde
ett medvetet eller omedvetet avståndstagande från de "formella" sidorna av det
politiska systemet.
Under senare år har utvecklingen vänt. Ånyo finns ett starkt intresse för
konstitutionella frågor. Jurister och statsvetare knyter an till klassiska
frågeställningar om förhållandet mellan juridisk och politik; inte minst har den
europeiska integrationen aktualiserat frågor om rättens roll i samhällsutvecklingen.
Det ökade intresset för konstitutionella frågor märks särskilt inom
demokratidebatten. Med utgångspunkt från mitt arbete, bland annat i SNS Demokratiråd,
vill jag illustrera hur en statsvetare nalkats rättsstatens problem.
Idén till ett demokratiråd väcktes ursprungligen under en diskussion hur
samhällsdebatten skulle få en bättre balans. Under flera år hade ekonomer dominerat
det offentliga samtalet om Sveriges problem. Den negativa utvecklingen i början av
1990-talet när det gällde budgetunderskott, statsskuld, arbetslöshet och försvagad
tillväxt gjorde det i och för sig fullt motiverat för ekonomer att spela en
framträdande roll. Efter hand blev dock slagsidan alltmer uppenbar. SNS bestämde att
inrätta ett demokratiråd som ett komplement till det dåvarande konjunkturrådet.
Fristående forskare fick därmed i uppgift att presentera begrepp, analyser och resultat
från undersökningar av demokratins normer och funktionssätt. Syftet är att genom
årliga rapporter stimulera till en konstruktiv och saklig debatt kring demokratins
villkor.
Vi som fick ansvar för den första rapporten ställdes inför ett stort problem.
Uppgiften var att utvärdera tillståndet i svensk demokrati. Att utföra en granskning
innebär att man relaterar en faktabeskrivning till en jämförelsenorm. Varken
beskrivningen eller normen fanns dock fixa och färdiga att hämta. Vi tvingades därför
både samla in data och att precisera demokratins teori. Ekonomernas uppgift var i detta
avseende enklare. Kommersiella och politiska intressen har sedan länge drivit fram en
omfattande statistikproduktion. Kontinuerligt aktualiseras de ekonomiska indikatorernas
tidsserier. Vi statsvetare började leka med tanken på att försöka utveckla en
motsvarighet: DNP, demokratins nationalprodukt. Praktiskt verksamma kommunalpolitiker hade
samtidigt börjat efterfråga något slags nyckeltal för demokrati, som en motvikt mot
alla ekonomiska mått på den offentliga sektorns effektivitet och produktivitet.
Riktigt allvarlig var nog aldrig funderingen att mäta demokrati i procenttal, decimaler,
kronor och ören. Men tankeleken ledde så småningom fram till ett antal indikatorer för
demokrati. Med ledning av den demokratiteoretiska litteraturen urskilde vi först tre
grundläggande värden. Dessa preciserades i sin tur i ett antal aspekter eller
dimensioner. Därmed fick vi ett schema som blivit en stomme i Demokratirådets årliga
rapporter.
Medborgarstyrelse, rättsstat och handlingskraft
Enligt Demokratirådets tolkning av demokratins grundläggande normer borde ett
demokratiskt samhälle bygga på medborgarstyrelse, rättsstat och handlingskraft
(Rothstein m.fl. 1995; Petersson m.fl. 1996, 1997, 1998 och 1999).
Medborgarstyrelse är det krav som följer av folksuveränitetsprincipen. I en demokrati
skall de politiska besluten vara uttryck för medborgarnas önskemål. Individer kan ha
olika intressen, smak, begåvning och inkomst, men demokratin innebär att alla har lika
rätt att delta i besluten om samhällets gemensamma angelägenheter. Folkstyrelsen bygger
på fri åsiktsbildning. Det måste därför finnas ett offentligt rum med plats för
information, debatt och kritik. Medborgarna måste också ha möjligheter att effektivt
kunna delta för att påverka sin egen och sitt samhälles framtid. Medborgarskap grundas
på en förening av rättigheter och skyldigheter; därför ställer demokratin krav på
tolerans och respekt för oliktänkande.
Rättsstaten är uttryck för idén att den offentliga makten är bunden och tydligt
avgränsad. Medborgaren är gentemot det allmänna tillförsäkrad ett antal
grundläggande fri- och rättigheter. En individ som anser att någon rättighet kränkts
har rätt att få sin sak prövad av en självständig domstol. Rättsstaten innehåller
också kravet på rättssäkerhet. Den offentliga makten utövas under lagarna. Till
rättsstaten hör dessutom principen om maktdelning. Därav följer att den offentliga
sektorn är indelad i olika organ med tydliga mandat. En del myndigheter har uppgiften att
kontrollera och granska andra offentliga organ.
En fungerande demokrati måste också ha handlingskraft. Medborgarnas önskningar omsätts
via formella beslut till praktisk verklighet genom olika former av förvaltning och
myndighetsutövning. Det politiska systemet måste förfoga över ekonomiska och andra
slags resurser. Demokratin kräver också beslutsförmåga, inte minst procedurer och
institutioner som sammanjämkar olika intressen och krav till tydliga beslut. De folkvalda
politikerna måste också ha en effektiv och professionell organisation, som kan skaffa
fram ett hållbart beslutsunderlag och som kan verkställa de demokratiskt fattade
besluten.
