Boken
måste ha stått oöppnad i många år efter antikvariatsinköpet. Men Sveriges första
TV-val visade sig vara ett tankeväckande tidsdokument.Den kom ut 1962 och handlade om
valet knappt två år tidigare. Under valrörelsen
1960 slog televisionen för första gången i vår politiska historia ut radion som
propagandamedium, för att citera baksidestexten. Författare var Rune Sjödén,
chef för Sveriges Radios sektion för publikundersökningar.
Undersökningen visade att valprogrammen i
radio och TV nådde nio av tio väljare. Personer med TV blev partiernas viktigaste
målgrupp. Partiernas egna presentationsprogram utövade relativt liten lockelse, medan
partiledardebatten var valrörelsens attraktivaste program. Televisionen hade på kort tid
blivit väljarnas främsta informationskälla.
Mitt exemplar visade sig dessutom innehålla
ett brev. Det är daterat i mars 1962 och undertecknat av radiomannen Lars Ulvenstam, då
chefredaktör för Röster i Radio TV.
Broder Palme, i hast, inleds
brevet, som innehåller en hänvisning till den just utkomna boken och en förfrågan om
en artikel.
Av brevet att döma hade Olof Palme vid ett tidigare
telefonsamtal uttryckt intresse för att skriva något om vilka statsministrar efter
Branting som hade blivit excellenser om TV funnits, vilka egenskaper som hade
gått fram i TV och vilka egenskaper som hade försvårat för dem om de skulle lagt
sin kampanj i TV.
Uppenbarligen kom Palme aldrig att skriva
artikeln. En genomgång av tidningen visar att redaktören i stället vände sig till de
dåvarande partiledarna. De var tydligen mindre svårövertalade och ställde mangrant
upp.
Så i Röster i Radio TV nr 36 1962 (för
veckan 815 september, strax före det årets kommunalval) finns en artikel där den
tidens ledande politiker gav sin syn på det nya TV-mediet, som gjort hela landet
till enda stor möteslokal.
Folkpartiets ledare, professor Bertil Ohlin,
var förväntansfull inför det nya bildmediet: Politiken kan mera effektivt och
genom bilder och diagram på ett mera upplysande sätt än genom föredrag presenteras
för människorna.
Anledningen till att jag plockade fram
Sjödéns skrift var att vi ville sätta in i dagens svenska valrörelsebevakning i ett
historiskt och jämförande perspektiv i Mediernas valmakt, årets rapport från SNS
demokratiråd.
Just åren kring 1960 visade sig vara särskilt
intressanta, eftersom det då pågick ett teknikskifte som också fick maktpolitiska
konsekvenser. Televisionens snabba genomslag, tillsammans med alltmer självständiga
journalister, innebar att medierna tog över makten från partierna när det gällde
valrörelsernas uppläggning.
Och numera har forskning och debatt om
mediernas roll i valrörelser mer eller mindre tagit för givet att journalistiska
massmedier genom ämnesval och vinklingar kan bestämma över valrörelsernas förlopp och
därmed, åtminstone indirekt, påverka valutgången. Det gångna halvseklet har
kännetecknats av mediernas valmakt, i dubbel mening. Medierna fick makt att välja hur de
skulle skildra partier och politik. Medierna hade stark makt över valrörelserna. Men
under senare tid har det kommit alltfler frågetecken och mothypoteser. Massmediernas och
därmed journalisternas makt har kanske redan kulminerat. Nya medier dyker upp som kan
bilda bas för andra gruppers makt.
Det senaste amerikanska presidentvalet har
betecknats som det första bloggvalet. Nyfiket följer man därför hur de nya medierna
uppmärksammar den pågående valrörelsen. Upplever vi nu Sveriges sista TV-val? Håller
bloggarna på att ta över opinionsbildningen?
Som så ofta i framtidsscenariernas värld är det
lättare att förutspå riktning än tidpunkt. Att den pågående medierevolutionen
förändrar den politiska makten är högst sannolikt. Hur dessa maktförskjutningar ser
ut är ännu ovisst. När förändringarna får ett mer dramatiskt genomslag är också
höljt i dunkel. Framgångsrika bloggare kan visserligen generera skvaller och nyheter som
etablerade massmedier kan spinna vidare på. Men som självständig kanal för
mobilisering och opinionsbildning förefaller bloggosfären och andra nya medier än så
länge spela en högst marginell roll. Boken Sveriges sista TV-val lär förbli oskriven
ännu ett bra tag.
OLOF
PETERSSON
statsvetare, SNS, Studieförbundet
Näringsliv och Samhälle