När begreppen vänster och höger under franska
revolutionen började användas som politiska etiketter var innebörden glasklar. I
nationalförsamlingen satt reformvännerna till vänster i salen. Och under lång tid i
europeiska historien fångade begreppen en viktig skiljelinje i den politiska maktkampen.
Vänster betydde jämlikhet, reformer och, så småningom, socialism. Höger
representerade konservatism, kyrka och etablerade institutioner.
De gamla etiketterna räckte en bra bit in på 1900-talet, under striderna kring
parlamentarism, rösträtt och sociala reformer. Vänstern stod för förändring,
antingen i en reformistisk eller revolutionär variant, medan högern försvarade den
bestående ordningen.
Men när de stora slagen om demokrati och välfärdsstat var över kom de gamla
stridsropen att eka allt tommare. Orden levde kvar, men fick ändrad innebörd.
Redan när vänstervågen rullade igång mot slutet av 1960-talet framgick att något hade
hänt. Nyvänstern hade inte förstatligande överst på sitt program, utan riktade
tvärtom hätsk kritik mot öststatsmodellen och de gamla förstelnade kommunistpartierna.
Budskapet gick i stället ut på befrielse och individuellt självförverkligande och tog
sig snarast anarkistiska uttryck.
Samtidigt genomgick högern en omvandling, i Sverige symboliserat genom omdöpningen till
moderata samlingspartiet. Konservatismen ersattes av liberalism, stundtals i nyliberal
version. Kraven på privatisering, avreglering och individernas valfrihet riktade sig mot
den offentliga sektorns institutioner och regelverk.
Plötsligt hade demonstrationstågens banderoller skiftat färg. Högern pläderade för
omvälvande reformer i Reagans och Thatchers anda. Vänstern marscherade allt oftare under
status quo-paroller som värna och slå vakt om.
Under debatten om ett svenskt EU-medlemskap snurrade de politiska kompasserna helt vilt.
Den starkaste förespråkaren för att Sverige skulle gå med, och därmed ge upp en del
av landets självbestämmanderätt, var moderaterna, arvtagaren till det parti som en
gång byggts upp kring försvaret av de nationella värdena.
Motståndet mot den europeiska integrationen återfinns framför allt inom
arbetarrörelsen, som ironiskt nog startade i sann internationalistisk anda: proletärer i
alla länder Den som i dag söker gammaldags, klassisk konservatism bör ta del av
vänsterpartiets argumentation. EU-motståndarna hävdar ofta att samhället bäst
utvecklas inom ramen för historiskt förankrade nationer med en gemensam kultur.
En tysk studie bekräftar att politikens symboler håller på att förändras. Genom
intervjuundersökningar som gjorts över några årtionden finner statsvetaren Petra
Bauer-Kaase att allmänheten numera sällan förnippar vänster med socialism, kommunism
och revolution, utan i stället med värden som rättvisa och miljö. Höger uppfattas
numera inte som patriotism utan snarare som kapitalism och individualism.
Begreppen vänster och höger har ingalunda försvunnit ur det politiska språket, men de
har i dag fått en annan och mer diffus innebörd. Det är föga förvånande att
valforskarna i Göteborg rapporterar att väljarna får allt svårare att placera in sig
själva och partierna i de konventionella kategorierna.
Att diskutera om regeringen, eller det ena eller andra partiet, gått åt vänster eller
höger blir meningslöst om man inte längre vet vart politikens riktmärken egentligen
pekar.
Att politiska symboler skiftar betydelse behöver i och för sig vara varken överraskande
eller oroande. Men om de flagnande plakaten inte ersätts av några andra signalsystem
blir det stora problem för den demokratiska debatten. I en ofta svåröverskådlig
politisk verklighet behöver väljarna begrepp som fångar de viktiga positionerna och
konflikterna.
Orienteringen i det politiska landskapet försvåras i dag av att skyltningen är
föråldrad och delvis missvisande.
Olof Petersson
Statsvetare, forskningsledare vid SNS |