Med den terminologi som Demokratirådet valt består demokratins ideal av tre delar:
medborgarstyrelse, rättsstat och handlingskraft. Eftersom ordet demokrati är så
positivt värdeladdat är det inte förvånande att det kommit att användas i delvis
skilda betydelser. Stundom ges demokratibegreppet en snävare definition. Demokrati
identifieras då enbart med medborgarstyrelse; ibland sätts likhetstecken mellan
demokrati och majoritetsstyrelse. Rättsstat och handlingskraft lämnas därmed utanför
definitionen. Man får i så fall välja en annan term för att beteckna helheten;
"en effektiv och konstitutionell demokrati" skulle vara ett förslag, "en
demokratisk och handlingskraftig rättsstat" ett annat. Den terminologiska frågan
är emellertid av underordnad betydelse. Huvudsaken är att granskningen utgår från
tydliga kriterier. Ställningstagandet innebär att medborgarstyrelse är ett
nödvändigt, men inte tillräckligt, villkor för ett demokratiskt styrelseskick.
Demokratidebatten vore ofullständig om den negligerade kraven på rättsstat och
handlingskraft.
I praktiken är det ingalunda lätt att förena dessa tre delar av demokratiidealet. Det
finns spänningar och dilemman som varje samhälle måste finna sin egen praktiska
lösning på. Olika länder har vid olika tidpunkter kommit att betona delvis olika
värden. Tyngdpunkten i demokratidebatten kan därmed komma att förskjutas. Ibland kan
det vara det folkliga deltagandet som står i fokus, ibland möjligheterna att kontrollera
och granska statsmakten.
Värdet av att laborera med tre demokratielement har visat sig vid flera tillfällen.
Tredelningen bildar en varningstriangel mot förenklingar. Politiker, och statsvetare, har
en tendens att ensidigt se till majoritetens möjligheter att genomdriva sin vilja.
Jurister har en benägenhet att renodla rättsstatens perspektiv och därmed bortse från
att rätten ingår i ett politiskt sammanhang där syftet ytterst är att genomdriva
kollektivt fattade beslut. Företagare och ekonomer begränsar synfältet till
handlingskraften och möjligheten att finna effektiva lösningar.
Triangeln kan också användas för att nyansera debatter som nöjer sig med att
uppställa konflikter mellan två av de tre värdena. Emellanåt skildras politikens
problem som en konflikt mellan medborgarstyrelse och rättsstat. Man riskerar då att
förbi se den offentliga sektorn inte bara har i uppgift att spegla medborgaropinioner och
att tillämpa lagen korrekt, utan också att åstadkomma praktiska resultat. På
motsvarande sätt kan man komplettera analyser som begränsar sig till motsatsställningen
mellan medborgarstyrelse och handlingskraft, liksom polariseringen mellan rättsstat och
handlingskraft.
Förvaltningspolitik
Demokratirådets metod att formulera demokratins trilemma, som ett spänningsfyllt
förhållande mellan medborgarstyrelse, rättsstat och handlingskraft, gör ingalunda
anspråk på originalitet. Motsvarande schema fanns redan i tidigare arbeten. I en
statsvetenskaplig lärobok om offentlig förvaltning föll det sig naturligt att utgå
från en sådan tredelning (Söderlind och Petersson 1986).
Den långa debatten om statens karaktär, om förhållandet mellan stat och samhälle, om
statens organisation och om statstjänstens innebörd har rymt många olika uppfattningar.
Med en viss renodling kan man ändå urskilja tre förvaltningspolitiska huvudriktningar,
tre olika perspektiv på staten och dess förvaltning.
Den folkstyrda förvaltningen ses som ett instrument för medborgarnas och de valda
politikernas krav och önskemål. Folkviljans förverkligande och representativitet är
här överordnade värden. Förvaltningens följsamhet mot uppdragsgivarna är avgörande.
Medborgaren kanaliserar folkviljan i egenskap av väljare, organisationsmedlem,
kommunmedlem och brukare.
Doktrinen om den lagstyrda förvaltningen betraktar staten som en av rätten bunden
tvångs- och maktapparat. Förvaltningsorganens lydnad mot rättsordningen ställs här i
förgrunden. Domstolen tjänar som förebild för förvaltningen. Tjänstemannens
yrkesroll är juristen. Medborgaren är en undersåte som i kraft av rättsstatens
principer kan skydda sig mot övergrepp och godtycke.
Den marknadsstyrda förvaltningen är en serviceproducent med effektivitet som överordnat
kriterium. Den enskilde kundens efterfrågan blir den viktigaste styrsignalen.
Förvaltningens förebild är företaget. Marknadsidéer såsom kundanpassning,
flexibilitet och konkurrens är viktiga värden. Tjänstemannens viktigaste yrkesroll blir
ekonomen.
Dessa tre förvaltningsdoktriner utgör inte tre varandra uteslutande kategorier. I
förvaltningsdebatten förekommer olika slags blandningar och kombinationer av de tre
riktningarna. De fångar ändå de viktigaste principuppfattningarna i debatten om statens
och den offentliga förvaltningens roll.
Det finns för övrigt ett nära samband, både logiskt och historiskt, mellan dessa tre
förvaltningsdoktriner och medborgarskapets innebörd. Historiskt sett har medborgarskapet
utvidgats genom civila, politiska och sociala rättigheter (Petersson m.fl. 1998). De
civila rättigheternas princip om likhet inför lagen leder till rättsstaten, som i sin
tur förutsätter en lagstyrd förvaltning, som manifesteras i tanken på myndigheten som
domstol. De politiska rättigheternas princip om lika rösträtt leder till den
representativa demokratin, som i sin tur förutsätter en folkstyrd förvaltning. De
sociala rättigheternas princip om social rättvisa leder till välfärdsstaten, som i sin
tur tar sig uttryck i tanken på staten som effektiv serviceproducent; som sinnebild för
effektiv produktion uppställs företaget och marknaden.
