SNS DEMOKRATIRÅD 2006
Medierna i valrörelser - skandinaviska perspektiv
Konferens SNS 26 oktober 2005
Med många väljare som bestämmer sig sent i valrörelsen och som dessutom
funderar på att byta parti kan medierna ha stor betydelse för valutgången.
Danmark höll folketingsval i februari och Norge stortingsval i september.
Erfarenheter därifrån kan bidra till förståelsen av vilka krafter som avgör
valutgången – och bättre förståelse bidrog de ledande skandinaviska forskare
som var inbjudna till SNS seminarium den 26 oktober till.
Medierna i valet: en introduktion
Olof Petersson, professor och forskningsledare, SNS – Detta seminarium
är en del av arbetet som leder fram till nästa års demokratirådsrapport som
handlar om mediernas roll för valutgången. SNS Demokratiråd 2006 har ungefär
samma sammansättning som förra året: Monika Djerf-Pierre, Jesper
Strömbäck, Lennart Weibull och jag själv; men
förstärks ytterligare av Sören Holmberg. Alla är här idag för att diskutera
mediernas roll i valrörelser med utgångspunkt i de senaste valen i Danmark, som
höll folketingsval i februari i år, och i Norge, som gick till val i
september. Till vår hjälp har vi bjudit in forskarkollegor från Danmark och
Norge. Först ut är det norska perspektivet, varsågod Hanne Marthe Narud.
I valkampens hetta
Hanne Marthe Narud, professor, Universitetet i Oslo, presenterade
resultat ur boken ”I valgkampens hete” som baseras på det norska valet 2001.
Rapportens huvudfrågor var hur partier förhåller sig till den medialiserade
valkampanjen och i vilken utsträckning partierna blir påverkade av valkampanjens
förlopp och innehåll.
– Partierna besitter sakkunskaper och har klara uppfattningar om vilka
frågor de vill få upp på dagordningen. De har dessutom medietränat sina
kandidater och bygger varumärken kring politikerkändisar. Medierna
däremot konserverar och förstärker bilden av partiernas traditionella
styrkeförhållanden i TV-debatter. De partier som har störst chans att nå
regeringsmakten favoriseras också av medierna. Partiledarnas huvudsakliga
intryck är att medierna fått för stor makt. I valrörelsens slutskede får också
sakfrågor stå tillbaka till förmån för det strategiska spelet, sade Hanne Marthe
Narud.
– Väljarna anser att TV är den överlägset viktigaste
informationskällan och är nöjda med mediernas täckning vad gäller omfång,
informationsvärde och balans. Förändringar i väljarnas prioriteringar i
sakfrågor som skola och skatter följer mediernas täckning.
– Är det så att medierna påverkar väljarnas politiska uppfattningar? I
rapporten observeras markanta skillnader i väljares syn på vilka partier som för
den bästa politiken. Väljarnas inställning till Socialistisk Venstres
skolpolitik blev dubbelt så populär under valrörelsen. Socialistisk Venstre fick
också bäst medietäckning på dessa frågor. Medierna är således viktiga för både
prioritering av sakfrågor och innehåll.
Avslutningsvis gav Hanne Marthe Narud några
reflektioner vad gäller Norge och som vi också kan se i hela Europa – mediernas
”negativa” dagordning. Sakfrågorna hamnar i skymundan för rapportering om det
politiska spelet och medierna väljer att synliggöra enskilda politiker snarare
än partier. Ger då medierna den information väljarna behöver för att fatta ett
rationellt beslut på valdagen? Och hur förvaltar medierna detta ansvar? Det
hoppas jag att Bernt Aardal, som studerat 2005 års stortingsval kan svara på.
Avgjorde medierna stortingsvalet 2005?
Bernt Aardal, professor, Institutt for samfunnsforskning Oslo, ville
lyfta blicken från den närsynta aktuella debatten till en principiell nivå och
tala om mediernas roll i den representativa demokratin. Han menade att
utgångspunkten är att medierna har en demokratisk plikt, ett informationsansvar,
att ge väljarna sådan information om de politiska alternativen att de kan fatta
ett rationellt beslut. Det är stora krav med tanke på att det politiska
landskapet ofta är komplicerat. Medierna får själva göra en avvägning om de ska
satsa på djup eller bredd. Ofta blir resultatet att medierna belyser enskilda
personer och valrörelsens spel mer än sakfrågorna, sade Bernt Aardal.
