SNS DEMOKRATIRÅD 2004
Demokratins grundlag
Olof Petersson, Lauri Karvonen, Eivind Smith, Birgitta Swedenborg.
Den trettio år gamla regeringsformen har så stora brister att den bör bytas ut. Konstitutionella reformer skulle stärka den svenska folkstyrelsen. Den lokala självstyrelsen kan förverkligas genom nedbantade och friare kommuner. Riksdagen behöver kompletteras med en folkvald senat med uppgift att övervaka det demokratiska systemets funktionssätt.
Demokratins grundlag är årets rapport från SNS Demokratiråd, som avslutar SNS stora författningsprojekt. Demokratirådet 2004 består av Lauri Karvonen från Åbo Akademi, Eivind Smith från Universitetet i Oslo samt Birgitta Swedenborg och Olof Petersson, SNS.
Slutsatser och sammanfattning [pdf].
För beställa boken gå in här.
Summary in
English 2008 [pdf].
Pressklipp.
PRESSMEDDELANDE 10 JUNI 2004
Sverige behöver en ny grundlag
Den trettio år gamla regeringsformen har så stora brister att den bör bytas
ut. Konstitutionella reformer skulle stärka den svenska folkstyrelsen. Den
lokala självstyrelsen kan förverkligas genom nedbantade och friare kommuner.
Riksdagen behöver kompletteras med en folkvald senat med uppgift att övervaka
det demokratiska systemets funktionssätt.
Konstitutionella frågor är försummade i svensk politik, konstaterar boken
Demokratins grundlag, som är årets rapport från SNS Demokratiråd. Rapporten
avslutar ett flerårigt forskningsprojekt om hur konstitutionella reformer kan
förbättra svensk demokrati.
Demokratirådet består i år av företrädare för
rättsvetenskaplig, statsvetenskaplig och ekonomisk forskning. I rådet ingår
Eivind Smith (Universitetet i Oslo), Lauri Karvonen (Åbo Akademi),
Birgitta Swedenborg (SNS) och Olof Petersson (ordförande, SNS).
Forskargruppen analyserar den svenska grundlagen och lägger fram konkreta
förslag till reformer.
Folkets konstitution Sverige har en
konstitutionell kultur där grundlagen sällan åberopas i politik och debatt,
eller ens av de rättskipande organen. Ersätt dagens fyra detaljerade och
beskrivande grundlagstexter med en enda samlad, kort och koncis grundlag av
styrande karaktär, föreslår Demokratirådet.
En obligatorisk och
beslutande folkomröstning bör bli ett led i processen fram emot
grundlagsändring. Kontrollen av grundlagens efterlevnad behöver också skärpas.
Demokratirådets förslag avser att göra konstitutionen till folkets egendom, inte
bara politikernas, som i dag, eller juristernas.
Lokal
självstyrelse Grundlagens regler om kommunal självstyrelse är så vaga att
de knappast ger någon vägledning. Den oklara uppgiftsfördelningen mellan staten
och kommunerna skapar en svårgenomskådlig maktstruktur och en otydlig
ansvarsfördelning.
För att medborgarna ska kunna utkräva ansvar krävs
ökad klarhet. Beslutsmakt och finansieringsansvar bör ligga på samma nivå som
politiskt ansvarsutkrävande. Lokal självstyrelse kan förverkligas genom
nedbantade och friare kommuner med större inslag av direkt medborgarstyrelse.
Staten bör överta det fulla ansvaret för de tunga välfärdsområdena, med
stort inslag av individuell valfrihet. Landstingen kan därmed avskaffas.
Kommunerna bör få stort utrymme att experimentera med egna lösningar när det
gäller lokala angelägenheter.
Senat Väljarna delegerar sin makt
i en uppdrags- och ansvarskedja som ställer krav på både representation och
ansvarsutkrävande. Det svenska systemet tillgodoser kravet på rättvis
representation mellan riksdagspartierna. Men det personliga inslaget är mycket
svagt. Demokratirådet föreslår en ny kammare, som skulle få som huvuduppgift att
övervaka det demokratiska systemets funktionssätt, sammansatt av individuellt
valda senatorer.
Ansvarsutkrävande Svensk parlamentarism lider
också av svaga möjligheter till ansvarsutkrävande. Minoritetsregeringar, oklart
ansvar och bristande maktväxling präglar svensk politik. Lösningen ligger inte i
att byta valsystem. De alternativ som förekommer i dagsdebatten skulle
ytterligare permanenta det stora partiets dominans. En mer direkt reform vore
nya regler för regeringsbildning, som stimulerar tillkomsten av
majoritetsregeringar.
Grundlagskonvent Hittills har
grundlagsändringar vanligen tillkommit genom förhandlingar, kohandel och
kompromisser mellan ledande företrädare för de politiska partierna. Alternativet
är en folkligt förankrad författningspolitik. Långsiktighet och allmänintresse,
inte kortsiktig partitaktik, bör prägla den författningspolitiska
beslutsprocessen.
Demokratirådet föreslår att ett grundlagskonvent
sammankallas för att utarbeta en ny konstitution för Sverige. Förslaget till en
ny grundlag bör sedan underställas medborgarna i en folkomröstning.
|