Förvaltningsdoktrinerna i sin renodlade form utgår från olika statsuppfattningar.
Uppfattas staten som ett redskap för demokratin kommer lyhördheten gentemot den
demokratiska folkviljan i förgrunden. Ser man staten som en tvångs- eller maktapparat
blir det centrala problemet att skydda den enskilde mot övergrepp och godtycke. Uppfattas
staten som en serviceproducent blir den centrala frågan om denna produktion sker på ett
maximalt effektivt sätt.
Doktrinerna har alltså olika uppfattningar om vad som bör utgöra förvaltningens
normkälla. I den folkstyrda förvaltningen är det medborgarnas politiska önskemål som
bör fälla utslaget. För doktrinen om den lagstyrda förvaltningen är det
rättsordningen som bör ge riktlinjerna för förvaltningsorganens handlande. I
marknadsmodellen avgör de konsumentpreferenser som kommer till uttryck genom marknadens
signaler.
Härav följer att de tre förvaltningsdoktrinerna har olika uppfattningar om vad som bör
anses vara det förnämsta kriteriet på en framgångsrik förvaltning. Den folkstyrda
förvaltningen kännetecknas av representativitet, den lagstyrda av rättssäkerhet och
den marknadsstyrda av effektivitet. Också synen på medborgarrollen divergerar. I den
folkstyrda förvaltningen markeras medborgarens kapacitet såsom den offentliga
förvaltningens huvudman och yttersta uppdragsgivare. För domstolsmodellen framträder
medborgaren som en undersåte, som ett rättsobjekt utrustat med rättigheter och
skyldigheter. Den marknadsstyrda förvaltningen betraktar medborgaren som en kund.
Även när det gäller förvaltningens relation till omgivningen skiljer sig de tre
doktrinerna åt. Enligt den ideala domstolsmodellen utmärks förvaltningen av oberoende
gentemot alla andra utomstående inflytelser, annat än rättsordningen. De två övriga
doktrinerna kräver däremot var sin typ av följsamhet: den folkstyrda förvaltningen
gentemot medborgarnas politiska önskemål, den marknadsstyrda gentemot kundernas
efterfrågan.
Förebilden för den folkstyrda förvaltningen beror på vilken av de speciella
konceptionerna som avses. Men som ett ideal framstår ofta folkrörelsen, en på
gemensamma värderingar grundad kollektiv organisation med syfte att förändra
samhället. Som förebild, som en idealmodell, för den lagstyrda förvaltningen tjänar
domstolen. Förebilden för det marknadsstyrda samhället är det privata företaget.
Det förtjänar att påpekas att detta perspektiv på den offentliga förvaltningen
utformades i polemik mot, och som ett alternativ till, det då förhärskande synsättet
inom statsvetenskaplig förvaltningsforskning. Under några decennier hade statsvetarna,
mer eller mindre som en självklarhet, utgått från begreppet styrning. Utsiktspunkten
var den centralplanerande statsmaktens. En viktig frågeställning gällde därmed
förvaltningens följsamhet gentemot de politiska ledningsorganen. Intervjuundersökningar
genomfördes för att undersöka tjänstemännens "styrningsattityder"
(Christoffersson m.fl. 1972). Det är knappast någon tillfällighet att
styrningsperspektivet dominerade just under den period då den offentliga sektorn befann
sig i sin mest expansiva fas.
När min kollega Donald Söderlind och jag vid mitten av 1980-talet stod inför uppgiften
att författa en grundbok om den offentliga förvaltningen var det oss angeläget att
vidga perspektivet. Det skedde genom att dels återknyta till konstitutionalismens idé,
dvs. möjligheten att föra en systematisk författningspolitisk diskussion om
styrelseskicket de lege ferenda, dels att från den tyska debatten översätta begreppet
Verwaltungspolitik.
Vi ville se förvaltningspolitiken som en del av författningspolitiken. Gränsdragningen
mellan författningspolitik och sakpolitik kan vara skarp i teorin, men kan givetvis i
konkreta fall bli föremål för diskussion. Införandet av allmän rösträtt,
övergången till parlamentarism och det tidiga 1990-talets omvälvningar av de politiska
systemen i Östeuropa tillhör tveklöst författningspolitikens domän. Likaså är det
klart att politiska beslut om exempelvis vägar, skatter, pensioner och bibliotek är att
hänföra till sakpolitikens nivå. Men såväl omfattande socialiseringar som
långtgående privatiseringar kan få sådana konsekvenser för ett lands styrelsesätt
att det kan vara berättigat att betrakta dem ur en författningspolitisk synvinkel.
Dessa gränsdragningsdiskussioner hindrar emellertid inte att författningspolitik utgör
ett fenomen som har sina alldeles speciella egenheter och problem. Att analysera
författningspolitik är att närma sig några av den politiska organisationens mest
grundläggande frågor. En första uppgift är att klarlägga ett lands faktiska
styrelsesätt. Den skrivna grundlagen kan avvika, i större eller mindre utsträckning,
från den reella författningen. En andra uppgift är att förklara varför ett visst land
har en viss konstitution. Varför ser staten ut som den gör? Att beskriva och förklara
det politiska styrelseskickets variationer tillhör den jämförande statskunskapens
ämnesområde. I en ny forskningssatsning, SNS författningsprojekt, är avsikten att
undersöka konsekvenserna av författningsändringar: vad kan forskarna säga om vad som
skulle hända om Sverige ändrade sitt styrelseskick?