– Medierna har också ett kontrollansvar. Partierna ska ställas till ansvar
och medierna ska hjälpa väljarna med detta. Det krävs kunniga och insiktsfulla
journalister för att uppfylla denna kontrollfunktion. Under 2005 drog medierna
också ned på tempot. Ytterligare en positiv aspekt var variationen i
programformat: dueller, folkmöten, utfrågningar, debatter. Samtidigt tog
medierna upp samma teman och samma personer lyftes fram i valrörelsen. Utvalda
politiker kunde köra sina inövade uttalanden. Medierna har selektionsmakten men
samspelar med politikerna, menade Bernt Aardal.
– Den sittande norska regeringen förlorade makten trots ett mycket gott
ekonomiskt klimat, detta till stor del beroende av samspelet mellan medier och
politiker. Carl I Hagen, Framskrittspartiet, utnyttjade medierna bäst med
vältajmade utspel som gav enorm medietäckning. Kjell Magne Bondevik, Kristelig
Folkeparti, syntes mindre i pressen trots sin roll som statsminister. Mina
slutsatser är att medierna inte bara sätter dagordningen, de spelar en större
roll och är särskilt viktiga på lång sikt. Samtidigt är partierna inte bara
offer utan ger medierna sina förutsättningar för att synas – medierna exponerar,
men partierna mobiliserar.
Mediernas valrörelse: folketingsvalet 2005
Peter Bro, lektor vid Center for Journalistik vid Syddansk Universitet
i Odense, tog därefter vid för att prata om mediernas roll i årets valrörelse
till det danska folketingsvalet. Han delade in valrörelsen i tre olika faser. I
de olika faserna har politiken, pressen och medborgarna olika funktioner. Först
produceras politiken av makthavarna för att sedan kompliceras och utformas till
en produkt hos pressen. Därefter bildar sig medborgarna en uppfattning i de
olika politiska frågorna, sade Peter Bro.
– Flera aktörer dirigerade den danska valrörelsen och satte upp premisser för
dess utformning. Medierna hade en dominerade ställning med större inflytande än
såväl politiker som övriga aktörer. Vad gäller mediernas fokus så låg ungefär
hälften, 46 procent, på den politiska processen/det politiska spelet som bl.a.
behandlar spekulationer kring partiernas strategi. Den reella sakfrågepolitiken
uppmärksammades i något mindre utsträckning, 36 procent, och den
personfokuserade politiska rapporteringen uppgick till 18 procent.
– Pressens roll har förändrats i takt med att politiken blivit allt mer
professionaliserad och den politiska makten blivit mer toppstyrd och centrerad
kring ett fåtal personer. Detta har inneburit att medierna i större utsträckning
polariserar gentemot den politiska makten, lägger större vikt vid att analysera
det politiska spelet, samt personifierar den politiska bevakningen. Frågan är
vad detta innebär för medborgarnas politiska intresse och engagemang. Pressens
uppgift är inte bara att ge information utan också att skapa en mer direkt
kommunikation mellan medborgare och politiker.
Valkampen förloras mellan valen: nischvårdare är viktigare än
spinndoktorer
Anker Brink Lund, professor vid International Center for Business and
Politics vid Handelshögskolan i Köpenhamn fortsatte sedan med ytterligare
inblickar i hur de danska medierna förhåller sig till den danska politiken.
– Jag ska fokusera på strategiska aktörers hantering av media. Min poäng är
att valrörelserna är viktiga för partiernas utfall men att de som förlorar i
valrörelser och i val ofta redan förlorat långt innan själva valrörelsen. Det är
viktigt för politiska partier att vårda sina nischer och specifika sakområden
också mellan valrörelserna.
– Medierna påstår själva att de inte har tillräckligt med inflytande för att
utforma den politiska debatten medan andra i samhället menar att medierna har
alltför för stor makt och inflytande på politikens form och utfall. Sanningen
ligger troligtvis någonstans mitt emellan dessa två uttalanden. Jag har
undersökt mediernas politiska rapportering under vecka 46 åren 1999-2004. Veckan
är rutinpräglad. Riksdagens arbete har dragit i gång men budgetarbetet är ännu
inte påbörjat. I undersökningen ser vi att journalister under vecka 46
fokuserade på andra frågor än de som kom upp i valet. Områden som hälsopolitik
och politik rörande etniska minoriteter diskuterades exempelvis.
– Här ser ni en modell över mediernas ömsesidiga påverkan från beslutsfattare
såväl som från befolkningen (se länk till Anker Brink Lunds presentation här
till höger). Utifrån denna påverkan måste medierna göra sina prioriteringar. Här
kommer begreppet framing in. Medierna ramar in och vinklar en fråga på
ett visst sätt. Det handlar således inte om att spegla en fråga rakt upp och ned
utan om att ta fram en mer medieanpassad fråga. Frågan slussas sedan ut till
medborgare och politiker. Framing betyder på engelska också att gillra en fälla.
