Omedelbart efter detta overkliga och ofattbara är det omöjligt att överblicka
konsekvenserna. Men vi anar redan nu att det politiska livet aldrig mer blir som före den
11 september 2001. Angreppen mot några av folkstyrelsens och marknadsekonomins
främsta symboler förändrar förutsättningarna för försöken att förverkliga
demokratins idé om fredlig samlevnad och konfliktlösning.
Man får går tillbaka till mellankrigstidens totalitära hot för att finna en
motsvarighet till den fråga som nu plötsligt hamnat högst på dagordningen: hur skall
demokratin kunna försvara sig själv?
Den nya hotbilden aktualiserar ett omtänkande när det gäller riskbedömningar,
sårbarhet och gränsdragningar mellan militära och civila medel.
Faran är att terrorismens provokation leder till att demokratin börjar försvara med
medel som står i strid med demokratins egna ideal.
Risken förefaller nu oundviklig att de ökade kraven på säkerhet,
underrättelsetjänst och terroristbekämpning kan hamna i konflikt med det öppna
samhällets behov av lättillgängliga mötesplatser mellan medborgare och beslutsfattare.
Ändå framstår de demokratiska rättsstaternas försvarsarsenal i dag så
otillräcklig. Inte ens ett sofistikerat missilförsvar hade kunnat stoppa attackerna mot
det amerikanska samhällets hjärtpunkter.
Inget land, hur än starkt, kan ensam klara kampen mot terrorismen. Det är nu som den
globala rättsordningen, FN-systemet och regionala organisationer som EU sätts på
verkligt prov. Mycket har redan hänt. Diktatorer som Pinochet och Milosevic har kunnat
ställas inför rätta. Men än så länge har terroristdådens anstiftare kunnat finna
gömställen undan rättvisan.
På sikt finns det ingen annan lösning än att alla jordens stater uppfyller de
grundläggande kraven på demokrati och fungerande rättssystem. Först då kommer det att
finnas förutsättningar för demokratierna att organisera ett verkligt effektivt
självförsvar.