Ett stort tvisteämne som präglat diskussionen gäller helt enkelt utrymmet för
författningspolitik. I vilken mån kan och bör ett lands konstitution över huvud taget
förändras via medvetna, politiska beslut? Två extremuppfattningar har här gjort sig
gällande. Den ena går ut på att ett lands politiska grundordning är resultatet av en
lång, organisk utvecklingsprocess. Den skrivna författningen bör därför inte vara
annat än en kodifiering av denna spontant framsprungna ordning. Varje försök att
ingripa i den historiska utvecklingsprocessen måste leda till misslyckanden och
katastrofer. Den andra ytterligheten utgörs av uppfattningen att en författningsgivare
befinner sig såsom framför en svart tavla. Den gamla konstitutionen kan suddas ut, en ny
kan ritas upp. Föreställningen kommer till sitt främsta uttryck hos utopister som
besjälade av den radikala rationalismens framstegsoptimism sökt konstruera den ideala,
perfekta staten.
Dessa renodlade uppfattningar är emellertid inte de enda möjliga. Tvärtom har det
gjorts försök att formulera en uppfattning som varken underskattar eller överskattar
människors förmåga att bygga och förändra sitt samhälles institutioner. Å ena sidan
är existerande institutioner inte givna och naturnödvändiga. Å andra sidan går det
inte att på allmänna grunder, en gång för alla, konstruera den perfekta institutionen.
Vilka institutioner som är praktiskt möjliga beror på sedvanor, kultur, teknik och
ekonomi. Institutioner förändras i takt med människors förändrade krav och intressen.
Utrymmet för författningspolitik går därför inte att entydigt fixera, utan är en
öppen, empirisk fråga. Det är just denna öppning, denna möjlighet att förändra
styrelseskicket, som utgör författningspolitikens förutsättning.
I politikens gestaltning intar den offentliga förvaltningen rollen av både subjekt och
objekt. Förvaltningen som handlande subjekt yttrar sig i dess möjlighet att påverka
politikens utfall genom problemformulering, kunskapsbildning, opinionspåverkan,
beredning, tillämpning, verkställighet och kontroll. Förvaltningen intar emellertid
också rollen som objekt. Det är detta faktum som ger utrymme för förvaltningspolitik.
Förvaltningsmyndigheter har en, större eller mindre, rörelsefrihet som handlande
subjekt. Men detta handlingsutrymme är, mer eller mindre, ett resultat av politiska
beslut. Med förvaltningspolitik avses idéer och åtgärder riktade mot förvaltningens
organisation och arbetssätt.
Mellan begreppen författningspolitik och förvaltningspolitik råder sålunda ett nära
samband. Författningspolitik är ett vidare begrepp. I författningspolitik inryms även
frågor om exempelvis valsystem, folkrepresentationens organisation, parlamentarism samt
fri- och rättigheter. Förvaltningspolitik är en del av författningspolitiken.
Förvaltningspolitik handlar om idédebatten och maktkampen kring den offentliga
förvaltningen.
Varje bedömning av förvaltningspolitikens eventuella framgång och misslyckanden måste
med nödvändighet bygga på något slags jämförelsepunkt eller kriterium. Följer man
såväl den europeiska som den svenska statens konstitutionella historia finner man att
vissa huvudprinciper kommit att stå i förgrunden. Det är just de tre värden som
präglat demokratidebatten i stort: folksuveränitet, rättsstat och verkningsfullhet.
Begreppet förvaltningspolitik var således från början avsett för invärtes akademiskt
bruk, som ett sätt att ordna analysen av den offentliga förvaltningens organisation och
arbetssätt. Det dröjde emellertid inte länge förrän uttrycket dök upp i dagsdebatten
och det offentliga trycket. Metoden att ordna förvaltningspolitiken i de tre kategorierna
demokrati, rättsstat och effektivitet blev exempelvis ett ledmotiv i
Förvaltningspolitiska kommissionen (SOU 1997:57).
Kommunalpolitik
Diskussion om demokrati och offentlig förvaltning förs alltsom oftast inom
nationalstatens mentala hägn. Det är riksdagen, regeringen och de centrala ämbetsverken
som brukar tas som den naturliga utgångspunkten. Det är en öppen fråga om det
tredelade schemat också är tillämpbart på andra territoriella nivåer. Frågan är i
allra högsta grad aktuell. Folkstyrelsens idé tillämpas i dag parallellt på olika
nivåer. Demokratiteorin saknar ännu lösningar på de många problem som aktualiseras av
att demos inte utgörs av ett enda homogent kollektiv, utan i stället bildas av flera
olika, delvis överlappande gemenskaper, vilka alla bygger på folklig grund.
Enligt min egen uppfattning är demokratins tre grundvärden medborgarstyrelse, rättsstat
och handlingskraft så generella att deras tillämpningskrets inte är begränsad till
nationalstaten. Frågeställningen blev konkret i samband med en undersökning av svensk
kommunalpolitik (Petersson 1992).
En genomgång av de svenska kommunernas moderna historia visade på den enorma dynamiken.
Det lär aldrig ha funnits ett enda år under kommunernas existens som saknat nya förslag
om indelning, gränsdragning, uppgifter, skötsel, ekonomi eller organisation.
Omorganisationer har blivit så vanliga att de numera utgör ett eget politiskt område,
vid sidan av traditionella kommunala uppgifter som skola, omsorg, energiförsörjning och
kultur. Liksom inom andra områden är en bedömning av hur pass väl politiken lyckats
starkt beroende av vilka kriterier som läggs som jämförelsegrund.