Med detta menas att personer fångas in i, och är hänvisade till, journalisternas
definitionsmakt.
– Ett annat centralt begrepp är priming vilket kan liknas vid
underarbete, i likhet med slipning och grundning vid målning. För att lyckas med
sin priming använder sig journalister ofta av opinionsundersökningar för att på
förhand ta reda på medborgarnas preferenser. Priming innebär dessutom att de
politiska partierna utformar sin nisch på ett sätt som går ihop med
befolkningens preferenser.
– Ett tredje begrepp, spinning, fokuserar i sin tur på
beslutsfattarnas möjligheter att formulera och vinkla en fråga. För små partier
är detta en fråga om liv och död då, en förutsättning för deras existens.
– Sammanfattningsvis är priming det centrala för partierna i fråga om
karaktär, kompetens och förtroende. När ett parti inte lyckas med sin spinning,
att formulera sin politik, är det enkelt för journalistiken att genom framing,
gillra fällor och bestämma över definitionerna, göra det svårt för politikerna
att driva sina egna frågor. Om ett parti ska få ut sitt budskap i medierna krävs
det att de har kontroll över sin priming och kontinuerligt vårdar sin nisch.
Kommentarer från SNS Demokratiråd 2006
Jesper Strömbäck, universitetslektor vid Mittuniversitetet och
Demokratiinstitutet – Jag tycker det varit oerhört intressant att lyssna på
dagens anföranden och skulle gärna se mer av jämförande forskning mellan de
nordiska länderna på medieområdet. Särskilt intressant är den politiska maktens
mediestrategi. I den internationella litteraturen talar man ofta om att
politiken är Market Oriented vilket innebär att partierna börjar med att ta reda
på vad väljarna tycker i olika frågor, bl.a. genom opinionsundersökningar, och
först därefter utformar sin politik. Vilka fenomen ser ni av detta i Danmark och
Norge?
– En ytterligare intressant fråga är den om journalistikens spelorientering.
Denna process leder fram till att politiska vinnare och förlorare utse. En del
journalister som jag talat med menar att mediernas fokus på kamp och spel gör
politiken dynamisk och intressant och leder till ett ökat politiskt deltagande i
väljarkåren. Hur ser man på detta mobiliseringstänkande i Norge och Danmark?
Monika Djerf-Pierre, docent vid Göteborgs universitet – Det är väldigt
intressant att ni ger olika bilder av mediernas utveckling i förhållande till
partier och val. Jag ställer mig därför frågan om ni riktat er blick till ytan
eller till djupet av den mediala kulturen. Går vi mot en ökad amerikanisering
eller präglas de skandinaviska medierna av stabilitet? Vi forskare har en
tendens att tänka i dikotomier vilket kanske kan utvecklas. I nästa
demokratirådsrapport tänker vi göra en internationell utblick och bl.a. titta
närmare på de italienska medierna. Det kan vara ett bra komplement till den, i
hög grad, amerikaniserade forskningen.
– Min andra fundering gäller journalistikens logik. I det förändrade
politiska landskapet kanske också journalister måste omvärdera hur
rapporteringen av politiken ska se ut. Kanske räcker det inte att diskutera
huruvida partierna inom olika block kommer att hålla sams eller inte. Vad har
den nordiska panelen för uppfattning i denna fråga?
Lennart Weibull, professor Göteborgs universitet – Jag instämmer i att
det vore intressant med mer komparativ forskning mellan de olika nordiska
länderna. Dagens seminarium har varit stimulerande att lyssna till och gett
många nya idéer. Det verkar som om man i Norge fokuserar på mediernas utökade
roll medan Anker lyfter fram att mediernas utveckling i Danmark inte är så
omvälvande.
– Jag vill fokusera på två saker. Vad betyder exempelvis utvecklingen
gentemot fler kommersiella medier för utvecklingen av det politiska systemet?
Dessutom borde vi kanske analysera samspelet mellan reportern på fält och
redaktören mer noggrant.
Sören Holmberg, professor Göteborgs universitet – Jag kommer att
hålla mig till min egen forskning nu. Genom forskning från de senaste sex
valrörelserna kan vi se följande tendenser: väljarna bestämmer sig för vilket
parti de skall rösta på allt senare, rörligheten mellan de olika partierna är
större och allt mer avgörs i spurten, d.v.s. under de sista veckorna av
valrörelsen. Vi har frågat människor innan och efter valrörelsen om politiskt
intresse, politisk kunskap, politiskt förtroende och partidefinition och fått
svaga positiva effekter inom samtliga undersökta dimensioner. Vi skall
emellertid komma ihåg att effekterna är mycket svaga.