Hur fungerar kommunen? Problemet kan betraktas från tre olika utgångspunkter, nämligen
samma kriterier som legat till grund för undersökningarna om svensk demokrati och svensk
förvaltningspolitik. Dessa allmänna principer anger tre viktiga kriterier för varje
offentlig organisation. De civila rättigheterna innebär att kommunerna och landstingen
måste uppfylla kravet på rättssäkerhet. De politiska rättigheterna gör att de lokala
självstyrelseorganen måste bedömas med utgångspunkt i kravet på folkstyrelse. De
sociala rättigheterna ställer kommunen och landstinget inför uppgiften att inom ramen
för begränsade resurser leverera service till medborgarna; avgörande blir därmed
kravet på effektivitet. Att samtidigt kunna förena de tre kraven bildar
kommunalpolitikens grundläggande dilemma.
Detta tredubbla krav på kommunerna bildade också utgångspunkt för Demokratirådet
1997, där ett särskilt kapitel ägnades åt den kommunala demokratin (Petersson m.fl.
1997). Till yttermera visso försökte vi också underbygga slutsatserna med en
datainsamling om förhållandena i Sveriges samtliga kommuner. Övningen var nyttig, dels
för att pröva det teoretiska schemats användbarhet som utgångspunkt för empirisk
kommunalforskning, dels för att genomgången visade att det fanns stora luckor i det
tillgängliga materialet. Betydelsefulla delar av kommunernas verksamhet, inte minst de
som har betydelse för en bedömning av demokratins kvalitet, är ofullständigt
dokumenterade.
Medborgarstyrelsen var det första området som vi tog upp till granskning.
Folksuveränitetsprincipen ställer samma grundkrav på kommunalpolitiken som på
rikspolitiken. Medborgarna skall under fria former ha möjlighet att diskutera och bilda
sig en självständig uppfattning om de kommunala frågorna. De förtroendevalda ombuden
måste kunna ställas till ansvar inför väljarna genom allmänna val. Medborgarna har
lika rätt att delta i besluten om de gemensamma angelägenheterna och har också
skyldighet att respektera andra medborgares rätt att hysa avvikande uppfattningar.
Enligt regeringsformen utövas beslutanderätten i kommunerna av valda församlingar.
Huvudprincipen är därför att den kommunala självstyrelsen förverkligas genom
representativ demokrati. Kommunallagen ger emellertid även utrymme för vissa inslag av
direktdemokrati. Kommunfullmäktige kan anordna folkomröstning eller
opinionsundersökning; minst fem procent av de röstberättigade kommun- eller
landstingsmedlemmarna kan även väcka initiativ om folkomröstning.
Frågan är i vilken mån som medborgarnas och deras valda representanter har möjlighet
att själva påverka vilka frågor som tas upp till politiska beslut. I realiteten är det
främst kommunfullmäktiges möjligheter att själv bestämma den politiska dagordningen
som är avgörande. Fullmäktigeledamöternas egna initiativ blir därmed av centralt
intresse. Det har på senare tid funnits en oro för att kommunfullmäktige
marginaliserats. Decentraliseringen av beslutsansvar inom kommunerna anses i vissa fall ha
gått så långt att fullmäktige inte längre har mycket kvar att göra.
En fungerande medborgarstyrelse förutsätter också en upplyst förståelse, ett
offentligt rum för debatt och kritik. Uppmärksamheten riktas här mot
massmediestrukturen i kommunerna. Finns det mångfald och konkurrens mellan olika medier?
Har den enskilde medborgaren möjlighet att välja tidning, radiostation och TV-kanal?
Konkurrenssituationen när det gäller dagspressen är överlag otillfredsställande. Det
statliga presstödet har möjligen kunnat dämpa men inte förhindra utslagningen av små
dagstidningar. I åtskilliga kommuner har läsarna i praktiken inget val.
I en demokrati måste medborgarna ha möjlighet att själva deltaga för att kunna
påverka de politiska besluten. I den representativa demokratin spelar de allmänna valen
en särskild roll. Även om politisk aktivitet inte är det enda måttet på en vital
demokrati innebär ändå ett lågt valdeltagande en signal om att många medborgare inte
anser det vara värt att utnyttja sin rösträtt. Deltagandet i de kommunala valen i
Sverige är internationellt sett relativt högt, mycket till följd av den gemensamma
valdagen, men det finns ändå vissa variationer mellan kommunerna och den allmänna
nedgången i politiskt deltagande har också drabbat kommunerna.
En bedömning av den kommunala demokratin måste lägga särskild vikt vid det civila
samhällets vitalitet. Förutsättningen för att invånarna skall vara medborgare och
inte anonyma och atomiserade individer är att det finns gemensamma mötesplatser i
samhället. Härvidlag är det organiserade föreningslivet av största betydelse.
Frivilliga medborgarsammanslutningar tenderar att befrämja den demokratiska dialogen.
Folkrörelser, studiecirklar och folkligt välförankrade partier alstrar socialt kapital.
Aktivt deltagande i föreningslivet skapar förtroende och tillit medborgarna emellan. De
frivilliga organisationerna fungerar som en skola i demokrati. Nya sociala rörelser som
engagerar unga medborgare kan innebära ett dynamiskt element i en levande demokrati.
När man utvärderar kvaliteten i demokrati på nationell nivå är förekomsten av lokal
självstyrelse ett viktigt kriterium. Denna indikator har rimligen även en motsvarighet
för mätningen av lokal demokrati. Det som här uppmärksammas är om det finns livaktiga
subkommunala enheter, exempelvis kommundelsnämnder, byalag och byagrupper. Denna aspekt
är särskilt viktig i ett land som Sverige, som till följd av hårdhänta
sammanslagningar numera endast har knappt 300 kommuner. Dessa storkommuner fick ett
styrelseskick kännetecknat av centralisering, professionalisering och partipolitisering.
Det har under senare år gjorts flera försök att decentralisera makten inom
storkommunerna. Kommundelsnämnder och stadsdelsnämnder återfinns främst i de
befolkningsmässigt större kommunerna.
Den sociala representativiteten hos kommunfullmäktige går att undersöka genom att
jämföra väljare och valda. I ett avseende har utvecklingen varit positiv. Liksom i
riksdagen och landstingsfullmäktige har andelen kvinnor successivt ökat bland de
förtroendevalda i kommunerna
En konstitutionell demokrati är inte möjlig utan en rättsstat. Terminologiskt ter det
sig egendomligt att karaktärisera en kommun som en rättsstat. Demokratirådet valde
därför neologismen "rättskommun". Tanken är att hela den offentliga makten i
en demokrati är underkastad begränsningar. Dessa motiveras med hänsynen till
minoriteter och till den enskildes fri- och rättigheter. Den offentliga makten skall
utövas under lagarna. Eftersom huvuddelen av den offentliga verksamheten i dag äger rum
inom ramen för kommuner och landsting kommer rättsstatens kvalitet att i hög grad
avgöras av hur de lokala självstyrelseorganen uppträder i rättsligt avseende.
Motsvaras rättsstaten också av en fungerande rättskommun? För att en kommun skall
betraktas som tillfredsställande i detta avseende måste rättsstatens allmänna krav
vara uppfyllda. För det första måste medborgarna åtnjuta ett antal grundläggande fri-
och rättigheter. För det andra måste den offentliga maktutövningen uppfylla kravet på
rättssäkerhet. För det tredje måste den offentliga makten vara organiserad enligt
principen om maktdelning. Kravet på maktdelning innebär bland annat att det skall finnas
självständiga organ för granskning av kommunernas verksamhet. Enligt kommunallagen
måste varje kommun ha både professionella och förtroendevalda revisorer. Makten är i
många kommuner samlad till ett begränsat antal yrkespolitiker, som samtidigt sitter på
många stolar. Frågan om maktdelning kan också undersökas i ett dynamiskt perspektiv.
Styrs kommunen av en permanent enpartiregering eller finns det en regelbunden
maktväxling?
Vid sidan av medborgarstyrelse och rättsstat framstår handlingskraft som ett av de tre
grundkraven för en välfungerande demokrati. Diskussionen har framför allt kommit att
handla om de ekonomiska resurserna. För att det politiska systemet skall ha tillräcklig
handlingskraft måste den kommunala ekonomin vara i balans. Den lokala självstyrelsen har
i flera kommuner utnyttjats för att expandera servicevolymen långt över tillgångarna.
Ett stort och ökande budgetunderskott hämmar allvarligt nuvarande och kommande
generationers handlingsfrihet. Kommunens handlingskraft bestäms också av möjligheten
att fatta konsistenta och hållbara beslut. Demokratins effektivitet beror till sist på
att besluten faktiskt verkställs.
Demokratirådets genomgång pekade på att det fanns betydande skillnader mellan olika
aspekter av demokratins ideal. Ser man först till medborgarstyrelsens krav har dagens
kommuner vissa uppenbara svagheter. Kommunfullmäktige har stora brister som forum för
nydanande och fängslande debatt om samfällighetens framtid. De lokala partierna är i
dag dåligt förankrade bland medborgarna. Fritidspolitikernas inflytande har minskat;
chefstjänstemännens makt har i gengäld växt. Bilden är dock inte bara nedslående. De
svenska kommunerna har alltjämt en fond av aktivt medborgarengagemang att falla tillbaka
på. Det lokala föreningslivet är många gånger livaktigt. Bortsett från invandrarnas
siffror är deltagandet i de kommunala valen jämförelsevis högt. Kvinnorepresentationen
har sent omsider börjat nå acceptabla nivåer. Ett sammanfattande omdöme om
medborgarstyrelsen i dagens kommuner måste trots allt bli relativt positivt.
Däremot förefaller det vara sämre beställt med kommunernas förmåga att leva upp till
rättsstatens krav. Justitieombudsmannen och andra statliga tillsynsorgan har
återkommande anledning att kritisera kommunerna för att inte följa gällande lagar.
Offentlighetsprincipen sätts delvis ur spel när de kommunala förvaltningarna inte
följer arkivlagen eller på andra sätt försvårar för allmänhet och massmedier att ta
del av allmänna handlingar. De kommunanställdas yttrandefrihet har kommit i kläm under
nedskärningar och omorganisationer. Den kommunala förvaltningspolitikens betoning på
flexibilitet och pragmatiska arbetsformer har hamnat i konflikt med rättsstatens krav på
förutsebarhet, opartiskhet och tydlig ansvarsfördelning. Decentraliseringen av politisk
makt från staten till kommunerna innebär därför stora risker från rättsstatssynpunkt
så länge kommunerna inte själva tar aktivt ansvar för att se till att den offentliga
makten faktiskt utövas under lagarna.