– Bland högkonsumenter av press och TV:s Rapport ser vi att intresset för
politik och kunskapen om politik ligger klart över snittet. Politikerförtroendet
har ökat för Rapportkonsumenterna men minskat för tidningskonsumenterna.
Partiidentifikationen har minskat för båda grupperna.
Olof Petersson – Hur
generaliserbara är resultaten? Vad är skillnaderna och de gemensamma dragen i
undersökningarna som lagts fram? I ett demokratirådsperspektiv är frågan
huruvida man kan säga något om mediernas inverkan på politisk mobilisering
intressant. Jag ställer mig emellertid frågande till hur enkel gränsdragningen
är vad gäller definitionen av sakfråga respektive spel.
Hanne Marthe Narud – Logiken för journalisterna har förändrats.
Journalisternas syn på vilken roll de spelar i valrörelsen är förändrad.
Journalisterna kan ändra inställning i debatten/valrörelsen och som reaktion på
detta ändrar sig också partierna. Mediernas makt är central då så stor del av
väljarna bestämmer sig så sent som den sista/de sista veckorna.
– Vad gäller den norska blockpolitiken så har en sådan omöjliggjorts genom
meningsskiljaktigheterna i EU-frågan.
Berndt Aardal – Frågan om generaliserbarheten i våra resultat är
intressant. Man ska inte överdriva amerikaniseringen men en internationell
tendens går dock i denna riktning.
– På frågan huruvida beskrivningen av politiken bör vara spelorienterad är
jag av den uppfattningen att allt som mobiliserar till ett ökat deltagande är
bra. Det är inte fel att pröva nya former för att få fram politiska budskap och
mobilisera väljarkåren.
Peter Bro – I Danmark ligger inte fokus på Market Orientation. I
stället lägger man pengar på fokusgrupper där partierna får input om vilket
innehåll i politiken som efterfrågas av medborgarna och på hur partierna ska
lyckas formulera sin politik
– Vad gäller mätningen och kategoriseringen av vilka frågor som är sakfrågor
respektive spelorienterade så har vi i olika nyhetsinslag räknat antalet
processinslag/spelinslag, sakpolitiska inslag och personcentrerade inslag.
Anker Brink Lund – Handlar den här diskussionen inte i själva verket
om partiernas kris och inte om mediernas kris? Det är förenklat att säga att det
handlar om mediernas problem.
– Jag tror att ett komparativt perspektiv på medieforskningen är bra. Alla
mediesystem blir inte som det amerikanska utan det handlar snarare om en
trekantsmodell där några följer den nordiska utvecklingen, några följer den
italienska/klientelistiska och ytterligare några följer den amerikanska.
Publikfråga – Hannes slutsats om att valspurten är avgörande och att
mediernas politiska bevakning därmed spelar en avgörande roll motsäger det som
Anker säger om att valen i själva verket avgörs mellan valen.
Anker Brink Lund – Hanne och jag talar om olika saker. För mig är
regeringsmakten sammankopplad med koalitionstanken. Som enskilt parti kan man
vinna mellan valen genom att vårda sin nisch inom koalitionsblocket.
Publikfråga – Jag vill kommentera Sörens preliminära valresultat; att
högkonsumerande mediekonsumenter inte uppvisar en positiv effekt inom samtliga
undersökta dimensioner. Kanske bör politikerförtroendet och partidentifikationen
minska efter en högre mediekonsumtion. Det är inte journalisternas jobb att slå
vakt om att dessa nivåer ska vara konstant höga. Inte heller är det
nödvändigtvis ett demokratiråds uppgift.
– Vad gäller huruvida mediernas beskrivning av det politiska spelet i kan
verka mobiliserande är kanske inte heller relevant för journalister.
Journalisters uppgift är att informera väljarna om det strategiska spel som
pågår när inget parti får egen majoritet.
Sören Holmberg – Vår definition av lågt förtroende för politiker kan
inte tolkas som en positiv utveckling för demokratin. Människor som påstår sig
ha lågt förtroende för politiker är av uppfattningen att politiker är genuint
cyniska. Människor i gruppen som har ett stort politikerförakt har också lägst
kunskap om politik.
Olof Petersson – Där sätter vi ett kommatecken i debatten och återkommer inom kort. Tack.
|