Omdömet om kommunernas handlingskraft är blandat. Svagheterna är uppenbara. Åtskilliga
kommuner förlorade under 1990-talet mer eller mindre kontrollen över resurserna; en del
kom att balansera på ruinens brant. De mer spektakulära fallen av kommunalt obestånd
skall emellertid inte dölja att många kommuner trots allt har en relativt välskött
ekonomi, som kunnat dra fördel av de rika tillfällena att komma i åtnjutande av
regionala, statliga och europeiska bidrag och subventioner. Beslutsförmågan kan på
vissa håll vara nedsatt till följd av partisplittring, men i många kommuner är det
fortfarande ett dominerande parti som i val efter val innehar makten. I dessa fall är det
snarast frågan om inte beslutskraften blivit så stor att den råkar i konflikt med
pluralismens krav på opposition och maktväxling. Kontrollen över genomförandet kan,
särskilt i stora och administrativt komplexa städer, vara problematisk, men kommunerna
har ändå den fördelen att förvaltningsapparaten står i direkt kontakt med den
politiska ledningen. Möjligen är problemet att symbiosen mellan kommunledning och
chefstjänstemän på sina håll blivit alltför stark. Helhetsomdömet om den kommunala
handlingskraften måste hur som helst bli relativt gynnsamt.
Europeisk politik
Demokratirådet behandlade 1997 även Europeiska unionen. Analysen utgick från samma
demokratinormer som för nationalstaten och kommunerna, men inte heller i detta fall är
det självklart att de tre demokratikriterierna skulle vara tillämpliga. I den
traditionella formen för mellanstatlig samverkan kan demokratikravet knappast sägas vara
aktuellt. Överenskommelser mellan staterna träffas i detta fall under enighet mellan
företrädare för självständiga stater. Frågan om överenskommelsernas demokratiska
status får besvaras med hänvisning till de inrikes förhållandena i respektive stat.
Europeiska unionen har emellertid nu nått så långt i riktning mot överstatlighet att
kraven på medborgerlig förankring får en helt annan dignitet. Det direktvalda
Europaparlamentet innebär att folkvalda politiker deltar i beslutsprocessen. Med
Maastrichtavtalet infördes ett, åtminstone embryonalt, europeiskt medborgarskap.
Amsterdamfördraget initierades inte minst av kravet på att reducera EU:s demokratiska
underskott.
Den politiska process som föregår EU-besluten kan knappast sägas uppfylla demokratins
krav på offentlig debatt och upplyst förståelse. Det speciella problemet för EU är
avsaknaden av ett löpande politiskt samtal på europeisk nivå. Europa saknar den breda
offentliga debatt som präglar de nationella demokratierna. Det kan tilläggas att även
1999 års demokratiråd uppmärksammade det europeiska offentliga rummet. Slutsatserna
blev även då ytterst kritiska. Sverige har svårt att få till stånd en kvalificerad
Europadebatt som engagerar medborgarna (Petersson m.fl. 1999).
En fungerande medborgarstyrelse på europeisk nivå förutsätter att det finns kanaler
som ger invånarna möjlighet att delta i EU-politiken. Om man ställer krav som motsvarar
dem som gäller den nationella demokratin är det särskilt några former för
medborgerligt deltagande som bör uppmärksammas, exempelvis vitala valrörelser och
organisationsaktiviteter. Den samlade bilden är mörk. EU motsvarar långt ifrån
demokratins krav på möjligheter till effektivt deltagande. EU-medborgaren saknar de
nödvändiga institutionerna för att kanalisera sitt politiska engagemang.
Rättsstatens internationalisering är en av de viktigaste händelserna under
efterkrigstidens författningshistoria. Medborgarna kan i dag hävda sina rättigheter i
kraft av regelsystem och institutioner på en geografisk nivå som överskrider staten.
På det hela taget kan man också konstatera att EU hävdar sig förhållandevis väl som
rättsstat. EU kan i detta avseende mäta sig med många demokratiska statsbildningar.
Vissa politiker och bedömare av EU:s framtid framhäver att organisationen i första hand
bör värderas efter sina resultat. EU-projektet är enligt ett sådant synsätt ett medel
att bringa fred och välstånd åt Europas folk. Om organisationen uppvisar brister i
förhållande till medborgarstyrelsens eller rättsstatens ideal så må det vara hänt
bara den har politiskt handlingskraft. En samlad bedömning av handlingskraftens olika
delkomponenter ger vid handen att EU inte riktigt kan jämföra sig med medlemsstaterna.
På snart sagt varje enskild punkt i Demokratirådets genomgång kunde vi registrera mer
eller mindre allvarliga brister. EU lider således inte av ett demokratiskt underskott
utan av flera. Om man nyanserar bilden något kan man emellertid konstatera att EU trots
allt klarar sig någorlunda hyggligt som rättsstat och att dess handlingskraft kunde vara
betydligt sämre. De allvarligaste bristerna rör medborgarstyrelsen. Här kan man fråga
sig om EU alls passerar den gräns som markerar demokratins miniminivå.
Vad kommer då att ske med EU i framtiden? Bildandet av en ekonomisk och monetär union
innebär en utvidgad överstatlighet inom valuta- och penningpolitiken. För
medlemsländernas del betyder EMU inte bara att politisk makt överlåts till
överstatliga organ. Den konstitutionella nyordningen med en europeisk centralbank
innebär också en långtgående delegering av valuta- och penningpolitiken till ett
politiskt näst intill helt oberoende organ. Man kan ha olika uppfattning om denna
nyordning är förenlig med demokratins principer eller ej, men ingen torde hävda att EMU
i sig skulle erbjuda någon lösning på det demokratiska underskottet.
Maastrichtavtalet har från demokratisk synpunkt två grundläggande brister. Avtalstexten
är till att börja med så svåröverskådlig och juridiskt komplicerad att redan detta
rent praktiska problem försvårar för Europas befolkning att politiskt engagera sig i
EU:s framtida maktstruktur. Ett steg mot förenkling togs visserligen i samband med
Amsterdamfördraget, men den konsoliderade versionen har ingen officiell ställning. Den
andra bristen hänger samman med att EU:s konstitution har karaktären av ett
mellanstatligt avtal. I kombination med att avtalet till sitt innehåll överlåter makt
till överstatliga organ ger detta upphov till en mycket märklig ordning. Varje liten
korrigering av konstitutionen kräver enhällighet mellan medlemsstaterna. Det blir då
inte bara svårt, utan i praktiken nästan omöjligt, att bedriva författningspolitik.
Detta innebär att man medvetet avhänder sig möjligheten till en konstitutionell
läroprocess, vilket strider mot demokratins grundidé att aldrig låsa fast sig för
framtiden.
Statsvetaren och rättsstaten
Avsikten med denna korta översikt över några undersökningar av demokratins
funktionssätt har varit att åskådliggöra ett sätt att beakta rättsstaten i
statsvetenskaplig forskning. Därmed är inte sagt att statsvetaren gör anspråk på att
ha behandlat hela rättsstatens problem. Frågor som rör tolkning av gällande rätt
överlåtes med varm hand till de rättsvetenskapliga grannarna. Inte heller för
rättsstaten så viktiga aspekter som behandlas inom områden som straffrätt och
processrätt uppmärksammas i någon större utsträckning.
Däremot finns det andra sidor av rättsstatsproblemet som bildar en desto större
kontaktyta mellan rättsvetenskaplig och statsvetenskaplig forskning. Konstitutionalismens
normativa och institutionella uttryck hör förvisso dit, liksom statsrätten och stora
delar av förvaltningsrätten. Den enskilde medborgarens förhållande till den offentliga
sektorn utgör det stora gemensamma ämnet.
Samtalet mellan fakulteter och akademiska discipliner försvåras många gånger av en
viss språkförbistring. Begrepp och teoretiska utgångspunkter kan vara så olika att den
ömsesidiga förståelsen hotas. Även diskussionen om rättsstatens problem kan lida av
detta bekymmer, men problemen skall inte överdrivas. I själva verket finns det stora
likheter mellan juristers och statsvetares analytiska infallsvinklar.
I försöken att definiera rättsstatens innebörd har både jurister och statsvetare
deltagit och impulserna har varit ömsesidiga. Statsvetare brukar i allmänheten vilja
reservera demokratibegreppet för politikens formella institutioner, men diskussionen med
jurister har övertygat många att rättsstaten också måste innehålla en materiell
sida. Skyddet för medborgarnas fri- och rättigheter lägger restriktioner på den
politiska beslutsprocessen. Den offentliga makten är både bunden och begränsad.
Det sätt att precisera uttrycket "en demokratisk och handlingskraftig
rättsstat" som redovisats i denna uppsats har medvetet haft en normativ
utgångspunkt. Diskussionen om både demokrati och rättsstat måste börja med en
reflektion över de filosofiska grundprinciper som skall vägleda statsskickets
utformning. Alltför ofta har forskningen tagit sin utgångspunkt i just de institutioner
som råkar finnas i det egna samhället vid den tidpunkt då författaren fattar pennan.
Men studiet av den demokratiska rättsstaten måste beakta de historiska, komparativa och
normativa aspekterna. Därmed förenas jurister och statsvetare i en begrundan över
konstitutionalismens innebörd och framtid.
Referenser
Christoffersson, Ulf, Björn Molin, Lennart Månsson och Lars Strömberg 1972.
Byråkrati och politik. En studie av den svenska statstjänstemannakåren. Bonniers,
Stockholm.
Herlitz, Nils 1948. Svenska statsrättens grunder. Norstedts, Stockholm.
Petersson, Olof 1992. Kommunalpolitik. Publica, Stockholm (senare upplagor 1994
och 1998).
Petersson, Olof, Jörgen Hermansson, Michele Micheletti och Anders Westholm 1996. Demokrati
och ledarskap. Demokratirådets rapport 1996. SNS Förlag, Stockholm.
Petersson, Olof, Jörgen Hermansson, Michele Micheletti och Anders Westholm 1997. Demokrati
över gränser. Demokratirådets rapport 1997. SNS Förlag, Stockholm.
Petersson, Olof, Jörgen Hermansson, Michele Micheletti, Jan Teorell och Anders Westholm
1998. Demokrati och medborgarskap. Demokratirådets rapport 1998. SNS Förlag,
Stockholm.
Petersson, Olof, Klaus von Beyme, Lauri Karvonen, Birgitta Nedelmann och Eivind Smith
1999. Demokrati på svenskt vis. Demokratirådets rapport 1999. SNS Förlag,
Stockholm.
Rothstein, Bo, Peter Esaiasson, Jörgen Hermansson, Michele Micheletti och Olof Petersson
1995. Demokrati som dialog. Demokratirådets rapport 1995. SNS Förlag,
Stockholm.
SOU 1997:57. I medborgarnas tjänst. En samlad förvaltningspolitik för staten.
Slutbetänkande av Förvaltningspolitiska kommissionen.
Söderlind, Donald och Olof Petersson 1986. Svensk förvaltningspolitik. Diskurs
Förlag, Uppsala (senare upplagor 1988, 1992 och 1993). |